Strategi vs maximera hastighet

Men seriöst, Vi(Människor) är inga datorer. Det går inte att ha en "backupstrategi" att slå på vid nödsituationer. Jag har sagt det tidigare, ni överanalyserar nåt sjukt. /over and out!

hmm fast hur ska jag tolka att flera förare för mig, med mycket erfarenhet och stort intresse av att dela med sig, berättat om just en slags strategi de förhåller sig till? jag är som sagt nybörjare med kortet taget förra sommaren, so you tell me. det är ju därför jag frågar er här på sh.

Men helvete............

den här tråden bör flyttas till "Överflödiga diskussioner"!!!
Orkar inte läsa hela.
Du är nog för mycket filosof

Kör försiktigt och säkert det är mitt råd!

hmm fast hur ska jag tolka att flera förare för mig, med mycket erfarenhet och stort intresse av att dela med sig, berättat om just en slags strategi de förhåller sig till? jag är som sagt nybörjare med kortet taget förra sommaren, so you tell me. det är ju därför jag frågar er här på sh.

Läs kiwimaddog;s inlägg en gång till. Han har helt rätt.

Du saknar tillräckligt med erfarenhet för att inse att du inte får svar på dina frågor genom att lyssna på sporthojsförare bara för att de har mycket erfarenhet av sporthojskörning. En sporthojsförare med stor erfarenhet är bra på att köra sporthoj. Dra inga andra slutsatser.

Att försöka skapa strategier är kvacksalveri. Strategier har du redan utvecklat genom evolution. Du har t o m system som kontrollerar risknivån åt dig. Förstör inte dessa nu.

Last edited:
Jag rekommenderar dubbelmontage, ger fantastiskt fina svängegenskaper!
Jag rekomenderar en till för styrningen.
Då kan man i ingången av en kurva ställa in styrutslagsvinkeln i fast läge och inte behöva tänka på styrningen genom hela kurvan.
Det blir lite som farthållare fast för styrningen.

I övrigt kan jag bidraga med två bra tips:
  • Titta långt fram vid körning, kurvtagning och bromsning.
  • Läs av vägen långt fram - väglaget för skador, grus o dyl.
  • Förutse tänkbara scenarior med möjligheter till olyckstillbud. Kan det komma ut en traktor bakom kurvan, busken, barn?, hästar?, skall framförvarande bil svänga? eller också köra om bilen framför?
  • Kör i Polen, Indien eller något liknande land så får man bra körerfarenhet

bra inlägg och en bra uppföljning och utveckling av mina grundlggande frågeställningar.

det jag önskar av dig dock, är att du (i den mån det är möjligt och om du finner den inre energin, dock ej att förväxla med rörelseenergi) samlar ihop DINA fakta då får under dina körningar och på sås ätt får information och kunskap som kan tjäna som statistikt underlag. det kan vara intressant att se hur olika förare nyttjar sin respektive strategi och kanske man kan få ett snitt en median som tjänar sitt syfte för många fler än just nämnde förare?

en slags lathund om man så vill.

En mycket sund idé. Att diarieföra sina upplevelser i trafiken över tiden för att sedan sammanställa upplevelser och erfarenheter i någon form av kompendium att sedan reflektera över och efter densamma också tillverka en lathund.

Om alla förare, nybörjare såväl som erfarna hade gjort detta, så skulle vi här på SH kunna sammanställa statistiska fakta och därmed få fram vilken strategi som är den bästa vid rätt tillfälle. (Vet ej hur många som skulle behöva delta för att få strategin statistiskt säkerställd dock, någon erfaren hojåkare kanske kan uttala sig i frågan?)

Läs kiwimaddog;s inlägg en gång till. Han har helt rätt.

Du saknar tillräckligt med erfarenhet för att inse att du inte får svar på dina frågor genom att lyssna på sporthojsförare bara för att de har mycket erfarenhet av sporthojskörning. En sporthojsförare med stor erfarenhet är bra på att köra sporthoj. Dra inga andra slutsatser.

Att försöka skapa strategier är kvacksalveri. Strategier har du redan utvecklat genom evolution. Du har t o m system som kontrollerar risknivån åt dig. Förstör inte dessa nu.

Men om nu vissa andra erfarna förare känner att de kan och vill dela med sig av sina strategier (som också har skett tidigare i denna tråd), så måste ju syftet med detta vara att delge oss erfarenhet här, som man kan reflektera över sen när man befinner sig i trafiken.

