"Streetfighter" vilken typ av kläder gäller?

Efter några år på hoj har jag fått kläm på detta så det passar mig bra.

Helställ skinn, Held. Kör i det för det mesta.
Goretexställ, Rukka. Kör i det vid regn, pendling och på tidig och sen säsong.
Dragginjeans och Rukkajackan vid viss pendling eller ärende på stan.
 
Skinn är ju att föredra, men odelbart helställ kan jag tycka är lite overkill för gatkörning. Har provkraschat med delbart Alpinestars (med den vekaste dragkedja jag har sett) på bana i kanske 80-90, och det höll ihop utan problem. Räcker för mig.
 
Vad har hänt med sunt förnuft? Inte riktat mot TS, utan nya hojåkare i allmänhet...

Det finns inget svar på frågan "vad ska jag ha på mig så jag kan överleva en vanlig olycka?". Det är för många parametrar som spelar för att någon ens tordes spekulera i frågan.

Tar mig själv som ett exempel. Normalt kör jag i mc-jeans och Dainese "skyddsjacka" i stan. Landsväg och bana i skinn, helställ.

Vad hade jag då på mig när jag krockade senast? Jo, jeans, t-shirt och en Ducati tröja...

Vi kan snacka odds och statistik tills vi tråkar ihjäl varandra, men faktum är att den största risken tar du när du gränslar hojen. Skyddskläder hjälper, men måste väljas utefter den typ av körning du tänker ge dig på. Eftersom svaret för oss alla oftast är "blandat" så finns det ingen optimalt klädval.

I min mening är det viktigast att köra i kläder man är komfortabel i, så att fokus ligger på körningen.

Inrikta dig på att bli en bra förare och undvik mottrafikanter till störst möjliga mån så kommer du ha en lång och trivsam karriär på två hjul, oavsett klädsel.
 
Skinnställ Spidi

IMAG1848.jpg

Och eftersom jag kör Ducati så får jag ofta köpa gummiställ som är en engångsvara, märke RFSU :hihi
 
Vad har hänt med sunt förnuft? Inte riktat mot TS, utan nya hojåkare i allmänhet...

Det finns inget svar på frågan "vad ska jag ha på mig så jag kan överleva en vanlig olycka?". Det är för många parametrar som spelar för att någon ens tordes spekulera i frågan.

Tar mig själv som ett exempel. Normalt kör jag i mc-jeans och Dainese "skyddsjacka" i stan. Landsväg och bana i skinn, helställ.

Vad hade jag då på mig när jag krockade senast? Jo, jeans, t-shirt och en Ducati tröja...

Vi kan snacka odds och statistik tills vi tråkar ihjäl varandra, men faktum är att den största risken tar du när du gränslar hojen. Skyddskläder hjälper, men måste väljas utefter den typ av körning du tänker ge dig på. Eftersom svaret för oss alla oftast är "blandat" så finns det ingen optimalt klädval.

I min mening är det viktigast att köra i kläder man är komfortabel i, så att fokus ligger på körningen.

Inrikta dig på att bli en bra förare och undvik mottrafikanter till störst möjliga mån så kommer du ha en lång och trivsam karriär på två hjul, oavsett klädsel.

Jag kan nog inte hålla med mindre. Att använda sig själv som exempel är även helt värdelöst då det inte går att bygga statistik utifrån en person.

Den största risken är heller inte att man gränslar hojen. Den största risken är att inte vara tillräckligt skyddad vid en krasch. Du kan vara väldigt säker på att otroligt många hade skadat sig allvarligt eller dött om vi inte hade haft exempelvis hjälp sig. Alltså faller din poäng. Jag tycker heller inte att du kan kontra med "Jo, för om man inte hade satt sig på hojen alls så hade ingen olycka hänt", eftersom då börjar vi prata något helt annat. Då kanske vi kan diskutera huruvida vi ska vaddera hela lägenheten och inte ta ett steg utanför dörren.

Hur som helst, back to topic. Skyddskläder ÄR väldigt viktigt. Dels för individen, dels för samhället. Det kan vara skyddskläderna som avgör om du ska ligga på intensiven eller om du ska gå till jobbet dagen efter.
Ska du ligga på intensiven så kostar det eventuellt miljontals kronor som samhället betalar (gladeligen). Men man kan nog göra sitt för att slippa hamna där. För allas skull. Inte minst sin egen.

Men hur som helst. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så bör man välja efter vilka kläder man kan tänka sig att krascha i för dagen. Känner du att det är okej att gå omkull i 70 blås på asfalt med jeans så är det bara att köra på. Tycker du att det är mindre lockande, eller rentav ovärt att bli skinnflådd på hela arslet så väljer du något som skyddar bättre. Är du sugen på att inte kunna torka dig under en viss tidsperiod så kör utan handskar. Låter det omständigt så välj skyddshandskar.
Men välj för tusan med huvudet och fundera på vad du kan tänka dig att gå omkull med. Ska du inte krascha så behöver du inga skydd alls överhuvudtaget (Och här undanbeds kommentaren "ah men hjälm äre lag på serru").
 
