Strandsatta körkortstagare för MC efter nyår.

Lånar tråden. Vet ni om man fortfarande kan ta lätt när man är 16, mellan vid 18 och få köra tung vid 20? Eller är tidigaste åldern för tung 24 oavsett?

De nya reglerna (gäller inte de som redan har någon form av A):
http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/

Svaret på din fråga:
"Den som har haft behörigheten A2 i minst två år kommer dock att kunna ta behörigheten A redan från 20 års ålder."

Ibland är det skönt att vara gammal. Då behöver man inte fundera, det är bara att ta A-kort och sedan köra allt på två hjul.

Last edited:
Trafikverket borde tillsättas politiskt så de tvingas vara lite mer populistiska.
Idag motsvarar de mest KD fast helt utan motstånd.

Men det är väl inga skillnader i kurser eller något, utan om man vill "häva" ( a1 - a2 ) är det bara att köra upp som vanligt?

Startade en tråd om detta för drygt en månad sedan, och som sagt tycker jag så jävla synd om er som åker på den här skiten. En annan hade en jävla tur och plöjde ner till Norrköping för 2 veckor sedan och klarade det på deras sista tid.

Blir bara så jävla förbannad på det här, det styrs och ställs och man har inte ett skit att säga till om. Inte konstigt att det är få som tar Mc kort och vem fan kommer göra det nu med det här reglerna?? Fast det är väl det dom vill..

Jag förstår de som är 21 eller 22 år gamla idag och har planerat att ta kort för A (utan begränsning) eftersom de kommer få ta A2 nästa år (med begränsning). Men i övrigt är det ju ingen större skillnad mot tidigare. Det är ju snarare bättre än tidigare eftersom de höjt den tillåtna effekten (även om motorcykelns ursprungseffekt påverkar).
Jag förstår inte allt gnäll över de ändrade körkortsreglerna nu när jag läst på. :va

Förstår inte vad du menar med strandsatta när det har varit känt sen länge att hösten var sista chansen för att ta ett kort enligt dom nuvarande reglerna

Det är ju snarare bättre än tidigare eftersom de höjt den tillåtna effekten (även om motorcykelns ursprungseffekt påverkar).
Jag förstår inte allt gnäll över de ändrade körkortsreglerna nu när jag läst på. :va

Problemet blir väl bara att hitta hojar som man har möjlighet att strypa ner till max 35kW och högst 0,2 kW/kg som har en ursprung på max 70 kW (95hk)

Trafikverket borde tillsättas politiskt så de tvingas vara lite mer populistiska.
Idag motsvarar de mest KD fast helt utan motstånd.

Du borde rättare sagt klaga på EU, dessa regler gäller i hela unionen. Inte mycket att göra då EU står över svearikes lagar.

Ett A-beg är inte samma sak som A2, och det blir inte A2 bara för att det blir ett nytt år. Och på ett A2 får man inte köra hojar med en högre ursprungseffekt än 70kw, så det andra exemplet faller bort. OCh på ett A-beg får man inte köra en hoj på mer än 25kw...

Tror det står mer om det på körkortsportalen.
Påverkas man om man tidigare tagit mellankortet och fått tunga kortet "på köpet" 2år senare?
Då fick man ju den tunga delen automatiskt 2år efter man tagit mellan, även om det inte syns öht på körkortet.

Det finns väll mängder med hojar som man kan köra på A2?
Men man måste kanske ha den nyaste, fränaste och snabbaste dödsmaskinen som bara går precis när man tagit sitt körkort?

Jag är mer förvånad över att det inte finns gränser för effekten när det kommer till B-korten. Finns ju mängder med finniga 18-åringar som svinar runt och skadar sig själva, andra och egendom. Skulle nog vara vettigt att ha en gräns där med om man ska hårdra trygghetsnarkomanin.

Men man måste kanske ha den nyaste, fränaste och snabbaste dödsmaskinen som bara går precis när man tagit sitt körkort?

Jag är mer förvånad över att det inte finns gränser för effekten när det kommer till B-korten. Finns ju mängder med finniga 18-åringar som svinar runt och skadar sig själva, andra och egendom. Skulle nog vara vettigt att ha en gräns där med om man ska hårdra trygghetsnarkomanin.

Beror ju helt på vad du vill ha för typ av motorcykel. Optimalt för A2 är precis samma som när folk frågar efter en bra nybörjarhoj och då är det ER5/6

Jag vill helst åka framåtlutad, alltså sporthoj. Så det får nog bli att jag importerar en CBR250/400 RVF/VFR 400. De är sporthojar, har bra vrid och lätt vikt så jag kommer ha minst lika kul på en sån på kurvig väg som jag hade haft med min 750 som jag har nu. Enda nackdelen jag ser är ju om det ska köras på motorväg eller där det inte svänger så mycket.

Det är inte svårt att hitta en bra hoj för A2, men det är svårare nu att hitta en rolig hoj. Om man bortser från offroad

Nej, du kan inte bli av med en behörighet retroaktivt
Det trodde jag med.
När jag tog A1 (2008) utlovades att för att senare få behörighet A-begränsad, skulle endast ett godkänt förarprov för denna behörighet krävas.
När det sedan (2010) var dags för att uppgradera sig till A-begränsad så gällde inte de reglerna längre, utan nu var man tvungen att även gå 2st (förövrigt helt meningslösa) riskutbildningar.

BAJS, var det någon som utbrast då!!

Du blev fortfarande inte av med nåt du hade. Reglerna för att få den nya behörigheten ändrades och det är en helt annan sak.

Ja, nu kan man ju köpa en bil med rätt hyfsad effekt för 10k, chippa den och få ännu mer effekt för ytterligare 5k. Fast tack vare att ungdomarna sitter i en plåtbur så är det ju helt okej. XD

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025