Strategi för avbetalning av studieskuld

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Strategi för avbetalning av studieskuld

• Antal röstningar
    0
Flamma77 skrev:
2361579 Strategin är att jobba ihjäl mig så att jag kan betala av den öht...
...:tomten

Det är så j-a hemskt att dagens system ser ut som det gör. Jag är personligen övertygad om att beror på alla dessa fuskare utan mål eller anständighet som tänt på gränserna så j-t att gränserna nu satts så de som försöker göra rätt får ett helvete.

korvgubbe skrev:
2361585 ...
Sen finns det väl iofs lite väl många överliggare vid våra högskolor och universitet.

Jo men om man som Flamman har en lång utbildning med ett tydligt mål så är det ju förbannat syndd att man ska få sota för att det är så många som hanterar högskolan som någon typ av vuxendagis?

Last edited:
Chrille skrev:
2361728
Jo men om man som Flamman har en lång utbildning med ett tydligt mål så är det ju förbannat syndd att man ska få sota för att det är så många som hanterar högskolan som någon typ av vuxendagis?

Absolut, det är därför jag i flera meddelanden skrivit att jag tycker att 12 terminersregeln bör ses över.

korvgubbe skrev:
2361755 Absolut, det är därför jag i flera meddelanden skrivit att jag tycker att 12 terminersregeln bör ses över.

Var inte meningen att käfta utan efterfrågade nog bara mer kunskap. Är inte speciellt väl insatt i gällande reglemente utan har bara förstått att de med stora ambitioner får lida pga dem utan några som helst.

12 terminer =6 år

Vetrinärutbildingen är 5 va? Surt om man varit tvungen att komplettera el dyl. Själv tog jag studielån utan att komma i närheten av en högskola så hade jag satsat riktigt hårt hade jag också torskat på en sån regel.

Chrille skrev:
2361768 Var inte meningen att käfta utan efterfrågade nog bara mer kunskap. Är inte speciellt väl insatt i gällande reglemente utan har bara förstått att de med stora ambitioner får lida pga dem utan några som helst.

Visst är det så. Precis samma sak gäller inkomsttaket. om jag inte är felunderättad så införde man dessa då det framkom att en massa välbärgade studenter använde studielånet/bidraget till att spela på börsen medan de samtidigt levde på stora förmögenheter och inkomster från annat håll. Eftersom vi inte tycker om rika så införde man snabbt begränsningsregler.

Nu är de föråldrade så var och varannan sommarjobbare åker på att betala tillbaka enbart för att de jobbat hårt under sommaren.

imaster skrev:
2360632 Fick höra häromdan av min kusin att det är populärt nu att när man är färdig med studierna ta ett lån på banken och betala hela CSN-skulden direkt. Det tycker jag låter vettigt, slippa CSN-ockerräntan och slippa ha nåt mer med de byrokraterna att göra igen... :hihi

Det tycker jag låter son en idiotiskt ogenomtänkt idé. Även om du betalar av hela lånet i en enda klumpsumma, får du ändå betala den ränta du skulle ha betalt under 25-årsperioden. Därefter ska man betala räntan på banklånet oxo vilken är högre än CSN:s ränta... Ne det där var ingen bra idé.

korvgubbe skrev:
Jag hade nog sagt att poängen med att plugga är att få ett kvalificerat och stimulerande arbete inom något som man faktiskt intresserar sig för. Inkomsten är ett plus i kanten.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Pengarna ska vara en konsekvens av ens arbete, inte anledningen till det.

Min plan är att betala av studieskulden genom ytterligare studier... som man då givetvis får lön för ;)

När jag är klar som doktorand ska baske mig rubbet vara betalt och klart.

Blip skrev:
2360665 Ockerränta? Du får väl inte någon vidare räntesats på blancolån heller? :va

korvgubbe skrev:
Ocker?
Du är välkommen att presentera ett blancolån som konkurerar med det CSN ger..