Jag kan nog inte hålla med mindre. Att använda sig själv som exempel är även helt värdelöst då det inte går att bygga statistik utifrån en person.

Den största risken är heller inte att man gränslar hojen. Den största risken är att inte vara tillräckligt skyddad vid en krasch. Du kan vara väldigt säker på att otroligt många hade skadat sig allvarligt eller dött om vi inte hade haft exempelvis hjälp sig. Alltså faller din poäng. Jag tycker heller inte att du kan kontra med "Jo, för om man inte hade satt sig på hojen alls så hade ingen olycka hänt", eftersom då börjar vi prata något helt annat. Då kanske vi kan diskutera huruvida vi ska vaddera hela lägenheten och inte ta ett steg utanför dörren.

Hur som helst, back to topic. Skyddskläder ÄR väldigt viktigt. Dels för individen, dels för samhället. Det kan vara skyddskläderna som avgör om du ska ligga på intensiven eller om du ska gå till jobbet dagen efter.
Ska du ligga på intensiven så kostar det eventuellt miljontals kronor som samhället betalar (gladeligen). Men man kan nog göra sitt för att slippa hamna där. För allas skull. Inte minst sin egen.

Men hur som helst. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så bör man välja efter vilka kläder man kan tänka sig att krascha i för dagen. Känner du att det är okej att gå omkull i 70 blås på asfalt med jeans så är det bara att köra på. Tycker du att det är mindre lockande, eller rentav ovärt att bli skinnflådd på hela arslet så väljer du något som skyddar bättre. Är du sugen på att inte kunna torka dig under en viss tidsperiod så kör utan handskar. Låter det omständigt så välj skyddshandskar.
Men välj för tusan med huvudet och fundera på vad du kan tänka dig att gå omkull med. Ska du inte krascha så behöver du inga skydd alls överhuvudtaget (Och här undanbeds kommentaren "ah men hjälm äre lag på serru").

Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt... Håller du med om att olika typer av skyddskläder är lämpliga för olika typer av körning?
 
När man kör streetfighter så ska man se cool ut!
Och för att vara ärlig så är det inte särskilt coolt med skinnställ, man ser väldigt ghey och ansträngd ut.
Men säkerheten är prio 1 när det kommer till mc-körning!
Såhär kör jag streetfighter...
Riktiga mc-jeans med höft och knäskydd! ryggskydd, armbågsskydd, Alpinestars Go Faster Waterproof och en vanlig hoodie.
Skulle jag ge mig ut på landsvägen såhär?... Aldrig i livet!
DSC_0517.jpg
 
Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt... Håller du med om att olika typer av skyddskläder är lämpliga för olika typer av körning?

Nej, jag tycker att man skall klä sig efter hur eventuella krascher kommer att se ut. Jag rekommenderar alltid och oavsett skinnställ. Men sedan anser jag givetvis att det är upp till var och en att bestämma själv huruvida de vill skydda sig eller ej. Bara de gör ett medvetet val vad de försakar och tycker att det är ett rimligt pris att betala. Det är väldigt ofta valet av skyddskläder som avgör hur pass skadad man blir. Inte själva olyckan i sig.
 
Fullt helställ.
Handskar med knogskydd.
Rediga MC-skor.
Ordentlig hjälm av ett känt märke.

Sätter mig inte på bågen utan det. Gör ont att krascha. :fakta
 
Nej, jag tycker att man skall klä sig efter hur eventuella krascher kommer att se ut. Jag rekommenderar alltid och oavsett skinnställ. Men sedan anser jag givetvis att det är upp till var och en att bestämma själv huruvida de vill skydda sig eller ej. Bara de gör ett medvetet val vad de försakar och tycker att det är ett rimligt pris att betala. Det är väldigt ofta valet av skyddskläder som avgör hur pass skadad man blir. Inte själva olyckan i sig.

OK, då förstår jag att vi inte håller med varandra
Jag anser att det finns skydd som lämpar sig bättre än skinnställ i vissa situationer. Offroadkörning är ett exempel, stadskörning ett annat.

Skinn är klart bäst om man är i en situation där man troligen kommer kana på asfalten en bit; bankörning, landsväg. I stadstrafik är dock risken för stötskador större, då de flesta olyckor slutar i kontakt med ett annat fordon, stolpe, trottoar, etc. I de lägena är ett tunt skinnställ mindre värt än en bra skyddsväst och rejäla stötskydd för ben/höfter.
 
