Stretcha uppvärmd eller inte?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Nu jävlar ska jag bli vig!
Allt för att kunna få bättre sittställning när jag kör på bana och för att slippa få kramp i ljumskarna när jag är ute och tourar långt med R1:an! Skulle ut och rida på tjejens häst och röven kom fan inte ner i sadeln förrens efter 30-40 minuters körande då hästryggen vad så bred och jag har så oviga ljumskar. (Då förstår ni min utgångspunkt...)

Köpte därför en sådan här:

http://www.budo-fitness.cc/os2/images/Stretcher.jpg

:hihi:hihi:hihi

Frågan är nu om jag måste värma upp på löpband eller liknande eller om jag kan stretcha "försiktigt" innan man börjar tänja på riktigt!

Känns som jag ska försöka undvika att dra till max vid första försöket!

alltid stretcha uppvärmd. Finns risker att man skadar muskelfästen och dylikt annars.

Ta en löprunda och stretcha efteråt. Då slipper du dessutom den värsta träningsvärken.

hm. Undrar om man kan köra lite uppvärmningsövningar i hemmet innan. typ hopprep eller nåt kanske?

det går fint att stretcha kall, om du är van vid din kropp, dock är det inte att rekommendera då risken för skador ökar avsevärd, det är dessutom inte speciellt effektivt.

Hopprep är en riktigt bra uppvärmning tycker jag personligen:tummenupp

Great, då är planen följande:

1, hoppa hopprep i 10 minuter!
2, stretcha försiktigt
3, stretcha till max
4, hålla 5 minuter vid max
5, steg 2 igen till 5
6, få bättre körställning då jag kommer kunna luta överkroppen mer mot apex då jag inte får lika ont i ljumsken
7, få bättre bilder av fotografer på bandagarna
8, få bättre självförtroende när man ser bilderna på sig själv.
9, köra snabbare
10, leva lyckligt liv i 100 år pga mjuka ljumskar

Egentligen är det ingen fara att stretcha kall. Men man måste ta MYCKET mer tid på sig, och absolut inte pressa, utan låta kroppen reagera sådär långsamt som den gör kall.

Jag har tom för mig att nån påstått att det finns ett värde i att stretcha kall också, för att man annars skapar en rätt stor klyfta mellan hur smidig man är varm vs kall. Med tanke på att man óftast är kall så är det ju inte meningslöst att ställa in kroppen på att vara lite mjuk då också. (Kan va bogus, men låter ju inte HELT orealistiskt)

Jag kombinerar allt nu (har liknande problem som dig). Löpträning, styrketräning och massa stretching i samband med det, plus stretching kall framför TVen och så när man har en stund över.

När vi körde kampsport började vi ofta stretch med kall kropp. För att sen när vi var varma maxa. Då var jag vig men de gick åt helvete en gång när jag körde kallt. Höftleden hoppade av :) small som en pistol

Egentligen är det ingen fara att stretcha kall. Men man måste ta MYCKET mer tid på sig, och absolut inte pressa, utan låta kroppen reagera sådär långsamt som den gör kall.

Jag har tom för mig att nån påstått att det finns ett värde i att stretcha kall också, för att man annars skapar en rätt stor klyfta mellan hur smidig man är varm vs kall. Med tanke på att man óftast är kall så är det ju inte meningslöst att ställa in kroppen på att vara lite mjuk då också. (Kan va bogus, men låter ju inte HELT orealistiskt)

Jag kombinerar allt nu (har liknande problem som dig). Löpträning, styrketräning och massa stretching i samband med det, plus stretching kall framför TVen och så när man har en stund över.

Jag är totalt i liknande situation som dig. I början kunde jag inte ens flytta ut kroppen på sadeln 2cm och luta mig framåt i en bra körställning pga kramp. Jag är så stel så det är pinsamt. Denna säsong har tempot gått upp och mina varvtider börjar bli helt ok för en amatör. Dock när jag kikar på alla filmer från mina bandagar så sitter jag förjävligt, hojen lutar som fan och jag sitter nästan upp och ner utan häng. Jag måste komma ut med med röven och överkroppen och framförallt kunna luta ner överkroppen och UT med överkroppen. Det går idag inte och jag blir tokslut efter ett pass på banan och kan inte burka något pass två typ.

