Stretcha uppvärmd eller inte?

Statisk stretching är i dagsläget STARKT ifrågasatt vetenskapligt, det har snarare visat sig att den har negativa effekter, såsom svagare muskelfästen samt försämrad proprioception.

Enligt senaste rönen fungerar aktiv dynamisk rörlighetsträning bäst, samt har inga negativa bieffekter om övningarna utförs korrekt.

Varsågod:

Jag har lite liknande funderingar. När jag kommer hem efter 2h på racern så är jag ju rejält uppvärmd i benen, och det är ju då man ska stretcha säger alla, men det är ju när musklerna svalnar och går in i återuppbyggnadsfasen som dom drar ihop sig, mao känns det bortkastat att stretcha varm, det borde isf göras i samband med att musklerna går in i koman istället. Eller tänker jag snett nu (igen)? :va

Allt beror ju som vanligt på vad man vill uppnå. Sanningen om vad som är bäst får nån annan stå för. Men min erfarenhet efter ett antal år med både kampsport och hyfsat tung styrketräning (gamla förtvinade meriter :rofl) är att jag blir betydlig smidigare uppvärmd om jag strechtar varm, men att det inte påverkar alls lika mkt när jag är kall. Framstegen följer liksom inte med till "vardagen" bara för att jag stretschar i samband med träning.

När jag ville vara smidig även kall började jag stretcha kall, och märkte att det "följde med" på ett helt annat sätt.

Jag tror såhär:

*Bli vigare/öka smidighet - Stretcha efter träning när man är varm, musklerna är mjuka och klarar större belastning. Ta god tid på sig (1-3 minuter per muskel) så att man stretchar medan man "svalnar".

* Behålla smidighet varm - Sträck ut berörda muskler rätt ordentligt, minst 30 sek per muskel. Då kan man "ta i" lite också för muskelfästen och ledband klarar rätt mkt varma.

* Få med smidighet kall - Stretcha lätt, men länge när kall. Farligt att "ta i" för det har ju hänt en å annan att muskelfästen etc. har smällt och det vill man inte testa ens för anekdotens skull. Men lätt belastning tillräckligt länge så känner man hur det börjar släppa och röra på sig då med. Min erfarenhet är att det ger MER för vardagen än hardcore-stretch efter träning.

-------------------------------------
Egentligen är det ju en fråga om lathet för 99% av oss. Är vi överens om att man kan stretcha kall om man tar det försiktigt, så kan man genom försiktighet nå stora resultat om tiden och repetitionerna är många och långa. Och egentligen finns ju ingen ursäkt för att sitta i soffan framför TVn när man kan stretcha på golvet. Det går då LÄTT att stretcha en timme om dan medan man kollar på TV, pratar i tlf, sitter framför datorn (jorå) osv..

Sen har ju de flesta en specifik muskel som är problemet. Jag är vig i ljumskar, insida lår och höftböjarmuskeln.. Men hamstrings:en (baksida lår) är katastrof, vilket flyttar upp till svanken, vilket flyttar upp till axlar och nacke vilket ger huvudvärk osv.. Så det är mitt mostånd, jag ska fan bli lika vig som jag var när jag höll på med fightingen igen, hoppas jag.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back