Strul med koppling KTM 690

Baseballa

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2013
Hoj
KTM 690 SMC R -13
Detta började vid ca 900 mil med att kopplingen började slira. Orsaken då var en mellanskiva som gått paj. Hela kopplingspaketet byttes då och frid och fröjd ca 100 mil. Började slira igen så plockade isär och kollade, satte ihop och i med ny olja så rullade allt igen. Samma sak hände sen vid 1600 mil men då gick yttersta lamellen av. Bytte då endast den trasiga och skvätte i ny olja. Gick kanske 50 mil innan sliret återkom så isär och kolla och i med ny olja och funkade efter det. Lämnade in på service vid 1835 mil och efter 30-40 mil återkom det. Så samma procedur igen, isär - ihop och ny olja. Gick 100 mil utan problem men idag började det om igen. Alltid kört på rekommenderad olja och funkar som det ska när man rullar ur garaget men efter ett tag uppstår samma problem. Några idéer ?

Hur ser kopplingskorgen ut?
Snärtar man upp hojen på slangen tillräckligt många gånger så blir det fina hack i korgen.

Motorex är salladsdressing, prova Motul.

Nja, nu lugnar vi ned oss här!
Motorex sägs vara det enda man ska köra i dessa 690is, det diskuteras om och om igen men det slutar med att folk kör med Motorex.

TS har du Facebook?
Bli medlem i ktmclubscandinavia så finns det säkert någon som kommer hjälpa dig!

Lycka till!

Hur körs hojen ,,är de mycket banåka eller kopplar du upp den på bakhjulet?

Kör sbk racing och slippa problemet. Min har gått 2000 mil utan ett endaste bekymmer. Använder ifs gasen om jag ska åka på slangen.

Är allt monterat rätt?

Kör sbk racing och slippa problemet. Min har gått 2000 mil utan ett endaste bekymmer. Använder ifs gasen om jag ska åka på slangen.

Är allt monterat rätt?

-08 KTM 690 och -14 KTM 690 är väl två rätt olika motorer... Alla KTM-mekaniker jag snackat med har sagt att man inte ska köra annat än Motorex i nyare 690-motorer iaf.

-08 KTM 690 och -14 KTM 690 är väl två rätt olika motorer... Alla KTM-mekaniker jag snackat med har sagt att man inte ska köra annat än Motorex i nyare 690-motorer iaf.

Varför rek de Motorex? Slirar årg 13- motorn på andra oljemärken? Om så är fallet har de en svaghet i kopplingen typ för svaga kopplingsfjädrar eller annat fel.

Jag kan som ex nämna att min gamla Xr650r Turbo inte slirade på kopplingen trots 125hk på hjulet oavsett oljemärke. Den enda modd jag hade i kopplingen va hårdare fjädrar. Med org fjädrar klarade kopplingen ca 85-90hk innan den slirade!

Vad hade du föreslagit om du jobbade med KTM och endast sålde och blev ombedd att sälja Motorex?

Har du satt på nya broms o kopplings grepp ( bing bling grepp alltså) polaren gjode det o har fått lov att byta kopplingen en gång o upplever att det slirar igen.

Jag är inne på min andra 690ER åkt 4500 mil delat på dessa o aldrig haft problem med kopplingen,
Ps. En 690 behöver man aldrig blippa upp med kopplingen det räcker men ett litet gas juck :banana

Har du satt på nya broms o kopplings grepp ( bing bling grepp alltså) polaren gjode det o har fått lov att byta kopplingen en gång o upplever att det slirar igen.

Jag är inne på min andra 690ER åkt 4500 mil delat på dessa o aldrig haft problem med kopplingen,
Ps. En 690 behöver man aldrig blippa upp med kopplingen det räcker men ett litet gas juck :banana
Det är hydralkoppling på dom där va? :va Då måste det vara ett litet glapp/spel mellan greppets klack och stötstången i kopplingspumpen, annars har man alltid frikopplat några procent, precis som man alltid måste ha lite spel i en kopplingsvajer.

Vad hade du föreslagit om du jobbade med KTM och endast sålde och blev ombedd att sälja Motorex?

Finns flera fina exempel på folk som kört på annan olja och fått strul me koppling eller att hojen börjat dra olja osv på just 690. Ser inte varför man inte ska använda oljan som rekommenderas i manualen.

Finns flera fina exempel på folk som kört på annan olja och fått strul me koppling eller att hojen börjat dra olja osv på just 690. Ser inte varför man inte ska använda oljan som rekommenderas i manualen.
Det var ju inte direkt svar på frågan.

Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...