Jag har börjat styrketräna som fan nu sista fem månaderna och kör även en hel del löpning. Nu kan jag iaf springa 15km utan att dö, något jag kunde drömma om förra säsongen.

Men stelheten är kvar så det är sista pusselbiten jag måste jobba på, och detta aktivt annars tror jag inte att det kommer att lösa sig.

Jag tror också att stretcha "Kall" bara man är försiktig, klart att skador dyker upp om man maxar direkt etc, men lite vanligt folkvett och jag tror man är hemma.

Hehe något sådant har jag inte sett på över 15 år, då kunde jag få tillbaka benen något längre än helt rakt :tummenupp Konstiga vara dock att jag inte kunde gå ner i split ändå men det kanske ligger teknik bakom det också..? Det var dock en helvetesmakapär med vev vilket den där inte ser ut att ha, man satte iaf fötterna likadant och så vevade man isär dem, satt på en skena/kudde likt en gymmaskin vill jag minnas.

Vette tusan om jag skulle våga mig på något sånt där nu... hmm har jag bättre odds att få ner knät i backen om jag blir vigare? :D

Hållt på en del med kampsporter och stretchar både kall/varm. Aldrig märkt nått negativt av att stretcha kall så länge man tar det mjukt o försiktigt.

Hehe något sådant har jag inte sett på över 15 år, då kunde jag få tillbaka benen något längre än helt rakt :tummenupp Konstiga vara dock att jag inte kunde gå ner i split ändå men det kanske ligger teknik bakom det också..? Det var dock en helvetesmakapär med vev vilket den där inte ser ut att ha, man satte iaf fötterna likadant och så vevade man isär dem, satt på en skena/kudde likt en gymmaskin vill jag minnas.

Vette tusan om jag skulle våga mig på något sånt där nu... hmm har jag bättre odds att få ner knät i backen om jag blir vigare? :D

Har också provat en sån maskin. Den hade dessutom graderad skala.

90 grader kom jag ut i.

Funderade på en sån maskin först, men den kostade 3550:- i Sverige, nej tack.

Men en afterwork + 7-8 pilsner och man sätter sig i skruv-maskinen så får någon annan dra upp rullen till 180grader så är problemet löst!

Kan dock bli bieffekter dagen efter... :fyllisar

Jag har lite liknande funderingar. När jag kommer hem efter 2h på racern så är jag ju rejält uppvärmd i benen, och det är ju då man ska stretcha säger alla, men det är ju när musklerna svalnar och går in i återuppbyggnadsfasen som dom drar ihop sig, mao känns det bortkastat att stretcha varm, det borde isf göras i samband med att musklerna går in i koman istället. Eller tänker jag snett nu (igen)? :va

, det borde isf göras i samband med att musklerna går in i koman istället. Eller tänker jag snett nu (igen)? :va

Hjärnan är ju en muskel säger folk, borde då vara perfekt att stretcha fredag lördag kväll på krogen, innan koman sätter in
Precis som Hostic säger

:fyllisar:fyllisar:fyllisar

Jag har lite liknande funderingar. När jag kommer hem efter 2h på racern så är jag ju rejält uppvärmd i benen, och det är ju då man ska stretcha säger alla, men det är ju när musklerna svalnar och går in i återuppbyggnadsfasen som dom drar ihop sig, mao känns det bortkastat att stretcha varm, det borde isf göras i samband med att musklerna går in i koman istället. Eller tänker jag snett nu (igen)? :va

När du stretchar så blir du varm. Är du varm kan du stretcha hårdare. Och tänk själv att nästa gång du är varm och stretchar så är du mer rörlig så de är inte bortkastat.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back