Strategi för avbetalning av studieskuld

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Strategi för avbetalning av studieskuld

• Antal röstningar
    0
Skulle jag ta studielån idag så skulle jag göra det via banken istället. Där är ju räntan dessutom avdagsgill. Bara betala ränta den tiden jag tar lånet. Hade jag haft ett studielån på kanske 80-100 000 kr hade jag gått in på banken o tagit ett lån då också och betalat av det istället. Även där är 30% på räntan avdragsgill och dessutom så har du ju en skuld i deklarationen som gör att man kan få stålars tebax på skatten sen.

mb skrev:
2360583 Hur ser er strategi ut?

Fick höra häromdan av min kusin att det är populärt nu att när man är färdig med studierna ta ett lån på banken och betala hela CSN-skulden direkt. Det tycker jag låter vettigt, slippa CSN-ockerräntan och slippa ha nåt mer med de byrokraterna att göra igen... :hihi

imaster skrev:
2360632 Fick höra häromdan av min kusin att det är populärt nu att när man är färdig med studierna ta ett lån på banken och betala hela CSN-skulden direkt. Det tycker jag låter vettigt, slippa CSN-ockerräntan och slippa ha nåt mer med de byrokraterna att göra igen... :hihi

Ockerränta? Du får väl inte någon vidare räntesats på blancolån heller? :va

Min strategi var ganska solklar.

Låna så lite som möjligt(10000 per år), levde som en hund under studietiden och betalade av klabbet mitt andra år på arbetsmarknaden..

mb skrev:
2360583 Hur ser er strategi ut?

Studieskuld? Vad är det?

Pluggat till fil.mag i kemi o bott i studentrum. Jobbat som en gris och aldrig fått mer än bidragsdelen av CSN (2 lax i månaden) (och den ville de ha tillbaks när de såg hur mycket man tjänade... Mutter Mutter...). Numera pH.D i kemi och då ska ni veta att kemiutbildningen är 9-16/17 fem dagar i veckan och inte 2 timmar 2 ggr i veckan som många andra utbildningar är... På det ska man ju festa och ha kul också.:yoparty

imaster skrev:
2360632 Det tycker jag låter vettigt, slippa CSN-ockerräntan och slippa ha nåt mer med de byrokraterna att göra igen... :hihi

Ocker?
Du är välkommen att presentera ett blancolån som konkurerar med det CSN ger..

Jag är rätt tveksam till om jag skulle kunnat få ett lån med 2.3% ränta hos en bank om jag gick dit och sa:

- Hej, jag vill låna 150.000. jag är 20 år och kommer inte ha någon inkomst föränn tidigast om 4 år och vill under det första året betala en ganska liten del av lånet. Därefter vill jag dela upp betalningen på en sissådär 15-20 år. Jag kan tänka mig en ränta på typ 2-3% och självklart kommer jag inte lämna någon säkerhet! :rolleyes:

Det enda jag kan tänka mig när det gäller att blanda in en bank är om man överbelånar sin bostad och slår ihop studielånet i bolånet. Om man ökar ett bolån från säg 1,5-1,65 millar är en ganska marginell förändring utslaget på 30-40 år. Då kan det vara värt det..

destiny_78an skrev:
2361562 Studieskuld? Vad är det?
självryggdunk

Duktigt! :tummenupp :)

....Faktiskt är jag lite imponerad...

destiny_78an skrev:
2361562 då ska ni veta att kemiutbildningen är 9-16/17 fem dagar i veckan och inte 2 timmar 2 ggr i veckan som många andra utbildningar är...

Du kan väl berätta vilka utbildningar som ger 20p per termin utan att kräva heltidsstudier?!:va

Nog för att det fanns vissa skillnader mellan utbildningar men det där var väl ändå att överdriva en aning....

Last edited:
Strategin är att jobba ihjäl mig så att jag kan betala av den öht...

Jag HATAR CSN (läs sittande regering?) för deras jävla tolvterminersregel och det faktum att jag måste börja betala tillbaka medans jag fortfarande pluggar.
Nu jobbar jag och har banklån.

Jag hatar dem också för det faktum att man inte får jobba så pass att man kan ha en dräglig levnadsstandard samtidigt som man pluggar och LÅNAR pengar.

Oflexibla är bara förnamnet.:tomten

Flamma77 skrev:
2361579 Strategin är att jobba ihjäl mig så att jag kan betala av den öht...