Kollade upp räntan nu också, 2.3% är bra. Jag presenterade en idé som jag hört på ett antal platser. En jobbarkompis till mig sparade ett antal tusenlappar på att betala hela lånet direkt med hjälp av ett banklån (han var tvungen att ta lån från CSN när han kom som flykting, fick inget från soc eller nån annanstans). Min far gjorde också så och enligt uträkningarna skulle han spara ett helt gäng tusingar och likaså min kusin - som då även berättade att det var populärt att göra så.

Santo skrev:
Det tycker jag låter son en idiotiskt ogenomtänkt idé. Även om du betalar av hela lånet i en enda klumpsumma, får du ändå betala den ränta du skulle ha betalt under 25-årsperioden. Därefter ska man betala räntan på banklånet oxo vilken är högre än CSN:s ränta... Ne det där var ingen bra idé.

Då har de ändrat reglerna, läs ovan, båda de fallen slapp betala mer ränta än de redan hade betalt.

Jag har ingen plan alls. Jag vet inte ens hur återbetalningen funkar?

De lär väl skicka ett gäng papper inom kort, eller? Gick ut nu i juni. Har en skuld på ~140kkr.

hållundan skrev:
2362426
De lär väl skicka ett gäng papper inom kort, .

Jepp, de skickar. Sen är det bara å betala enligt deras anvisningar. Tipset är att rätt omgående beställa papper för autogirobetalning så du kan betala månadsvis. Jag ledsnade rätt snabbt på att betala 3500:- en gång i kvartalet så nu dras 1200:- varje månad istället.

Suringen skrev:
2362561 Det är bara att ringa CSN så lägger de upp betalning månadsvis om du så önskar.

jao.. Men för autogiro måste man underteckna och skicka tillbaka pappren.
Oavsett så är kvartalsinbetalningar tungt som fan.

Korvgubbe;

CSN är uråldrigt och det som gällde då funkar inte längre. Har ju som sagt själv aldrig haft problem med de eftersom jag "bara" tog bidragsdelen. Men även den var jag tvungen att betala tillbaks då jag tjänade lite mer än vad man fick (vilket är en löjlig summa om man räknar på det). Dessutom är 12 månadersregeln lite snäv. Visst, jag har terminer kvar att ta av men tänk de som pluggar till läkare eller veterinär.

Vad jag menade med slapp-utbildningar är bl.a. pedagogik som jag själv läst. Tro mig, det var 2 timmar 2 ggr i veckan. Visst skulle man väl läsa en bok eller två men varför (kom ju ändå inga frågor därur på tentan). VG på den kursen var inte särskilt svårt. Sen har vi data och systemvetenskap. Den var väl lite tuffare än peddan men bara märkbart.

Språk däremot är ju sjukt svårt att plugga. Minst två böcker i veckan skulle läsas o refereras... Fast sitter man i spärren på t-banan så har man ju den fritiden fastän man jobbar. Det är annurlunda när man är bunden vid skolan.

destiny_78an skrev:
2362697 Korvgubbe;
. Sen har vi data och systemvetenskap. Den var väl lite tuffare än peddan men bara märkbart.

Såja, lugn nu! :pannkyss

Uppenbarligen har isåfall studieort mer med arbetsinsats att göra än ämne. Jag läste systemvetenskap och mig veterligen var det bara de som läste tunga tekniska ämnen som brukade plugga mer p.g.a. av den inlärningströskel de hade.

Varje hösttermin hade vi grupparbeten över jul och tenta direkt efter nyår. På en fempoängskurs med en 5:timmars tenta hann vi även med att skriva ett arbete på 120 sidor.
På vissa tentor låg andelen godkända på ca 30%. vet inte om jag ser det somd en semester du verkar se det som... fast å andra sidan är det få som är så smarta som du verkar vara.

