Strandsatta körkortstagare för MC efter nyår.

Fan vad du är häftig, får jag vara din kompis?:dummer

Det är resonemang som dina som gör att vi har de försäkringspremier som vi har.
Har du inte råd att försäkra hojen på dig själv så ska du inte heller ha den. Det är ett praktexempel på att leva utöver sina egna tillgångar. Något som i sin tur leder till en massa andra problem i samhället.

Förresten, har du budgeterat för rehabiliteringskostnaderna och eventuella skadeståndskostnader om du skulle gå i backen och klippa en fotgängare eller liknande?:va

Jag är otroligt häftig :)

Har inte vurpat under mina 5 år snart, tror att jag håller gubbarnas statistik i schack, kanske tom är en av dem som sänker den?

Det är inte mitt resonemang som gör att vi har försäkringspremier som vi har idag, det är folk som vurpar med hojarna som ger oss de försäkringspremierna som vi har idag. Det är rättvist om de individerna som orsakar detta påverkas, men försäkringsbolagen är smarta nog att göra det enkelt för sig själva att tjäna pengar och drar iväg med sjuka premier i princip alla ålderskategorier när det gäller sporthojar tex. Som jämförelse kan vi ta USA - där är det ungefär lika dyrt som för oss unga i Sverige att försäkra en sporthoj, men när de sen blir lite äldre blir det billigare, och sen när de gifter sig osv (ja det påverkar premierna) så är det mycket billigare än Sverige.

Läste i en tråd om en 60 årig gubbe som ville köpa sig en panigale 2012 (haft körkort i typ 40 år minst), billigaste helförsäkringen var 30 000 om året.

Leva över mina tillgångar skulle jag inte kalla det, eftersom jag kan betala de hutlösa premierna om jag vill - men är jag dum nog att göra det? Jag sparar in flera tusen i månaden som jag kan ha buffert till vad som helst, skador på hojen, skadeståndskostnader, vad som helst... har lagt undan flera 10 tusen under dessa år.

Så nä, det är inte på grund av mig som vi har dessa premier, detta har pågått långt före mig innan jag ens hade körkort.

Vad är värst egentligen? En snubbe som vurpar då och då, löser ut en ny hoj/reparerar hojen, hamnar i sjukan någon gång... eller en som skenförsäkrar och vurpar aldrig.

Sen känns det bättre att skenförsäkra för då är man faktiskt extra försiktig, en skön "livsförsäkring".

Den skenförsäkrade hojen används också sällan, jag har istället en billig enduro försäkrad på mitt namn som används till och från arbetet osv. Sporthojen luftas på helgerna och någon tur efter jobbet typ.

Sen vill jag även passa på att säga att den dagen min hoj kostar iaf 1500 i månaden i trafikförsäkring så kan jag tänka mig att teckna en på mitt namn.

Last edited:
Förresten, på ett eller annat sätt får allmänheten betala för en vurpa - vare sig man är försäkrad eller inte. I det senare fallet är det inte bara motorcyklisterna som betalar, utan det fördelas på hela samhället. Dvs mindre "impact" på bara oss motorcyklister.

Tänk på det.

Jag är otroligt häftig :)

Har inte vurpat under mina 5 år snart, tror att jag håller gubbarnas statistik i schack, kanske tom är en av dem som sänker den?

Det är inte mitt resonemang som gör att vi har försäkringspremier som vi har idag, det är folk som vurpar med hojarna som ger oss de försäkringspremierna som vi har idag. Det är rättvist om de individerna som orsakar detta påverkas, men försäkringsbolagen är smarta nog att göra det enkelt för sig själva att tjäna pengar och drar iväg med sjuka premier i princip alla ålderskategorier när det gäller sporthojar tex. Som jämförelse kan vi ta USA - där är det ungefär lika dyrt som för oss unga i Sverige att försäkra en sporthoj, men när de sen blir lite äldre blir det billigare, och sen när de gifter sig osv (ja det påverkar premierna) så är det mycket billigare än Sverige.

Läste i en tråd om en 60 årig gubbe som ville köpa sig en panigale 2012 (haft körkort i typ 40 år minst), billigaste helförsäkringen var 30 000 om året.

Leva över mina tillgångar skulle jag inte kalla det, eftersom jag kan betala de hutlösa premierna om jag vill - men är jag dum nog att göra det? Jag sparar in flera tusen i månaden som jag kan ha buffert till vad som helst, skador på hojen, skadeståndskostnader, vad som helst... har lagt undan flera 10 tusen under dessa år.

Så nä, det är inte på grund av mig som vi har dessa premier, detta har pågått långt före mig innan jag ens hade körkort.

Vad är värst egentligen? En snubbe som vurpar då och då, löser ut en ny hoj/reparerar hojen, hamnar i sjukan någon gång... eller en som skenförsäkrar och vurpar aldrig.

Sen känns det bättre att skenförsäkra för då är man faktiskt extra försiktig, en skön "livsförsäkring".

Den skenförsäkrade hojen används också sällan, jag har istället en billig enduro försäkrad på mitt namn som används till och från arbetet osv. Sporthojen luftas på helgerna och någon tur efter jobbet typ.

Sen vill jag även passa på att säga att den dagen min hoj kostar iaf 1500 i månaden i trafikförsäkring så kan jag tänka mig att teckna en på mitt namn.

Det behöver ju inte vara DU som gör fel. Det kan vara någon annan, typ en cyklist som lullar ut framför dig. Då är det fortfarande du som riskerar att åka på den stora smällen ekonomiskt.

Det är av princip bättre med personen som vurpar ibland men gör rätt för sig genom att inte skenförsäkra.
I det långa loppet så är det det ända alternativet om vi över huvudtaget vill kunna köra en sporthoj på gata.

Jag förstår inte hur du inte kan se sambandet mellan höga premier och skenförsäkringar. Det är en ond cirkel som bara kan brytas av de som skenförsäkrar. I och med att försäkringsbolagen måste täcka upp kostnader för skadade i vid olyckor med skenförsäkrade fordon så måste de höja samtliga premier. Annars skulle de gå i konken. Går bolagen i konken så kan du inte försäkra din hoj alls. kan du inte försäkra den så kan du "inte köra den".

Ja, de må vara kontroversiellt att ha den åsikten, i synnerhet på detta forumet, men det är egentligen grundläggande ekonomi.

Ditt uttalande om att allmänheten får betala för en vurpa oavsett försäkring eller ej är enligt mig ett tydligt tecken på att du inte tänker helt klart. Och nej, det är inte DITT fel att vi har höga premier, det är personer med DITT sätt att resonera som gjort att vi har höga premier.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2