Strandsatta körkortstagare för MC efter nyår.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Läste att de som misslyckats med sin uppkörning för tung mc inte kommer att få möjlighet fler gånger i år och därmed blir förvisade till de nya reglerna efter nyår trots en redan genomförd utbildning på tung mc.Verkar ju vara rena pajaseriet med tanke på de dyra kostnaderna dessa körkortstagare förmodligen redan ligger ute med.Intelligenskvoten eller rättare sagt sunt förnuft är tydligen inte alltför hög hos Trafikverket. :finger

http://www.mcnytt.se/nyheter/inga-lediga-uppkorningstider-kvar-for-motorcykel

Last edited:
ja fattar inte riktigt, men om ja kuggar uppkörningen imorgon så blir jag tvungen att dessutom göra om teorin nästa år?

Kunde inte ta mitt körkort förra året. Fick en pneumothorax i april och behövde bli opererad, kom hem mitten av maj och återhämtade mig inte förrens sent på året, då hade skolorna stängt.

Tänkte att nu iår är det dags, så fort jag är färdig med skolan så kan jag börja. Va segt med riskutbilningar så det tog tid att få de bra bokade plus att jag hamnade mitt i semesterveckorna, så mitt teoriprov fick bli bokat så sent som augusti. Satte det på första försöket och bokade uppkörning direkt, fick en tid 5 September. Perfekt då hinner jag köra lite denna säsongen.

28 Augusti inträffar det igen. Pneumothorax (Lungkollaps) på andra lungan, som jag inte opererats för och de meddelade att det inte var lika allvarligt utan att jag skulle hem och vila. Avbokade uppkörningen men tänkte att då bokar jag ny uppkörning, fick en den 25 September. Låg hemma varje dag tog det lugnt, kontrollröntgen visade att lungan läkt. Den 20'e September lungkollaps igen och värre den här gången. Fick bokad operationstid den 15 Oktober nere på Sahlgrenska. Alltså inget hojkörkort för mig iår igen och är tvungen att rätta mig inför de nya reglerna nästa år

Jag känner mig helt förstörd...

Lider med dig K-B hoppas allt löser sig med hälsan! Körkort kan du alltid fixa sen. Best wishes!

Så om en 21 åring kuggar på sin tunga uppkörning nu så måste han vänta tills han är 24 för att få försöka igen :va

Så om en 21 åring kuggar på sin tunga uppkörning nu så måste han vänta tills han är 24 för att få försöka igen :va

vet ej om ja förstår det rätt men tror att man då kan välja att köra upp för A2 istället. annars så får man vänta, ja:P

Ett par andra frågor?

Får en 20 åring som tog sitt A-begränsart 25kW kort iår köra en 35kW hoj nästa år?
Får en 20 åring som tar sitt A2 35kW kort nästa år köra en 25kW hoj med ursprungseffekt på c:a 100kW?

"Tvåhjulig motorcykel med högst 35 kW och högst 0,2 kW/kg.
Om motorcykelns originalutförande har ändrats, får motorcykeln inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW."?

Vilka hojar klarar det?

Nu inser man hur tur man att man klarade det på första försöket, är sen 91a så det var verkligen på håret. :)

Källa på ditt svar??
Vill läsa mer om det..

Ett A-beg är inte samma sak som A2, och det blir inte A2 bara för att det blir ett nytt år. Och på ett A2 får man inte köra hojar med en högre ursprungseffekt än 70kw, så det andra exemplet faller bort. OCh på ett A-beg får man inte köra en hoj på mer än 25kw...

Tror det står mer om det på körkortsportalen.

Last edited:
De som tog A-begränsat enligt nuvarande (gamla) regler omfattas fortsättningsvis av det som gällde enligt tidigare reglerna, d v s 25 kw. Man blir aldrig av med en körkortsbehörighet utan omfattas av s k övergångsregler.

En annan fråga?

Kommer det att bli någon skillnad för personer som är äldre än 24 år?
Jag kan f*n inte hitta någon vettig info om det....

Nej, den som är minst 24 år kan ta A (tungt) direkt.
Däremot får man inte längre köra 4-hjuliga motorcyklar, för det krävs behörighet B.

Ett par andra frågor?

Får en 20 åring som tog sitt A-begränsart 25kW kort iår köra en 35kW hoj nästa år?
Får en 20 åring som tar sitt A2 35kW kort nästa år köra en 25kW hoj med ursprungseffekt på c:a 100kW?

"Tvåhjulig motorcykel med högst 35 kW och högst 0,2 kW/kg.
Om motorcykelns originalutförande har ändrats, får motorcykeln inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW."?

Vilka hojar klarar det?

1. NEJ

2. Sålänge hojjen är strypt.

Lånar tråden. Vet ni om man fortfarande kan ta lätt när man är 16, mellan vid 18 och få köra tung vid 20? Eller är tidigaste åldern för tung 24 oavsett?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025