Streethoj på runt 1000cc - tips?

crassy

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2010
Hoj
CB1000RA -09
Tjena!

Känner att det är dags att uppgradera från min CBF500A som känns lite seg. Tog lappen förra våren och har alltså en säsong körd så länge.

De krav jag har är ABS (har redan hjälpt mig en gång då en lastbil fick för sig att göra en vänstersväng från mötande fil) och att hojen ska vara relativt liten och smidig då jag kör mycket i stan. Bra drag i låga hastigheter är också prioritet, av samma anledning då. Toppfart är inte lika viktigt, min självbevarelsedrift håller mig oftast inom mer eller mindre lagliga hastigheter

Det jag har tittat på hittills är Kawasaki Z1000 och Honda CB1000RA. Är det någon av dessa som ni kan rekommendera? Är det nån modell som skulle passa som jag missat? Och är det kanske lite för tidigt att gå upp på 1000cc efter en säsong och jag borde gå på en Z750 / Hornet istället?

Budget: 80000:- eller så.

Alla tips, reflektioner och idéer uppskattas!

Dessa vill jag prova

FZ1
CB1000RA
GSR750

Dessa har jag provat

Speed triple (gillar motorn och hojen som fan, busig)
Z750 (övningskörningshoj, lite tung)
Street triple (rolig och smidig)

Z750 är rätt tung men ok jag övningskörde med en sån, jag tror GSR750 är roligare än den. Street triplen är ju smidig och bra så det skulle jag valt i stan, billig försäkring också. Du nämnde hornet och jag såg -12an och den var riktigt snygg, rejält ansiktslyft på den modellen. hornet900 blev väl typ ersatt av cb1000 antar jag? Ingen större koll på honda, men cb1000ra är fet.

Tycker du ska provköra: cb1000ra, fz1, Z1000, speed och street triple, Z750, Gsr750, hornet, kanske nya ktm duke 690, den har abs och är ju riktad till såna som du säger dom iaf. När du testat dom här kommer du nog ha enklare att välja sen.

Synd att dom inte fortsatte med mc-live där man kunde välja mellan över 100 hojar att provköra under en helg.. det var grymt kul.. och även anledningen till att jag köpte min hoj efter att ha fastnat för den där.

Last edited:
Min första hoj va en Fireblade 02 och den kändes perfekt för mig medans en R1 -04 på den tiden hade haft ihjäl mig. Tycker du har valt två väldigt fina hojar som du e intresserad av men mitt råd e att du ska testa de och känna vilken som passar just DIG! Mer hästar e inte bättre, de e så mycket mer som spelar roll :)

Kör själv FZ1-n, trevlig hoj. Är ju inte så opartisk men Speed Triplen och Cb1000Ra är också fina hojar.

Tack för tipsen, flera av modellerna visste jag inte ens fanns med abs. ;) Får ge mig iväg till AVA eller liknande så fort vädret tillåter och provköra lite!

Hur är det med smidighet i stan? Kör ju mycket mellan bilar etc så vill ha en hoj som är lätt att manövrera.

Fz1 känns marginellt snabbare än CB1000R trots sitt gigantiska övertag effektmässigt.

Jävligt slö hoj för sina 150 hästar. Verkar som om alla tycker det.

Fz1 känns marginellt snabbare än CB1000R trots sitt gigantiska övertag effektmässigt.

Jävligt slö hoj för sina 150 hästar. Verkar som om alla tycker det.

Helt beroende på hur hårt man varvar den. Över 7000rpm tycker jag där är pulver så det blir över iafl. Triple'n är jämnare i sin effektkurva, mysig hoj det med.

Den smidigaste i stan torde vara en Street Triple R visserligen inte en literhoj, men fan så kul ändå.

Last edited:
Min är drevad fram med samt PCIII och Yoshisystem, lämar 144 bakhjulshästar så prestandan kan man inte klaga på...:yoparty

Skulle också säga street triplen då den har något mellan en v-twin och en rad-4a + lätt att köra:tummenupp

Tycker inte man ska stirra sig blind på abs. Försöka hitta en hoj man trivs med och kan hantera är i mina ögon lite viktigare än att just köpa en kanske klumpigare hoj just för abs. I stadsmiljö kommer nog inte abs'n att slå in lika effektivt då det inte ofta går över 50. (Nåja, du förstår vad jag menar:brynad)

KTM 990 kanske kan vara något? Ingen abs där heller vad jag vet. Men det är iaf twin så du har ju skapligt med vrid på låga varv. Alt. KTM 950.

Båda är ju mer åt motardhållet. 990:n är som en "vanlig" motard på steroider. Grymt rolig, och jävligt bakhjulsvänlig om man gillar sånt :)
950:n har jag aldrig kört så den vet jag inte så mkt om. Gissningsvis är det ingen enorm skillnad iaf. Någon annan som kan ge mer info kanske?

I ditt fall skulle jag satsa på Honda Cb1000Ra/Abs en Riktigt läcker hoj som är väldigt lättkörd och som jag tror " håller" ett bra tag för dig mao du behöver inte få bytar sjukan :tummenupp

Tror inte en B-king klarar mina krav på smidighet. :P

Vad säger folket om BMW R1200R då?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...