Fan vad du är häftig, får jag vara din kompis?
Det är resonemang som dina som gör att vi har de försäkringspremier som vi har.
Har du inte råd att försäkra hojen på dig själv så ska du inte heller ha den. Det är ett praktexempel på att leva utöver sina egna tillgångar. Något som i sin tur leder till en massa andra problem i samhället.
Förresten, har du budgeterat för rehabiliteringskostnaderna och eventuella skadeståndskostnader om du skulle gå i backen och klippa en fotgängare eller liknande?![]()
Jag är otroligt häftig

Har inte vurpat under mina 5 år snart, tror att jag håller gubbarnas statistik i schack, kanske tom är en av dem som sänker den?
Det är inte mitt resonemang som gör att vi har försäkringspremier som vi har idag, det är folk som vurpar med hojarna som ger oss de försäkringspremierna som vi har idag. Det är rättvist om de individerna som orsakar detta påverkas, men försäkringsbolagen är smarta nog att göra det enkelt för sig själva att tjäna pengar och drar iväg med sjuka premier i princip alla ålderskategorier när det gäller sporthojar tex. Som jämförelse kan vi ta USA - där är det ungefär lika dyrt som för oss unga i Sverige att försäkra en sporthoj, men när de sen blir lite äldre blir det billigare, och sen när de gifter sig osv (ja det påverkar premierna) så är det mycket billigare än Sverige.
Läste i en tråd om en 60 årig gubbe som ville köpa sig en panigale 2012 (haft körkort i typ 40 år minst), billigaste helförsäkringen var 30 000 om året.
Leva över mina tillgångar skulle jag inte kalla det, eftersom jag kan betala de hutlösa premierna om jag vill - men är jag dum nog att göra det? Jag sparar in flera tusen i månaden som jag kan ha buffert till vad som helst, skador på hojen, skadeståndskostnader, vad som helst... har lagt undan flera 10 tusen under dessa år.
Så nä, det är inte på grund av mig som vi har dessa premier, detta har pågått långt före mig innan jag ens hade körkort.
Vad är värst egentligen? En snubbe som vurpar då och då, löser ut en ny hoj/reparerar hojen, hamnar i sjukan någon gång... eller en som skenförsäkrar och vurpar aldrig.
Sen känns det bättre att skenförsäkra för då är man faktiskt extra försiktig, en skön "livsförsäkring".
Den skenförsäkrade hojen används också sällan, jag har istället en billig enduro försäkrad på mitt namn som används till och från arbetet osv. Sporthojen luftas på helgerna och någon tur efter jobbet typ.
Sen vill jag även passa på att säga att den dagen min hoj kostar iaf 1500 i månaden i trafikförsäkring så kan jag tänka mig att teckna en på mitt namn.
Last edited: