Strul med koppling KTM 690

Inga planer på att byta märke på oljan och kopplar alltid upp. Tänkte om det var värmerelaterat att tex fjädrarna tappar spänst när det blir varmt tex
 
Inga planer på att byta märke på oljan och kopplar alltid upp. Tänkte om det var värmerelaterat att tex fjädrarna tappar spänst när det blir varmt tex

Kopplar man upp hojen så får man reda på om kopplingen har någon svaghet och man skitar ner oljan oerhört fort. Man bör byta olja tredubbelt så ofta om man kopplar upp hojen för man sliter loss massor av partiklar från lamellerna,,max 200 mils intervaller med andra ord!
Som redan nämnts så kolla att kopplingsgreppet (handtaget) har lite spel innan den trycker på kolvstången!!

Ett problem man kan få när de blir varmt är att kopplingspaketet sväller så spelet i kopplingen kan minska en aning. Men de är givet spel mellan tryckstång och hydralkoppling så de bör inte vara något problem om de inte är fabriksfel typ att tryckstången är för lång.
 
Last edited:
08-11 är på 654 cc meddans 12-uppåt är på 690cc. Annan insprutning, högre kompression mm.

Och vilken bäring har det på oljevalet? Att man ändrat kolvhöjd för annan komp eller förlängt slaglängden har ju noll med lämplig olja och koppling att göra.

Som anekdot så släpptes RFS motorn 2000 och var strukturellt oförändrad fram till 2007. Fram till Motorex började sponsra 2004 så rekommenderades Shell advance 10w40, dvs även ett helt annat viskositetsspann. Samma sak på samtida LC4 motorn....

Så oljerekommendationen är bara nys och vem som sponsrar bäst. 10w40 15w50 eller 10w60 är alla rimliga viskositeter att hälla i sin KTM. Och nej Motorex är inget magiskt som undslipper ras eller kopplingsproblem. Det är ett dyrt alternativ som man vet fungerar. Men väljer man en annan rimlig helsytetsolja med normalt viskospann så ger inte det några problem.

Den absolut vanligaste orsaken till att kopplingen börjar slira vid oljebyte är att den nya oljan är halare och tjockare än en beggad full med kopplingspartiklaroch med nerbrutna VI improvers.
 
Min koppling slirar vid fullgas och höga varv. Är det dags för ett kopplingsbyte?
 
Och vilken bäring har det på oljevalet? Att man ändrat kolvhöjd för annan komp eller förlängt slaglängden har ju noll med lämplig olja och koppling att göra.

Som anekdot så släpptes RFS motorn 2000 och var strukturellt oförändrad fram till 2007. Fram till Motorex började sponsra 2004 så rekommenderades Shell advance 10w40, dvs även ett helt annat viskositetsspann. Samma sak på samtida LC4 motorn....

Så oljerekommendationen är bara nys och vem som sponsrar bäst. 10w40 15w50 eller 10w60 är alla rimliga viskositeter att hälla i sin KTM. Och nej Motorex är inget magiskt som undslipper ras eller kopplingsproblem. Det är ett dyrt alternativ som man vet fungerar. Men väljer man en annan rimlig helsytetsolja med normalt viskospann så ger inte det några problem.

Den absolut vanligaste orsaken till att kopplingen börjar slira vid oljebyte är att den nya oljan är halare och tjockare än en beggad full med kopplingspartiklaroch med nerbrutna VI improvers.

...och till Husqvarna 701 (samma motor) får man ENDAST!!1 använda Bel-Ray...:tungan
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top