Strandsatta körkortstagare för MC efter nyår.

Jag anser inte att man borde skaffa en tex 1000 RR när man är 18, men jag tycker att man borde få (rättelse: ha rätten att) göra det. Personligen tror jag att det hade varit mycket positivare respons och resultat om man istället införde någon typ av krav på vidareutbildning för högeffektsFORDON.

Och även om jag nyligen fyllt "Fullt utvecklad hjärnkapacitet" så kämpar jag med att förstå hur man lär folk att ta ansvar genom att inte ge dem ngt förrän de närmar sig 30? Och det är inte bara i den här frågan, utan i samhället överlag. Hur ska någon som aldrig fått bestämma färg på sina underkläder kunna ta ett genomtänkt och ansvarsfullt beslut, oavsett om vederbörande är 12 eller 60?
Blir provocerad av att alla regler och bestämmelser utgår ifrån de som inte kan hantera ämnet på bekostnad av de som kan. Jämför med våra monopol, tveksam praktisk effekt men fullständig tankemässig härdsmälta om man utgår från synen på individens ansvar.

blir ju värre o värre att ta körkort, hur många uppkörningar behöver man
om man tar bilkörkort?

jag tur man är gammal, och förhoppningsvis slipper ta om körkort..

blir oxå nog mer o mer folk som skiter i körkortet för mc.

Själv hade jag ju missuppfattat reglerna och efter rättelse här, förstått att det krävs 3 uppkörningar från inget kort till A med full behörighet. Jag kan nog tycka att det ibland är motiverat med högre krav, men när det blir FÖR omständigt, krångligt och dyrt då kommer vi alldeles säkert få betydligt fler körkortslösa med hoj ute på vägarna. Säkert med gott uppsåt man ändrat reglerna men personligen tror jag det kommer att motverka sitt syfte.
Jämförelsen med bil är också intressant och inkonsekvent. Jag kan dagen efter att jag fått lappen som 18-åring köpa en gammal risig högerstyrd Toyota Supra Twinturbo för inte allt för mycket pengar och ge mig ut i trafiken, fullt lagligt. Eller kör man inte ihjäl sig i en bil?

Jag är alldeles övertygad om att de nya reglerna kommer leda till att betydligt fler helt enkelt skiter i kortet och kör ändå.

Att grina om att det inte blir fler uppkörningstider i år är lika galet som att grina över att det blir halt när det kommer snö... när jag tog kortet gjorde jag det på sista dagen i sthlm, det var 15:e oktober... att man sitter i november och blir förvånad över att det är slut för året är för mig en gåta.

Sen har ju dessa nya regler varit kända hela året så de som blir "förvånade" hade nog blivit det oavsett när skiftet hade skett. :crash

Att grina om att det inte blir fler uppkörningstider i år är lika galet som att grina över att det blir halt när det kommer snö... när jag tog kortet gjorde jag det på sista dagen i sthlm, det var 15:e oktober... att man sitter i november och blir förvånad över att det är slut för året är för mig en gåta.

Sen har ju dessa nya regler varit kända hela året så de som blir "förvånade" hade nog blivit det oavsett när skiftet hade skett. :crash

Vad är det för klent folk nu för tiden :confused:, körde upp för mc 18 december -15grader och snö :rock

Själv hade jag ju missuppfattat reglerna och efter rättelse här, förstått att det krävs 3 uppkörningar från inget kort till A med full behörighet. Jag kan nog tycka att det ibland är motiverat med högre krav, men när det blir FÖR omständigt, krångligt och dyrt då kommer vi alldeles säkert få betydligt fler körkortslösa med hoj ute på vägarna. Säkert med gott uppsåt man ändrat reglerna men personligen tror jag det kommer att motverka sitt syfte.
Jämförelsen med bil är också intressant och inkonsekvent. Jag kan dagen efter att jag fått lappen som 18-åring köpa en gammal risig högerstyrd Toyota Supra Twinturbo för inte allt för mycket pengar och ge mig ut i trafiken, fullt lagligt. Eller kör man inte ihjäl sig i en bil?