Jag förstår det som att du inte kör efter någon strategi, det kanske är individuellt? Det skulle vara intressant att veta hur många procent av alla rutinerade förare som har en/flera strategi/er, i trafiken såväl som på banan.

Hur som helst, andra förares körfärdigheter i trafiken ska man ha respekt för då man inte har svaret på sina egna. Jag tror att det finns en del nyckelaspekter ändock som är gemensamma för alla, naturligtvis, men att det är helheten som kompletteras med en bra strategi.

Men helt allvarligt, Suzukilover-stuket åsido (och hur kul det än må vara) - ni kan omöjligt mena allvar ni som vill ha en förbättrad strategi? :D

Jesus H Christ.

/J

Det är just därför man skall ha en väl utvecklad strategi eller sk antistrategi att efterleva. Man slipper aldrig helt undan obehagliga överaskningar i trafiken men man kan lära sig att hantera dem med hjälp av sin antistrategi :tummenupp
Jag tror du talar om att man ska försöka bemästra/ inte falla för de instinktiva felreaktioner som uppstår när det går för fort eller om något oväntat händer.
Att lära mig behärska de instinktiva felreaktionerna är nog det svåraste jag har varit med om i hela mitt liv.
Jag tror faktiskt att jag aldrig kommer att lära mig att inte slå av om jag tex får ett oväntat släpp eller om jag plötsligt hamnar i lösgrus i nån kurva.
Jag vet att man inte ska slå av då, men jag vet också att jag kommer att göra det (och därmed, förmodigen avsevärt förvärra situationen) om jag blir rädd.

Hur många här inne klarar av att behärska de instinktiva felreaktionerna?
Inte många skulle jag tro.

Strategin är ju givetvis att om jag klarar en kurva i 90kmh så skall jag ta den i 100kmh nästa gång.

Nädå men gå smc sporthojskurser. De hjälper dig att ha en strategi oavsett om det är bana eller gata.

En mycket sund idé. Att diarieföra sina upplevelser i trafiken över tiden för att sedan sammanställa upplevelser och erfarenheter i någon form av kompendium att sedan reflektera över och efter densamma också tillverka en lathund.

Om alla förare, nybörjare såväl som erfarna hade gjort detta, så skulle vi här på SH kunna sammanställa statistiska fakta och därmed få fram vilken strategi som är den bästa vid rätt tillfälle. (Vet ej hur många som skulle behöva delta för att få strategin statistiskt säkerställd dock, någon erfaren hojåkare kanske kan uttala sig i frågan?)

Men om nu vissa andra erfarna förare känner att de kan och vill dela med sig av sina strategier (som också har skett tidigare i denna tråd), så måste ju syftet med detta vara att delge oss erfarenhet här, som man kan reflektera över sen när man befinner sig i trafiken.

Jag förstår det som att du inte kör efter någon strategi, det kanske är individuellt? Det skulle vara intressant att veta hur många procent av alla rutinerade förare som har en/flera strategi/er, i trafiken såväl som på banan.

Hur som helst, andra förares körfärdigheter i trafiken ska man ha respekt för då man inte har svaret på sina egna. Jag tror att det finns en del nyckelaspekter ändock som är gemensamma för alla, naturligtvis, men att det är helheten som kompletteras med en bra strategi.

Bandbredden under informationsutbytet som sker genom att skriva text till varandra är så försvinnande litet i förhållande till vad som sker när en människa erfar något, att textkommunikationen blir irrelevant. Generaliseringarna är för grova att allt korrelerar med nästan obefintlig styrka. Allt kan och kommer tolkas hur som helst. Det blir "astrologi" av det hela d v s meningar och ord passar samtliga om man vill att det ska passa.

Att sedan avsändaren av informationen inte kan uppfatta sina egna handlingar gör situationen än värre. Slutligen uppstår brus – och brus är just vad vi ser exempel på här (inklusive mina inlägg).

Det verkar som om en sporthojskurs skulle vara en bra lösning även om jag inte tror att man blir fullärd bara för det.
Sen tycker i alla fall jag att den här tråden är intressant, även om det som vanligt finns skribenter som inte verkar vara ett dugg intresserade av ämnet.

Du är ju inne på facit roke - det handlar om repetitiv inlärning, på rätt sätt från början, det är där en kurs kommer in i bilden, sedan upprepa tills det är automatiserat...och just det där att reagera på rätt sätt, och gå emot instinkter - det är oerhört svårt.