Var är det du har läst alla dessa slö-kurser?! Jag är i allra högsta grad intresserad för får jag bara veta var det ligger så kan jag sticka dit och gäspa till mig en magister! :tummenupp

Ang. "slöa" utbildningar;

Det är ont om resurser på högskolan idag. Antalet föreläsnings-, laborations- och exkursionstimmar är märkbart färre än för 10 år sedan. Situationen har krävt en omstyrning av undervisningsmetod mot s.k. flexibelt lärande (lite krasst; studenten sitter hemma i skrubben och läser på egen hand så gott det går). Man kan mycket väl tänka sig att många utbildningar har blivit tunnare med åren.

mb skrev:
2362972 Ang. "slöa" utbildningar;
Man kan mycket väl tänka sig att många utbildningar har blivit tunnare med åren.

Det stämmer nog till viss del. En studiekamrat till mig gnällde konstant. Han hävdade att U-sala verkade så mycket bätte. Bättre plugg, bättre studentliv o.s.v.
Så efter ett läsår i Öbo drog han till U-sala för att läsa samma ämnen där(systemvetenskap). En termin senare var han tillbaka med svansen mellan benen. Tydligen var skillnaden extrem. I öbo var det föreläsningar kombinerat med labbar, självstudier, examinationer, tentor och grupparbeten. Man hade helt enkelt väldigt mycket som gjorde att man tvingades anstränga sig.

I U-sala däremot hade han, mer eller mindre, istället tilldelats en lista med kurslitteratur och sedan blivit önskad lycka till följda av orden:
- "Då ses vi på tentan om fem veckor."

Knappt några labbar, inga grupparbeten, inga examinationer eller inlämningsuppgifter för resp. delmoment...

Så de sista tre terminerna i Öbo hördes inte ett ord om U-salas förträfflighet från honom..

korvgubbe skrev:
2362740 Såja, lugn nu! :pannkyss

Varje hösttermin hade vi grupparbeten över jul och tenta direkt efter nyår. På en fempoängskurs med en 5:timmars tenta hann vi även med att skriva ett arbete på 120 sidor.
På vissa tentor låg andelen godkända på ca 30%. vet inte om jag ser det somd en semester du verkar se det som... fast å andra sidan är det få som är så smarta som du verkar vara.

Jag tror alla här inne fattat hur duktig du är vid det här laget.

Själv tänkte jag fly lämna landet och låta CSN göra som landstinget med sina krav på flyktingar som fått vård dvs "write it off".

Brain drain....

ah17 skrev:
2363100

Själv tänkte jag fly lämna landet

Jag skriver väl knappast att jag tog mig igenom utbildningen med en axelryckning?! Frågade ju snarare var jag kan hitta en utbildning som INTE kräver en massa arbete för oss som inte är begåvade med ett MENSA-intellekt som du och destiny...

:pannkyss

Skicka bokningsnummer för envägsresan så gör jag en insättning! :tummenupp

korvgubbe skrev:
2363110 Jag skriver väl knappast att jag tog mig igenom utbildningen med en axelryckning?! Frågade ju snarare var jag kan hitta en utbildning som INTE kräver en massa arbete för oss som inte är begåvade med ett MENSA-intellekt som du och destiny...

:pannkyss

Skicka bokningsnummer för envägsresan så gör jag en insättning! :tummenupp

Du är redan där... Kista ang. DSV utbildningen. Läste inte hela men det gjorde min bror och han ryckte definitivt på axlarna åt den utbildningen (Det var därför som jag började, för att den var sååå enkel. har du läst den och tyckte den var tuff, beklagar grabben men kom till mig o läs en kurs:tummenupp ). Stockholms Uni för de andra utbildningarna. Vad spelar intellektet för roll? Labbar måste du göra på skolan, läsa en bok o skriva recension kan du göra precis var som:tungan

Flytta till Storumans kommun och arbeta/bo där ett par år, dom körde ngn raid att dom betalade av studielånen åt en ifall man gjorde det :)

*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back