Jag är alldeles övertygad om att de nya reglerna kommer leda till att betydligt fler helt enkelt skiter i kortet och kör ändå.

Fel. Det beror på hur gamal du är. Är du minst 24 så räcker det med en uppkörning för A utan några begränsningar.

Du borde rättare sagt klaga på EU, dessa regler gäller i hela unionen. Inte mycket att göra då EU står över svearikes lagar.

I detta fallet har du säkert rätt men jag tänker på Trafikverket som helhet.
Babysitters med fel fokus.

Jag anser inte att man borde skaffa en tex 1000 RR när man är 18, men jag tycker att man borde få (rättelse: ha rätten att) göra det. Personligen tror jag att det hade varit mycket positivare respons och resultat om man istället införde någon typ av krav på vidareutbildning för högeffektsFORDON.

Och även om jag nyligen fyllt "Fullt utvecklad hjärnkapacitet" så kämpar jag med att förstå hur man lär folk att ta ansvar genom att inte ge dem ngt förrän de närmar sig 30? Och det är inte bara i den här frågan, utan i samhället överlag. Hur ska någon som aldrig fått bestämma färg på sina underkläder kunna ta ett genomtänkt och ansvarsfullt beslut, oavsett om vederbörande är 12 eller 60?
Blir provocerad av att alla regler och bestämmelser utgår ifrån de som inte kan hantera ämnet på bekostnad av de som kan. Jämför med våra monopol, tveksam praktisk effekt men fullständig tankemässig härdsmälta om man utgår från synen på individens ansvar.

Finns inget som hindrar dig som 18-åring att köpa en flång ny R-hoj med 200 hästar. Du får ju till och med köra med den.

Men tack och lov får du inte göra det på allmän väg.

En riskutbildning för högeffektsfordon hade kanske varit en väg att gå, men då hade det ju bölats över det.
Jag har mycket svårt att förstå varför folk har dessa problem med att de inte kan få en "instant fix". Det är inte en rättighet att få köra vilken motorcykel som helst. Jag tog mitt A (25kW) när jag precis fyllt 18, köpte en lite CZ350 med drygt 20 hästar (hade inte pengar till något annat heller) och körde med den tills jag hittade min SR500 (24kW).
Jag körde farsans hoj någon gång på småvägarna när vi var ute men that´s it! Oftast satt farsan dessutom bak på, så det var ju mer eller mindre övningskörning med "tappad skylt"(ja, vi hade tillstånd för att övningsköra även efter jag tog mitt kort).

Jag förstår problematiken, frustrationen och att oron över tillväxten i MC-kollektivet. Men jag tycker ändå inte att det är ett riktigt problem! Vill man köra hoj så får man rätta sig efter gällande regler. Vill man tvunget köra liter-klubba som första hoj, ja då får man helt enkelt vänta tills man fyllt 24 och tagit fullständig A-behörighet.
Inget fifflande, inget mygel och inget tjafs!

Det är ett körkort, inte en mänsklig rättighet.:fakta

Det ända problemet som jag kan se är återväxten av "roliga" hojar som uppfyller kraven. Kawasaki 250/300 är ett alternativ, men det är ju som så att sedan finns det väl inte så många till "sporthojar". Vet att det finns äldre men de verkar oerhört svåra att få tag i pga man måste i princip importera.

Här är en överlevare som gått igenom det värsta av värsta enligt staten.

Tog a begr. 2008 - då var jag 19. Då köpte jag mig en splitterny Hornet 600 2008, med 25 kw strypning. Tog bort strypningen direkt efter uppkörningen och körde med 100 + hk. 2 år efter när min begränsning gick ut - då tågade pappa in och köpte en Fireblade 2010 med abs som jag fick låna under tiden 2010. 2011 köpte jag mig min alldeles egna Ducce 1098S.

Idag kör jag fortfarande den, och under alla dessa år har jag skenförsäkrat hojarna med vetskapen om att något händer så betalar jag allt ur egen ficka. Finns nämligen en buffert för det.

Lider med er andra stackare som går under dessa regler. Jag är rent teoretiskt enligt fb-bolagen och staten en organdonator. Folk kallar min hoj för dödsmaskin, skakar på huvudet och tycker det är så dumt att jag kör en, image, liten penis... jag har hört allt. Tanken har väl aldrig slagit dem att jag verkligen älskar dessa hojar utseendemässigt, prestandan kvittar... och det roliga är att samma människor kör värre än mig på deras street/touring hojar.

Ja, det är en orättvis värld man lever i, så varför köra efter reglerna?

Last edited:
Finns inget som hindrar dig som 18-åring att köpa en flång ny R-hoj med 200 hästar. Du får ju till och med köra med den.

Men tack och lov får du inte göra det på allmän väg.

En riskutbildning för högeffektsfordon hade kanske varit en väg att gå, men då hade det ju bölats över det.
Jag har mycket svårt att förstå varför folk har dessa problem med att de inte kan få en "instant fix". Det är inte en rättighet att få köra vilken motorcykel som helst. Jag tog mitt A (25kW) när jag precis fyllt 18, köpte en lite CZ350 med drygt 20 hästar (hade inte pengar till något annat heller) och körde med den tills jag hittade min SR500 (24kW).
Jag körde farsans hoj någon gång på småvägarna när vi var ute men that´s it! Oftast satt farsan dessutom bak på, så det var ju mer eller mindre övningskörning med "tappad skylt"(ja, vi hade tillstånd för att övningsköra även efter jag tog mitt kort).

Jag förstår problematiken, frustrationen och att oron över tillväxten i MC-kollektivet. Men jag tycker ändå inte att det är ett riktigt problem! Vill man köra hoj så får man rätta sig efter gällande regler. Vill man tvunget köra liter-klubba som första hoj, ja då får man helt enkelt vänta tills man fyllt 24 och tagit fullständig A-behörighet.
Inget fifflande, inget mygel och inget tjafs!

Det är ett körkort, inte en mänsklig rättighet.:fakta

Jag håller med dig i praktiken, men det betyder inte att jag anser att det borde vara en lagstiftad åsikt. Jag har själv kört den "långa vägen" med successivt större maskiner, och jag säger att man missar mycket kul om man hoppar över det. Sen tror jag att jag hade kört av mig det värsta fartsuget på crossar då jag började köra customhojar först, först nu jag börjat återhämta mig :hihi

Men oberoende hur man vill resonera, där finns en konstig grej i det här, och det är att om man nu anser att åldern spelar så stor roll, varför så många uppkörningar $$$ ? Det är ju samma teori/praktik, och det är ju inga superbikes man kör upp på vid 24 heller, så hur gör det en mer lämpad att man fått ratta runt en 800cc pendlarhoj någon timme?

Då tror jag det är mer givande och mer rättvist att de som vill köra mer kompromisslösa maskiner får genomföra en riktig utbildning på just det, bla på bana, med en instruktör som har skicklighet=pondus när han påpekar att de kör som en kratta, dvs inte "Bo-Arne på sin GS som extraknäcker på mc-utbildningen".

Jag har snart 10 år på allmän väg på mc bakom mig, och enligt de här nya reglerna så var det först förra året som jag "mentalt" var lämplig att köra över (genomsnitt, ej strypt) 300 cc. Det är ju...intressant.

Det är som vanligt, de som inte klarar av det ska diktera villkoren för de som kan. Man kunde väl åtminstone kastat ett ben till de som tar 125:a, kanske genom att det är år på hojen som räknas och inte i kalendern.