Men det är oroväckande att man pratar om teori, att ha en strategi och det skall leda till att man åker fortare, på allmän väg dessutom om jag fått fram andemeningen i allt brus. :va En sak vore om önskemålet vore att bli en bättre, säkrare förare (om en produkt av detta gör att det går fortare, eller lika fort med mer marginaler, då är det ju bara positivt).

Det kanske är sådana funderingar man har om man åker bana - jag själv tar i betydligt mer i skogen och på crossbanan, där har jag absolut en vision om att bli snabbare, men det är med helt andra spelregler än att veva ut Millen på närmaste 70-väg och vrida rullen i bött'.

På Millen ger det sig självt, den kör jag bara utan att tänka på hur (så gör jag på Husan med, med några få grunder, stå upp, knip med knäna, lyft blicken, åk fortare :D ), jag kommer absolut att åka någon form av sporthojskurs asap nästa säsong, just för att få lite tips och göra rätt från början - men inte tänker jag åka och pressa gränser på gatan för det.

/J

Last edited:
Det verkar som om en sporthojskurs skulle vara en bra lösning även om jag inte tror att man blir fullärd bara för det.
Sen tycker i alla fall jag att den här tråden är intressant, även om det som vanligt finns skribenter som inte verkar vara ett dugg intresserade av ämnet.

tack för detta inlägg men också ditt förra, det hjälper. faktiskt. hur svårt det än är för vissa därute (säkert inomhus också, men ni förstår vad jag menar).

jag har inte skapat några strategier utan har förstått att sådana finns efter samspråk med andra mer erfarna förare. simple as that. den som tycker tvärtom råder jag att hålla sig borta från denna viktiga tråd och lägga sin energi på något eller någon annan.

jag, liksom flera andra har tydligen frågeställningar, som är av vikt och då menar jag inte en fysisk vikt, utan mer på ett mentalt plan, som i slutändan förhoppningsvis kommer besvaras.

Tror det viktiga för dig i skaffande av en strategi är att du har bra
visioner och mål uppsatta innan du påbörjar arbetet med skapandet av
den gällande strategin.

Jag har som vision att kunna köra året runt men målet ligger på att köra
mer än vad jag gjorde förra året.

Ja du får gärna låna min vision och mål.. :D

Jag tror att man automatiskt blir snabb om man kan köra mjukt och harmoniskt.
Och om man samtidigt lyckas hålla de instinktiva felreaktionerna i schack så har man skapat de bästa förutsättningarna att förvandla en ”nödsituation” till något som bara passeras like a walk in the park.

har man skapat de bästa förutsättningarna att förvandla en ”nödsituation” till något som bara passeras like a walk in the park.

precis, för det känns annars som att risken är stor att man tex hamnar på ica utan mening och mål och då vet gemene man att därinne kan du irra omkring i timmar utan att få ut något utav det.

alltså är en strategi en grundläggande förutsättning för maximation av hastigheten.

Att inte köra ihjäl mig är den enda strategi jag kan komma på dvs köra med huvudet inte handen!

Sen jobbar man alltid med att bli bättre förare då det bara blir roligare ju mer man fattar!

Men en mer utvecklad strategi är bara överflödigt!

Jag orkar inte läsa denna tråd men en bra strategi när man kör mc tycker jag är att tänka det värsta om alla medtrafikanter, tex att bilar svänger ut rakt framför en för att dom inte ser en. Typ tänk att du är osynlig när du kör.
Om du följen denna strategi är chansen väldigt mycket större att du inte hamnar i olycka. Hamnar du inte i några olyckor och bara kör lite snabbare och snabbare hela tiden så far du tillslut fram som en missil på vägarna :D

hmm, jag förstår faktiskt inte ditt inlägg. på fullaste allvar. om du fått för dig att det handlar om byar och klockslag så har du misstolkat hela frågeställningen och möjligtvis också smädat en del av de som kommit med intressanta inlägg och synpunkter som därmed tagit sig tid och privatenergi för att svara på min fråga. vilket jag naturligtvis uppskattar.
Lite överdirevet kanske ;)

Men när jag är ute och kör så brukar det bli ett tempo som passar situationen, givetvis. Brukar dock köra så snabbt jag vågar, minus lite. Annars sitter man ju bara och slappnar av och bli okoncentrerad, och då är det ju inget skoj längre.

Lite överdirevet kanske ;)

Men när jag är ute och kör så brukar det bli ett tempo som passar situationen, givetvis. Brukar dock köra så snabbt jag vågar, minus lite. Annars sitter man ju bara och slappnar av och bli okoncentrerad, och då är det ju inget skoj längre.

fair enough.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...