Stridsflyg in action

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
De ser lite fel:gnissla

http://www.thesun.co.uk/article/0,,11021-10043,00.html

De amerikanska krigspiloterna skrattar och skämtar när de får in en fullträff.
Men skrattet byts till gråt när de får beskedet att de av misstag attackerat en brittisk stridsvagn.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,993482,00.html
Ta inte illa upp men jag har en fråga lite OT. Får du nån form av ersättning för alla som klickar på dina länkar? Det har ju blivit ett par stycken menar jag.

Inte första, och tyvärr inte sista gången som "egna" styrkor skjuter på varandra.
Finns betydligt värre saker som florerar runt på internet, som när de jagar enskilda talibaner med AC-130 (Herka med löjligt kraftig beväpning, tex en 105 mm haubits). Fast då är det ju "bara" towelheads de har ihjäl... :näsblod

Inte första, och tyvärr inte sista gången som "egna" styrkor skjuter på varandra.
Finns betydligt värre saker som florerar runt på internet, som när de jagar enskilda talibaner med AC-130 (Herka med löjligt kraftig beväpning, tex en 105 mm haubits). Fast då är det ju "bara" towelheads de har ihjäl... :näsblod

Spectre som den kallas ..

Glöm inte bort att dom även är utrustad med en bofors kanon som konstruerades på trettiotalet och även användes framgångsrikt under andra världskriget som luftvärn. :yoparty

Spectre som den kallas ..

Glöm inte bort att dom även är utrustad med en bofors kanon som konstruerades på trettiotalet och även användes framgångsrikt under andra världskriget som luftvärn. :yoparty

Som i mångt och mycket är samma kanon som fortfarande sitter på kungliga flottans fartyg och stridsfordon 90. Med modern eldledning och ammunition gör en 30-talskonstruktion fortfarande underverk.

Last edited:
Krig är konstiga saker.

Blir man skjuten av fienden så dör man ärofyllt.
Blir man skjuten av sina egna så dör man i onödan.
Skjuter man en med handduk på skallen är man en hjälte.
Skjuter man en av dom egna/allierade så ska man sättas i fängelse.

Skjuter man ett kloster eller en skola och hundratals oskyldiga sönder och samman så gör det inte så mycket, utom om någon hjälparbetare från ett vänligt land befinner sig där, då är det en tragedi.

Jag tycker det är smaklöst att dra upp just den här felaktiga beskjutningen som speciellt vidrig, dom var ju i alla fall soldater i ett krig, när man ser fel på satelitfotona och dirigerar bombplanen över ett barnhem istället för en sån där fabrik för olagliga massförstörelsevapen, då dör massor av människor som inte valt att deltaga i kriget.

Stackars satar. Både de i stridsfordonen, de i flygplanen och de i stridsledningen. Jag var lätt illamående då jag läst utskriften av kommunikationen... :(

samband killar, samband
jösses vilka tomtar
fixar dom inte det där i den lugna situationen så skulle dom inte klara en sek i intensiv strid.

2751894 Krig är konstiga saker.

Skjuter man ett kloster eller en skola och hundratals oskyldiga sönder och samman så gör det inte så mycket, utom om någon hjälparbetare från ett vänligt land befinner sig där, då är det en tragedi.

Jag tycker det är smaklöst att dra upp just den här felaktiga beskjutningen som speciellt vidrig, dom var ju i alla fall soldater i ett krig, när man ser fel på satelitfotona och dirigerar bombplanen över ett barnhem istället för en sån där fabrik för olagliga massförstörelsevapen, då dör massor av människor som inte valt att deltaga i kriget.
Dom slipper iallafall tynna bort av hunger..

Krig är konstiga saker.

Du har nog rätt. Av alla onödiga saker så ser jag helldre att soldater skjuter sina egna kompisar än civila. Att Prulle är lite förståndshandikappad behöver du inte bry dig om.

Jag håller med dig lite där. Vådabekämpning är knappast något ovanligt i krig, det är något man får räkna med helt enkelt. Att det är attackflyget som står för klantigheterna förvånar inte, den mest överskattade rollen för stridsflyg som någonsin existerat.

Fan Prulle, du e ett geni!
Låt oss genast lägga bombmattor över hela afrika så att dom slipper den hemska svälten...
Sen heter det tyna bort.
Vad hade du förväntat dig för svar av en snorunge som tydligen har förståndshandikapp?

@ prulle: Kom tillbaka hit till SH när du sålt din moppe och vuxit upp. Tills dess så välkomnas säkert sådana inlägg på moppeforum där de flesta ligger på samma mentala nivå...

samband killar, samband
jösses vilka tomtar
fixar dom inte det där i den lugna situationen så skulle dom inte klara en sek i intensiv strid.

Sambandet felade väl inte. Det var snarare något i lägesuppfattningen som klickade. Det kan iofs i sin tur mycket väl ha berott på sambandssvårigheter... men låt så mycket folk myllra omkring i ett så stort område och förr eller senare så kommer någon någonstans att ha en lägeskarta/lägesuppfattning som inte stämmer. Varje gång det händer öppnas möjligheten för något sådant här. Att fixa det i en lugnt situation en gång är inga problem. Att fixa det 999 gånger, förmodligen inte heller ett problem. Det här var förmodligen den tusende gången. Lite hårt att kalla dem tomtar tycker jag.

2752280 Fan Prulle, du e ett geni!

Låt oss genast lägga bombmattor över hela afrika så att dom slipper den hemska svälten...

Sen heter det tyna bort.
Du tror inte jag är typ sjukt sarkastisk? Det jag syftade på lion var att det verkar som amerikanarna tycker det. Hade dom lagt pengarna som irak kriget har kostat på hjälpinsatser i t.e.x. Afrikas mest aids drabbade områden hade man kunnat bromsa en epidemi som tar bort 1/4 del av alla i arbetsförd ålder, på sikt hade landet haft en chans att stå på egna ben. Dessutom hade man sett till att det inte hade drabbat amerikanska folket, det är mycket lättare att bromsa det när det är begränsat i ett någorlunda litet område. Men vad vet jag, jag är ju hjärnskadad.

Tack för rättelsen ska försöka komma ihåg det. :)

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...