Jag HATAR CSN (läs sittande regering?) för deras jävla tolvterminersregel och det faktum att jag måste börja betala tillbaka medans jag fortfarande pluggar.
Nu jobbar jag och har banklån.

Jag hatar dem också för det faktum att man inte får jobba så pass att man kan ha en dräglig levnadsstandard samtidigt som man pluggar och LÅNAR pengar.

Oflexibla är bara förnamnet.:tomten

Ja, jag blir oxå så arg att jag HATAR folk för att de har regler för sina subventionerade lån som ALLA kan ta del av oavsett inkomst/bakgrund/förmögenhet. :rolleyes:

Men visst behövs en översyn av CSN och reglerna för studielån. 12terminersregel och inkomsttak är rätt föråldrat.
Sen finns det väl iofs lite väl många överliggare vid våra högskolor och universitet.

Att skaffa ett jobb och betala av det måste väl vara ett vinnande koncept?
Banken har betydligt högre ränta än CSN, så att låna på bank för att lösa ett studielån låter mer än idiotiskt.:va
Hela poängen med att studera är väl att man får välbetalda jobb?

korvgubbe skrev:
2361566

Du kan väl berätta vilka utbildningar som ger 20p per termin utan att kräva heltidsstudier?!:va

Nog för att det fanns vissa skillnader mellan utbildningar men det där var väl ändå att överdriva en aning....

Det är skillnad på heltidsstudier och heltidstudier då vissa kräver närvaro på obligatoriska moment typ laborationer, praktiska moment, jourtjänstgöring... och på de som har föreläsningar och inläsning av litteratur.

Min syrra har läst språk och lärare och har inte haft mycket "låst tid" på universitetet. Hon har inte lagt ned mer än 40h per vecka på sina heltidsstudier.
Jag har läst BMA och läser veterinär där båda utbildningaran ofta kräver närvaro på universitetet 8/9-15/16 (ett helt dygn vissa enstaka tillfällen), plus inläsning efter schemalagt tid. I praktiken blir det mer än 40h per vecka som räknas som heltid.

Vad jag hört andra berätta om sina "heltidsutbildningar" så tycker jag inte att påståendet är direkt överdrivet...:tungan

Sledneck skrev:
2361587
Hela poängen med att studera är väl att man får välbetalda jobb?

Jag hade nog sagt att poängen med att plugga är att få ett kvalificerat och stimulerande arbete inom något som man faktiskt intresserar sig för. Inkomsten är ett plus i kanten.

Men som du säger så är nog att jobba och betala av det mest lönsamma för de flesta. Får man en klumpsumma i form av ett arv/lottvinst/försäljning av bil/hus eller liknande så kan man ju betala av i klump.

Flamma77 skrev:
2361593 Det är skillnad på heltidsstudier och heltidstudier då vissa kräver närvaro på obligatoriska moment typ laborationer, praktiska moment, jourtjänstgöring... och på de som har föreläsningar och inläsning av litteratur.

Jadå, jag är väl medveten om skillnaden mellan utbildningar och utbildningar om man ser till tid där man tvunget måste vara på plats.

Min utbildning hade en väldigt stor andel självstudier. Föreläsningar och labbar utgjorde inte mer än max 20timmar per vecka. Men tempot och uppgifterna krävde ändå extremt hög närvaro/arbetsinsats. Vi var ofta sist kvar innan jul och först tillbaka efter nyår. Alltid med både grupparbeten som skulle lämnas in och tentor som skulle skrivas innan övriga studenter ens var på plats.

poängen är ändå att de flesta utbildningar kräver en heltidsinsats. Jag tycker inte mer synd om henne för att hon står i en labbrock och vänder på provrör än vad jag tycker om någon som sitter på kammaren och tragglar sig igenom fysikmatte eller analyserar sedan länge döda franska författare.

Last edited:
korvgubbe skrev:
2361585 Ja, jag blir oxå så arg att jag HATAR folk för att de har regler för sina subventionerade lån som ALLA kan ta del av oavsett inkomst/bakgrund/förmögenhet. :rolleyes:

Men visst behövs en översyn av CSN och reglerna för studielån. 12terminersregel och inkomsttak är rätt föråldrat.
Sen finns det väl iofs lite väl många överliggare vid våra högskolor och universitet.

Det är ju inte riktigt sant nu längre iom tolvterminersregeln... iom att det kräver inkomst/bakgrund/förmögenhet att kunna läsa sig till mer än en högskoleexamen eller att byta mellan två längre program.

