Streethoj på runt 1000cc - tips?

KTM 990 kanske kan vara något? Ingen abs där heller vad jag vet. Men det är iaf twin så du har ju skapligt med vrid på låga varv. Alt. KTM 950.

Båda är ju mer åt motardhållet. 990:n är som en "vanlig" motard på steroider. Grymt rolig, och jävligt bakhjulsvänlig om man gillar sånt :)
950:n har jag aldrig kört så den vet jag inte så mkt om. Gissningsvis är det ingen enorm skillnad iaf. Någon annan som kan ge mer info kanske?

Rätt stora skillnader på dessa maskiner. Men då budgeten stannade på 80000kr och ABS var krav så hade jag inte tänkt gå in på dessa i detalj då den enda ktm som har ABS är av modell 2012 (100k+)

Som vanligt är det provkör, provkör, provkör som gäller. Möjligen kanske du ska tänka över 600-klassen också om du är ute efter smidighet.

Haft CB1000RA själv som andra hojen i min karriär och tänkte mig just 600´an först men provkörde i fel ordning så att det blev aldrig ens en provkörning på 600´an =0) Hondan anses nog som förhållandevis liten i storlek, jämnt register med helt ok låg mellan register men aldrig den där hysteriska toppen som på ex Yamahan. Allt känns som det ska på Hondan förutom möjligen bromsarna, känslan är det inget fel på men bettet kunde vara bättre. De är inte så att det stör men har man provat en hoj med effektivare bromsverkan kan man tycka att man får ta i en del på Hondan, i jämförelse. Jämn bromskraft dock = god funktion i blött och även när man provocerar dem, råkade aldrig ut för någon fadening eller så. Valet av blå belysning för instrumentet är väl kanske inte det bästa, vid solljus kan det vara lite lurigt att läsa av som hastigast om jag minns rätt. Väldigt bekväm och bortsett från vindmotståndet så var det nästan inget som kändes av även efter 20 mila turer vilket får anses som tummen upp för en street hoj, kasta runt i stan var inte heller några problem och typ omöjlig att få ryckig körning med = går riktigt fint. Jag gillar dock inte originalhandtagen = för smala i mitt tycke, hade handtagsvärmare = tjockare grepp.

Ytterliggare funderingar ang den så är det bara att fråga på, dock ingen erfarenhet av bankörning med den.

Yamahan tycker jag känns gammal i det mesta, motorn går dock att varva satan som nämnt men förutom det hittade jag inte mycket positivt på den när jag provkörde.

BMW 1200R är fin, kardan är trevligt men utan slirkoppling och duktig motorbroms är det potentiellt livsfarlig enligt mig. Är man van med kedja/ryckutjämnare och då inte behöva fundera så mycket på ens nedväxlingar finns risken att man blir mäkta förvånad när man provkör BMW kardanararare =0) Visst är det en vanesak men jag har pratat med ett gäng ägare till dem och de flesta håller med om dess nackdel på den punkten, vid lite inspirerad körning kan det bli knas eller om det är blött exempelvis. Risk för dyra servicear är vad jag hört gällande BMW.

Jämförelsevis provkörde jag en VFR1200 med slirkoppling (original) och det var hur trevligt som helst, 70-90 någonstans, sparka ned till tvåan och dumpa kopplingen hämta den hem hur lätt som helst. Duktiga bromsar på den också men kanske i tyngsta laget, vanesak?

Tyckte den blev kool med rensat bakparti och hugger:

Bifogat

• hugger (1).jpg
    hugger (1).jpg
    106.6 KB · Visningar: 46
  • SOLD.jpg
    SOLD.jpg
    60.2 KB · Visningar: 53
  • cb1.jpg
    cb1.jpg
    232.7 KB · Visningar: 58
  • cb2.jpg
    cb2.jpg
    153.3 KB · Visningar: 41
Ska du ha naket med bra ABS, så prova gärna K1200R ;) pulver så det räcker och blir över - dessutom slipper du kleta kedja.

Rätt stora skillnader på dessa maskiner. Men då budgeten stannade på 80000kr och ABS var krav så hade jag inte tänkt gå in på dessa i detalj då den enda ktm som har ABS är av modell 2012 (100k+)

690 Duken har abs och kostar typ 72k.

provkörde hondas cb100ra för n¨n vecka sen o den tyckte jag va riktigt bekväm...

... och det blev en grön CB1000R från 2009, ABS, 1200 mil. Tail tidy, i övrigt original. Fick betala 72k, tycker det är helt ok pris? Nu går jag off-topic: är det nåt man bara MÅSTE byta ut från original?

Yoshimura, de-cat och pcV :tungan

Grattis för övrigt till val av trevlig mc. Gå gärna in på forumet www.cb1000r.se om du vill ha lite mer inspiration :)

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...