Det är ju oturen man ska klä sig för. Grus i en kurva, bilar eller djur som far ut framför en.

Det är ju när du kör så hårt så du dör oavsett vad du har på dig som du kan ha shorts när du kör, det spelar ju ändå ingen roll.
Kör du tillräckligt långsamt så kommer du inte gå omkull av grus i en kurva. "Anpassa hastigheten", mantrat i alla trafikutbildningar men som hojåkare tror inte gäller dem. Samma sak vid korsningar eller utfarter, anpassa hastigheten så att du hinner stanna ifall det dyker upp något. Vilt finns det inte inne i stan men är du på landsväg och tänker köra i 70 eller 90km/h så bör du vara observant på varning för vilt-skyltar och särskilt vid gryning och skymning.

Jag kan fan sätta min ena pungkula på att du som hojåkare ALDRIG skulle lyckas drabbas av olyckan om du körde hoj som min farfar körde bil.
 
Jag kör allvädersställ med skydd för knä, höfter, axlar, armbågar, bra skyddshandskar och ett bra ryggskydd. Funderar på att köpa mig en skyddsväst i år då jag gärna skulle vilja ha skydd för bröstet också. Edit: Givetvis har jag godkända sköna MC stövlar.

Köp godkända kläder som du trivs i/lätt kan ta på dig är väl mitt råd. Trivs du inte i kläderna så kommer du någon gång åka utan dem och det är att ta onödiga risker.

Har själv kanat på asfalt två gånger (i rätt låg hastighet) och jag tackar mina dåvarande halvarssonbrallor att det var de som gick sönder och inte min rumpa.
 
Last edited:
Hade samma problem, speciellt inför sommaren. Jag åker en z800 och kör främst runt 100km/h, ibland gasar man ju men kör mkt i stan. Kör alltid med externt ryggskydd.

När det är kallt kör jag två delat allvädersställ modell tyngre och varmare från Lindstrands.

Men nu när det blir varmare införskaffade jag mig:
Sommar handskar från Bering. Släpper igenom luft och är svala, men även i 10 grader blir det inte kallt.

Jacka: Från 4bikers, som en vanlig regn & vindavvisande regnjacka fast i kevlar med skydd. Super lätt och super bekväm. Funkar inte i marsch hastigheter över 130km/h då den blir som ett segel. Men perfekt om man gillar mer ledig stil. För mig är denna perfekt, man kan röra sig och slappa på landsvägar.
http://www.handelsboden.com/softy--forstarkt-softshelljacka-p-3229-c-140.aspx

Byxor: Tornado pants, City. Dom är "allväder" men inte i närheten av tjockleken jämfört med Lindstrands byxorna. Jag tog ut värmefodret och kör mjukisar under och det är fan perfekt runt 20 grader. Blir det varmare kör jag shorts under.
http://www.handelsboden.com/tornado-pants-city-p-297-c-106.aspx

Skor (skall köpa när det är varmt hela tiden) http://www.handelsboden.com/tcx-xsquare-sport-wp-p-3050-c-241.aspx

Kanske köper ett par kevlar jeans för dom där riktigt varma dagarna.
 
Kör du tillräckligt långsamt så kommer du inte gå omkull av grus i en kurva. "Anpassa hastigheten", mantrat i alla trafikutbildningar men som hojåkare tror inte gäller dem. Samma sak vid korsningar eller utfarter, anpassa hastigheten så att du hinner stanna ifall det dyker upp något. Vilt finns det inte inne i stan men är du på landsväg och tänker köra i 70 eller 90km/h så bör du vara observant på varning för vilt-skyltar och särskilt vid gryning och skymning.

Jag kan fan sätta min ena pungkula på att du som hojåkare ALDRIG skulle lyckas drabbas av olyckan om du körde hoj som min farfar körde bil.
Folk har vurpat i under 30 km/h på grus. Jag anpassar min hastighet, inom rimlighetens gränser. Jag tror dock inte en sekund på att man kan anpassa sin körning tillräckligt för att vara helt befriad från olyckor, för det skulle innebära att man inte inte kliver i/på ett fordon alls. (och jag har ändå över 10 år på hoj utan olycka och längre på bil)
 
Folk har vurpat i under 30 km/h på grus. Jag anpassar min hastighet, inom rimlighetens gränser. Jag tror dock inte en sekund på att man kan anpassa sin körning tillräckligt för att vara helt befriad från olyckor, för det skulle innebära att man inte inte kliver i/på ett fordon alls. (och jag har ändå över 10 år på hoj utan olycka och längre på bil)

Vad ska du med skinnställ till vid en vurpa i 30km/h? Ta de små skrubbade handflatorna som en man bara.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top