Strul med koppling KTM 690

Inga planer på att byta märke på oljan och kopplar alltid upp. Tänkte om det var värmerelaterat att tex fjädrarna tappar spänst när det blir varmt tex
 
Inga planer på att byta märke på oljan och kopplar alltid upp. Tänkte om det var värmerelaterat att tex fjädrarna tappar spänst när det blir varmt tex

Kopplar man upp hojen så får man reda på om kopplingen har någon svaghet och man skitar ner oljan oerhört fort. Man bör byta olja tredubbelt så ofta om man kopplar upp hojen för man sliter loss massor av partiklar från lamellerna,,max 200 mils intervaller med andra ord!
Som redan nämnts så kolla att kopplingsgreppet (handtaget) har lite spel innan den trycker på kolvstången!!

Ett problem man kan få när de blir varmt är att kopplingspaketet sväller så spelet i kopplingen kan minska en aning. Men de är givet spel mellan tryckstång och hydralkoppling så de bör inte vara något problem om de inte är fabriksfel typ att tryckstången är för lång.
 
Last edited:
08-11 är på 654 cc meddans 12-uppåt är på 690cc. Annan insprutning, högre kompression mm.

Och vilken bäring har det på oljevalet? Att man ändrat kolvhöjd för annan komp eller förlängt slaglängden har ju noll med lämplig olja och koppling att göra.

Som anekdot så släpptes RFS motorn 2000 och var strukturellt oförändrad fram till 2007. Fram till Motorex började sponsra 2004 så rekommenderades Shell advance 10w40, dvs även ett helt annat viskositetsspann. Samma sak på samtida LC4 motorn....

Så oljerekommendationen är bara nys och vem som sponsrar bäst. 10w40 15w50 eller 10w60 är alla rimliga viskositeter att hälla i sin KTM. Och nej Motorex är inget magiskt som undslipper ras eller kopplingsproblem. Det är ett dyrt alternativ som man vet fungerar. Men väljer man en annan rimlig helsytetsolja med normalt viskospann så ger inte det några problem.

Den absolut vanligaste orsaken till att kopplingen börjar slira vid oljebyte är att den nya oljan är halare och tjockare än en beggad full med kopplingspartiklaroch med nerbrutna VI improvers.
 
Min koppling slirar vid fullgas och höga varv. Är det dags för ett kopplingsbyte?
 
Och vilken bäring har det på oljevalet? Att man ändrat kolvhöjd för annan komp eller förlängt slaglängden har ju noll med lämplig olja och koppling att göra.

Som anekdot så släpptes RFS motorn 2000 och var strukturellt oförändrad fram till 2007. Fram till Motorex började sponsra 2004 så rekommenderades Shell advance 10w40, dvs även ett helt annat viskositetsspann. Samma sak på samtida LC4 motorn....

Så oljerekommendationen är bara nys och vem som sponsrar bäst. 10w40 15w50 eller 10w60 är alla rimliga viskositeter att hälla i sin KTM. Och nej Motorex är inget magiskt som undslipper ras eller kopplingsproblem. Det är ett dyrt alternativ som man vet fungerar. Men väljer man en annan rimlig helsytetsolja med normalt viskospann så ger inte det några problem.

Den absolut vanligaste orsaken till att kopplingen börjar slira vid oljebyte är att den nya oljan är halare och tjockare än en beggad full med kopplingspartiklaroch med nerbrutna VI improvers.

...och till Husqvarna 701 (samma motor) får man ENDAST!!1 använda Bel-Ray...:tungan
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top