Vad har hänt med sunt förnuft? Inte riktat mot TS, utan nya hojåkare i allmänhet...
Det finns inget svar på frågan "vad ska jag ha på mig så jag kan överleva en vanlig olycka?". Det är för många parametrar som spelar för att någon ens tordes spekulera i frågan.
Tar mig själv som ett exempel. Normalt kör jag i mc-jeans och Dainese "skyddsjacka" i stan. Landsväg och bana i skinn, helställ.
Vad hade jag då på mig när jag krockade senast? Jo, jeans, t-shirt och en Ducati tröja...
Vi kan snacka odds och statistik tills vi tråkar ihjäl varandra, men faktum är att den största risken tar du när du gränslar hojen. Skyddskläder hjälper, men måste väljas utefter den typ av körning du tänker ge dig på. Eftersom svaret för oss alla oftast är "blandat" så finns det ingen optimalt klädval.
I min mening är det viktigast att köra i kläder man är komfortabel i, så att fokus ligger på körningen.
Inrikta dig på att bli en bra förare och undvik mottrafikanter till störst möjliga mån så kommer du ha en lång och trivsam karriär på två hjul, oavsett klädsel.