Överliggare kan ju rätt lätt undvikas med att ha dispens från tolvterminersregeln för "yrkesprogram" men inte fristående kurser. Vill någon hänga sig kvar i den akademiska världen får personen väl satsa på en akademisk karriär.

Översynen du pratar om har veterinärmedicinska studenkåren tillsammans med medicinska studentkårer över hela landet analyserat behovet av och "bett om" men det går så att säga liiiite trögt.

Last edited:
Flamma77 skrev:
2361593
Vad jag hört andra berätta om sina "heltidsutbildningar" så tycker jag inte att påståendet är direkt överdrivet...:tungan

Det finns något som heter läshuvud. De flesta som glassat sig igenom utbildningarna har helt enkelt greppat saker första gången de läst en sak. Jag själv hade fördelen av att greppa saker rätt lätt då min självdiciplin är usel och karatär är ett begrepp som jag sällan förknippar med mig själv.

De som beklagade sig över att det var så vansinnigt mycket att göra var i mina ögon oftast de som hade ganska svårt att förstå vad de läste/gjorde och därför tvingades läsa allt två, tre gånger. Det är väl ganska självklart att två personer där den ena tvingas läsa allt upprepade gånger kommer att ha helt olika syn på hur mycket arbete som krävdes?!

Flamma77 skrev:
2361605 Det är ju inte riktigt sant nu längre iom tolvterminersregeln... iom att det kräver inkomst/bakgrund/förmögenhet att kunna läsa sig till mer än en högskoleexamen eller att byta mellan två längre program.

Extremhöger som jag är anser jag det inte vara en mänsklig rättighet att kunna få subventionerade lån till mer än två Fil.Kand. För studielånen räcker trots allt till 240p = 2x120p = 2 fil.kand och det räcker för de flesta.. För övriga som behöver mer än så är det ofta en akademisk karriär som gäller. För många av de andra överliggarna tror jag helt enkelt att många gömmer sig i den trygga säkra akademiska världen istället för att ta tjuren vid hornen och ge sig ut i verkligheten.

Ja, det finns självklart undantag och 12terminersregeln bör ses över men för 95% av alla studenter ska det väl trots allt räcka att plugga 6 år?

Last edited:
korvgubbe skrev:
2361607 Det finns något som heter läshuvud. De flesta som glassat sig igenom utbildningarna har helt enkelt greppat saker första gången de läst en sak. Jag själv hade fördelen av att greppa saker rätt lätt då min självdiciplin är usel och karatär är ett begrepp som jag sällan förknippar med mig själv.

De som beklagade sig över att det var så vansinnigt mycket att göra var i mina ögon oftast de som hade ganska svårt att förstå vad de läste/gjorde och därför tvingades läsa allt två, tre gånger. Det är väl ganska självklart att två personer där den ena tvingas läsa allt upprepade gånger kommer att ha helt olika syn på hur mycket arbete som krävdes?!

Skillnaden som jag ville påpeka ligger snarare i hur två personer med samma "läshuvud" som har två olika heltidsutbildningar ändå får lägga ned olika mängd tid på sin utbildning.
Inte för att det är synd om den som har en mer omfattande heltidsutbildning, för det är MYCKET självvalt vilken utbildning man vill "utsätta sig för", utan för att det faktiskt finns skillnader. :)

korvgubbe skrev:
2361607
Ja, det finns självklart undantag och 12terminersregeln bör ses över men för 95% av alla studenter ska det väl trots allt räcka att plugga 6 år?

Det gör det ju också... räcker alltså. Det är därför det är så irriterande att det inte finns dispens för de få undantagen. Oflexibelt.

Last edited:
Flamma77 skrev:
2361624 Skillnaden som jag ville påpeka ligger snarare i hur två personer med samma "läshuvud" som har två olika heltidsutbildningar ändå får lägga ned olika mängd tid på sin utbildning.

Ja, det finns skillnader. men skillnaden ligger inte i spannet 12 timmar eller 40timmar utan brukar snarare ligga åt andra hållet. 35timmar eller 60 timmar.

Jag har som ambition att betala av så fort som möjligt, hittils har jag bara följt planen men ska nog betala in lite extra inom kort.

Jag har lån i både gamla och nya systemet (brytpunkten var runt 2001 har jag för mig) och betalar tillbaka dessa två oberoende av varandra så bara detta gör ju att jag betalar mer än många andra. Betalar således både 4% på årsinkomsten och ytterligare ett belopp som räknas fram på annat sätt. Det går ju att slå ihop dem till ett lån men jag låter det vara som det är. Betalar man mer blir man också av med det fortare...

korvgubbe skrev:
2361632 Ja, det finns skillnader. men skillnaden ligger inte i spannet 12 timmar eller 40timmar utan brukar snarare ligga åt andra hållet. 35timmar eller 60 timmar.

När jag pluggade hade vi oftast c:a 20 timmar schemalagt. Labbar var obligatoriska och föreläsningarna var dumt att hoppa över så redan där var man uppe i 20 timmar... Sen berodde det lite på vilka kurser vi läste för stunden men för det mesta snittade jag nog någon/några timmar per dag utöver detta, inte så mycket i början av kurserna men dessto mer inför tentorna. Hade givetvis dom i min klass som lade 40 timmar och mycket mer, det brukade synas på att de alltid hade toppresultat på tentorna och slapp rest på sina labbar. De som pluggade mindre än mig hade nästan alltid rest och omtentor. Själv låg jag lite i mitten med mestadels godkända labbar men några omtentor. Det hade nog varit bättre att offra någon timme till per dag för att slippa omtentor men det här med frihet under ansvar blir ofta mycket frihet och lite ansvar...

Last edited:
korvgubbe skrev:
2361566 Ocker?
Du är välkommen att presentera ett blancolån som konkurerar med det CSN ger..

Det enda jag kan tänka mig när det gäller att blanda in en bank är om man överbelånar sin bostad och slår ihop studielånet i bolånet. Om man ökar ett bolån från säg 1,5-1,65 millar är en ganska marginell förändring utslaget på 30-40 år.

Höja bostadslånet har jag tänkt att göra när jag bygger hus, som jag kommer att bygga i stort sett själv = lägre kostnader än för motsvarande hus nyckelfärdigt och ger lite svängrum för CSN att få tillbaka sina pengar.

Civilekonomstudier här kunde många ingenjörer läsa parallellt med sina ordinarie studier. De som läser endast civilekonom lägger inte för många timmar i skolan. En kvalificerad gissning är dock att man får lägga desto mer tid hemma på studierna.

erik skrev:
2361637 Jag har som ambition att betala av så fort som möjligt, hittils har jag bara följt planen men ska nog betala in lite extra inom kort.

Jag har lån i både gamla och nya systemet (brytpunkten var runt 2001 har jag för mig) och betalar tillbaka dessa två oberoende av varandra så bara detta gör ju att jag betalar mer än många andra. Betalar således både 4% på årsinkomsten och ytterligare ett belopp som räknas fram på annat sätt. Det går ju att slå ihop dem till ett lån men jag låter det vara som det är. Betalar man mer blir man också av med det fortare...

Jag har med lån i både gamla och nya systemet, jag har även gjort samma bedömning som du att inte slå ihop lånen.

Last edited:
Blip skrev:
2361685 En kvalificerad gissning är dock att man får lägga desto mer tid hemma på studierna.

Antalet föreläsningar/labbar är sällan ett bra riktvärde för att avgöra vilken studieinsats som krävs. Vi hade som sagt mellan 10 och 20 schemalagda timmar men la desto mer på grupparbeten och självstudier.
(Systemvetenskapliga programmet i Örebro)

Dessutom träffar jag många som skryter om hur mycket tid de la på studierna.
- Njae, det blev väl en sisådär 15 timmar i veckan max!

Sen utelämnar de detaljen om att de pluggade 80 timmar i veckan inför varje tenta och åkte på omtentor och rest.

Summa sumarum hamnar de flesta runt 35h/vecka och uppåt oavsett utbildning när man slår ut det på ett läsår.

Men visst, vårterminen då jag läste FEK A är den softaste jag haft. *gäsp* Det blev lite minisemester i jämförelse. :hihi

När jag började plugga såg arbetsmarknaden dyster och utbildningen var lång. Tänkte inte så mycket på framtiden. Lånade fullt och jobbade lite extra, det räckte till att plugga, ha hoj och åka på någon skidsemester. Fet skuld blev det, men kul hade jag. Nu ser jag det som akademikerskatt.
I nuvarande takt är skulden betald 2025 ungefär. Om inte sporthojar är förbjudna så kanske jag kan fira med att köpa ny hoj då?

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back