straffet

Mavve skrev:
Polisen kan beslagta hans fordon eftersom det är det som gör att han blir kriminell. Utan hojen kan han inte köra olovligt ju. Så sa snuten till mig, men det dröjer ett bra tag innan de tar den.

Jag har blivit tillsagd att dem tar fordonet 3e gången..

Muggen skrev:
Jag har blivit tillsagd att dem tar fordonet 3e gången..

formellt sätt är det så - men så är det inte IRL. Det går rätt långt innan de tar den.
Fast man kan ju råka ut för samma snutjävel som är helengagerad i sitt yrke och tar den redan andra gången :crash
de flesta är lika lata som resten av alla andra på jorden.....

När jag kvaddade min hyfsat trimmade moped så fick ajg dagsböter av polisen och massa pengar av försäkringsbolaget för sveda och värk. Förvisso inte trafikförsäkringen.... Men jag behövde inte betala något för den forden jag kvaddade... iofs e det 10 år sedan nu...

Muggen skrev:
Hade du b kort eller något kort överhvudtaget då? hade ju inte....

nej, jag var 17 då...
men de ville ta det i 6 mån.... lyckades trolla bort 2 av dem..... fick även dags böter...

Mavve skrev:
Skadar han sig själv och blir invalidiserad så kommer han inte att få stå för det själv - så är det bara. Tyvärr.

Polisen kan beslagta hans fordon eftersom det är det som gör att han blir kriminell. Utan hojen kan han inte köra olovligt ju. Så sa snuten till mig, men det dröjer ett bra tag innan de tar den.

När man kör utan körkort är man rätt på helspänn och siktar på att följa alla de trafikregler man kan så SÅ farligt är det inte. Mest onödigt egentligen.

Har han tur kan han ha andra försäkringar som täcker...
Men även om han har full försäkrat på hojen och blir påkörd är risken mycket stor att han blir utan...

Så farligt är det inte.. hmm nähe... Det är därför vi har haft fler dödsolycker än tidigare just i år???

En del av dem är förare som varit oförsiktiga. Den största delen av dem har varit äldre och lugna förare....
Inse faktum att det är bundet med större risker att köra hoj... Man kan inte blunda för det...
Sen även om jag själv är försiktig så nog fasikens gör det lika ont även om det var bilens fel...

Tobbe_N skrev:
nej, jag var 17 då...
men de ville ta det i 6 mån.... lyckades trolla bort 2 av dem..... fick även dags böter...

Fick lämpet indraget i 14 månader och dagsböter för olovlig körning för 9 år sen. Iofs vårdslöshet i trafik också...

Trådskaparen:
Säg till polaren att ta ett körkort innan han kör mer. Det är helt enkelt värt pengarna!

Ni snackar alltså om någon som inte har något körkort alls?
Om man har B kort då, hur länge blir det indraget efter en olovlig körning, eller är det bara böter på det?

En snubbe kom in på mitt jobb och hade blivit stoppad på sonens vråltrimmade EU-moppe, och enligt honom så blev det bara böter, trots att det var olovlig körning av MC som var oregad, oskattad, obesiktad och oförsäkrad.

Man borde ju rimligen få högre straff för trimmad moppe, eftersom det är fler saker som inte står rätt till?

Var det ingen som visste det?
Det måste ju finnas massor av "kompisar" som har lånat MC och åkt dit eller?

GuW skrev:
Ni snackar alltså om någon som inte har något körkort alls?
Om man har B kort då, hur länge blir det indraget efter en olovlig körning, eller är det bara böter på det?

En snubbe kom in på mitt jobb och hade blivit stoppad på sonens vråltrimmade EU-moppe, och enligt honom så blev det bara böter, trots att det var olovlig körning av MC som var oregad, oskattad, obesiktad och oförsäkrad.

Man borde ju rimligen få högre straff för trimmad moppe, eftersom det är fler saker som inte står rätt till?

Lagen säger att för att åka dit för olovlig körning måste det vara uppsåtligt.
Dvs i princip Du måste vara medveten om att du gör en olaglig handling.
När du tar körkort så får du lära dig vilka fordon du får köra med din behörighet. Altså är du då medveten om du får köra fordonet eller inte med din behörighet.

För olovlig körning kan du dömmas till böter. Samt återkallese av körkort. hur lång tid är helt upp till länstyrelsen att bestämma.

SENSEI skrev:
För olovlig körning kan du dömmas till böter. Samt återkallese av körkort. hur lång tid är helt upp till länstyrelsen att bestämma.

Ja, det var ju det jag tyckte, men blir man verkligen av med körkortet, snubben som hade kört trimmad moppe blev inte det, trots att moppen i övrigt ansågs vara MC, dvs han åkte för obesiktad MC, oförsäkrad MC (den var försäkrad som moped).

Eller blir man av med körkortet först vid grov olovlig, dvs att man gör om samma tabbe flera gånger?

Vart är forumets (riktiga) poliser när dom behövs? Crolo?

GuW skrev:
Ja, det var ju det jag tyckte, men blir man verkligen av med körkortet, snubben som hade kört trimmad moppe blev inte det, trots att moppen i övrigt ansågs vara MC, dvs han åkte för obesiktad MC, oförsäkrad MC (den var försäkrad som moped).

Eller blir man av med körkortet först vid grov olovlig, dvs att man gör om samma tabbe flera gånger?

Vart är forumets (riktiga) poliser när dom behövs? Crolo?

En olovlig körning rapporteras till länstyrelsen (precis som andra trafikbrott) Länstyrelsen gör då en prövning om körkortet skall dras in eller inte.
Polis och åklagare utdömmer böter. De har inget med körkortsingripande att göra. Länstyrelsen tar ingen hänsyn till om du fått böter eller inte.

Men det blir alltid en prövning hos länsstyrelsen.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8