Ps:
Sen angående om det är en rättighet eller ej beror nog på hur man ser på staten. Jag ser inte att staten i all sin vänlighet låter mig köra motorcykel. Jag är en fri man som ska samsas med andra fria människor, därav gemensamma regler som upprätthålls med våld av polisen, om man drar det till sin spets. Handling och konsekvens, utan någon dimension av rätt eller fel då det handlar om ens egen moral. Jag följer vissa regler som jag anser är moraliskt korrekta, andra för att jag vill undvika konsekvensen och bryter vissa som jag inte delar och tillskriver större vikt än konsekvensen.
Nu får det vara slutfilosoferat för det här halvåret :va Hav överseende :hej

Last edited:
Måste nog erkänna att jag ser på körkort mer som en "mänsklig rättighet" än som ett tillstånd överprövat av allsköns verk och myndigheter.
Det är dessutom så att det var en "rättighet" som sedermera drogs in av staten.

Att idag lösa ett körkort har gott för långt i administrativt krångel (utbildning) och kostnader. Av min äldsta tös alla vänner, hon är 19, har endast tre körkort........ Och då är det bilkort som jag menar. MC kort känner hon ingen som har tagit.

Idag kör jag fortfarande den, och under alla dessa år har jag skenförsäkrat hojarna med vetskapen om att något händer så betalar jag allt ur egen ficka. Finns nämligen en buffert för det.
Varför överhuvudtaget försäkra något när du vet att du inte kommer få ut några pengar och dessutom budgeterar för det? Varför inte bara köra med trafikförsäkring och skicka in 10 papp till försäkringsbolagets fikakassa varje år istället?

Något är definitivt fel med trafikverket. Hur kan ett teoriprov bara gälla i två månader? Fattar inte hur man kan komma på något så dumt. Tjejen var nära att få göra om teorin after att ha missat första uppkörningen. Ren tur att en lucka uppenbarade sig i sista stund.

Något är definitivt fel med trafikverket. Hur kan ett teoriprov bara gälla i två månader? Fattar inte hur man kan komma på något så dumt. Tjejen var nära att få göra om teorin after att ha missat första uppkörningen. Ren tur att en lucka uppenbarade sig i sista stund.

I deras delirium kanske de ser ett samband mellan att inte klara uppkörningen och bristande teori snarare än ren situationstur?

Varför överhuvudtaget försäkra något när du vet att du inte kommer få ut några pengar och dessutom budgeterar för det? Varför inte bara köra med trafikförsäkring och skicka in 10 papp till försäkringsbolagets fikakassa varje år istället?

Det är ju givetvis trafikförsäkringen jag skenförsäkrar på... kostar ju typ 20-30 tusen i trafik, lite avrundat.

10 i trafik får jag betala på en streethoj.

Halv och hel är ju ingen ide att skenförsäkra.

Här är en överlevare som gått igenom det värsta av värsta enligt staten.

Tog a begr. 2008 - då var jag 19. Då köpte jag mig en splitterny Hornet 600 2008, med 25 kw strypning. Tog bort strypningen direkt efter uppkörningen och körde med 100 + hk. 2 år efter när min begränsning gick ut - då tågade pappa in och köpte en Fireblade 2010 med abs som jag fick låna under tiden 2010. 2011 köpte jag mig min alldeles egna Ducce 1098S.

Lider med er andra stackare som går under dessa regler. Jag är rent teoretiskt enligt fb-bolagen och staten en organdonator. Folk kallar min hoj för dödsmaskin, skakar på huvudet och tycker det är så dumt att jag kör en, image, liten penis... jag har hört allt. Tanken har väl aldrig slagit dem att jag verkligen älskar dessa hojar utseendemässigt, prestandan kvittar... och det roliga är att samma människor kör värre än mig på deras street/touring hojar.

Ja, det är en orättvis värld man lever i, så varför köra efter reglerna?

Fan vad du är häftig, får jag vara din kompis?:dummer

Det är resonemang som dina som gör att vi har de försäkringspremier som vi har.
Har du inte råd att försäkra hojen på dig själv så ska du inte heller ha den. Det är ett praktexempel på att leva utöver sina egna tillgångar. Något som i sin tur leder till en massa andra problem i samhället.

Förresten, har du budgeterat för rehabiliteringskostnaderna och eventuella skadeståndskostnader om du skulle gå i backen och klippa en fotgängare eller liknande?:va

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2