Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
mb skrev:2360583Hur ser er strategi ut?

imaster skrev:2360632Fick höra häromdan av min kusin att det är populärt nu att när man är färdig med studierna ta ett lån på banken och betala hela CSN-skulden direkt. Det tycker jag låter vettigt, slippa CSN-ockerräntan och slippa ha nåt mer med de byrokraterna att göra igen...![]()

mb skrev:2360583Hur ser er strategi ut?

imaster skrev:2360632Det tycker jag låter vettigt, slippa CSN-ockerräntan och slippa ha nåt mer med de byrokraterna att göra igen...![]()
destiny_78an skrev:2361562Studieskuld? Vad är det?
självryggdunk
destiny_78an skrev:2361562då ska ni veta att kemiutbildningen är 9-16/17 fem dagar i veckan och inte 2 timmar 2 ggr i veckan som många andra utbildningar är...

Flamma77 skrev:2361579Strategin är att jobba ihjäl mig så att jag kan betala av den öht...
Jag HATAR CSN (läs sittande regering?) för deras jävla tolvterminersregel och det faktum att jag måste börja betala tillbaka medans jag fortfarande pluggar.
Nu jobbar jag och har banklån.
Jag hatar dem också för det faktum att man inte får jobba så pass att man kan ha en dräglig levnadsstandard samtidigt som man pluggar och LÅNAR pengar.
Oflexibla är bara förnamnet.![]()
korvgubbe skrev:2361566
Du kan väl berätta vilka utbildningar som ger 20p per termin utan att kräva heltidsstudier?!![]()
Nog för att det fanns vissa skillnader mellan utbildningar men det där var väl ändå att överdriva en aning....

Sledneck skrev:2361587
Hela poängen med att studera är väl att man får välbetalda jobb?
Flamma77 skrev:2361593Det är skillnad på heltidsstudier och heltidstudier då vissa kräver närvaro på obligatoriska moment typ laborationer, praktiska moment, jourtjänstgöring... och på de som har föreläsningar och inläsning av litteratur.
korvgubbe skrev:2361585Ja, jag blir oxå så arg att jag HATAR folk för att de har regler för sina subventionerade lån som ALLA kan ta del av oavsett inkomst/bakgrund/förmögenhet.![]()
Men visst behövs en översyn av CSN och reglerna för studielån. 12terminersregel och inkomsttak är rätt föråldrat.
Sen finns det väl iofs lite väl många överliggare vid våra högskolor och universitet.
Flamma77 skrev:2361593
Vad jag hört andra berätta om sina "heltidsutbildningar" så tycker jag inte att påståendet är direkt överdrivet...![]()
Flamma77 skrev:2361605Det är ju inte riktigt sant nu längre iom tolvterminersregeln... iom att det kräver inkomst/bakgrund/förmögenhet att kunna läsa sig till mer än en högskoleexamen eller att byta mellan två längre program.
korvgubbe skrev:2361607Det finns något som heter läshuvud. De flesta som glassat sig igenom utbildningarna har helt enkelt greppat saker första gången de läst en sak. Jag själv hade fördelen av att greppa saker rätt lätt då min självdiciplin är usel och karatär är ett begrepp som jag sällan förknippar med mig själv.
De som beklagade sig över att det var så vansinnigt mycket att göra var i mina ögon oftast de som hade ganska svårt att förstå vad de läste/gjorde och därför tvingades läsa allt två, tre gånger. Det är väl ganska självklart att två personer där den ena tvingas läsa allt upprepade gånger kommer att ha helt olika syn på hur mycket arbete som krävdes?!
korvgubbe skrev:2361607
Ja, det finns självklart undantag och 12terminersregeln bör ses över men för 95% av alla studenter ska det väl trots allt räcka att plugga 6 år?
Flamma77 skrev:2361624Skillnaden som jag ville påpeka ligger snarare i hur två personer med samma "läshuvud" som har två olika heltidsutbildningar ändå får lägga ned olika mängd tid på sin utbildning.
korvgubbe skrev:2361632Ja, det finns skillnader. men skillnaden ligger inte i spannet 12 timmar eller 40timmar utan brukar snarare ligga åt andra hållet. 35timmar eller 60 timmar.
korvgubbe skrev:2361566Ocker?
Du är välkommen att presentera ett blancolån som konkurerar med det CSN ger..
Det enda jag kan tänka mig när det gäller att blanda in en bank är om man överbelånar sin bostad och slår ihop studielånet i bolånet. Om man ökar ett bolån från säg 1,5-1,65 millar är en ganska marginell förändring utslaget på 30-40 år.
Du kan väl berätta vilka utbildningar som ger 20p per termin utan att kräva heltidsstudier?!![]()
Nog för att det fanns vissa skillnader mellan utbildningar men det där var väl ändå att överdriva en aning....
erik skrev:2361637Jag har som ambition att betala av så fort som möjligt, hittils har jag bara följt planen men ska nog betala in lite extra inom kort.
Jag har lån i både gamla och nya systemet (brytpunkten var runt 2001 har jag för mig) och betalar tillbaka dessa två oberoende av varandra så bara detta gör ju att jag betalar mer än många andra. Betalar således både 4% på årsinkomsten och ytterligare ett belopp som räknas fram på annat sätt. Det går ju att slå ihop dem till ett lån men jag låter det vara som det är. Betalar man mer blir man också av med det fortare...
Blip skrev:2361685En kvalificerad gissning är dock att man får lägga desto mer tid hemma på studierna.

|
|
Stark Future tredubblar omsättningen
Barcelona, Spanien – april ... |
|
|
Harley-Davidson lanserar RIDE
Pressrelease från Harley-Da... |
|
|
KTM uppdaterar sin elhoj
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!
Det har varit många turer k... |
|
|
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen
Med anledning av Ducatis 10... |
|
|
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!
Just nu återhämtar vi oss p... |
|
|
Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!
Just nu är vi mitt i provkö... |
|
|
Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!
Just nu är Bike på plats på... |
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot I samband med... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |