Straffad för att göra rätt?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
I C E skrev:
Sen att tjyven inte blev dömd för försök till stöld, DET är fel. :kocko

Ska man straffa någon som inte stulit något för stöld? :va
Spännande! ...kan om inte annat bli kul i trafiken.. Alla på hoj börjar plötsligt få böter för :- "försök till fortkörning"
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
korvgubbe skrev:
Ska man straffa någon som inte stulit något för stöld? :va
Spännande! ...kan om inte annat bli kul i trafiken.. Alla på hoj börjar plötsligt få böter för :- "försök till fortkörning"

hehe.. :tummenupp
dagens.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jaha, vad är det som är så fel då? Jag tycker allt verkar ha gå rätt till iallafall.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
korvgubbe skrev:
Ska man straffa någon som inte stulit något för stöld? :va
Spännande! ...kan om inte annat bli kul i trafiken.. Alla på hoj börjar plötsligt få böter för :- "försök till fortkörning"

Ja, eller om jag försöker slå ihjäl nån, skulle det klassas som "mordförsök" då??

Helknasigt, ju... :tungan
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Lugn skrev:
Ja, eller om jag försöker slå ihjäl nån, skulle det klassas som "mordförsök" då??
Helknasigt, ju... :tungan

Mordförsök ligger ju en aning längre upp på skalan i.o.m att det finns ett bevisat uppsåt att mörda någon..

..men oki.. du har en liten poäng...
 

I C E

AKA Preben
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 900 RR Fireblade -94
korvgubbe skrev:
Mordförsök ligger ju en aning längre upp på skalan i.o.m att det finns ett bevisat uppsåt att mörda någon..

..men oki.. du har en liten poäng...

Enligt artikeln försökte han bryta sig in i bilen, är inte det ett bevisat
uppsåt att stjäla något?
Eller du menar på att han "bara skulle vässa kniven"? :tomten
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
I C E skrev:
Enligt artikeln försökte han bryta sig in i bilen, är inte det ett bevisat
uppsåt att stjäla något?
Eller du menar på att han "bara skulle vässa kniven"? :tomten
Det var kanske hans egen bil och nyckeln var lite böjd så låset kärvade för honom...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
I C E skrev:
Enligt artikeln försökte han bryta sig in i bilen, är inte det ett bevisat
uppsåt att stjäla något?
Eller du menar på att han "bara skulle vässa kniven"? :tomten

Uppenbarligen frikändes han.. Vad han drog för snyftarhistoria har jag ingen susning om men rättsväsendet ska inte syssla emd gissningar och godtycke... Tyvär uppstår den här typen av situationer imellanåt..

....men att jag alltid förespråkar rätsäkerhet i form av ordentlig bevisföring och objektivitet(så lång det är möjligt) innebär inte att jag stödjer de löjeväckande påföljder som många gånger döms ut... Där finns mycket kvar att önska då påföljderna inte alls följer det allmänna rättsmedvetandet..
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
korvgubbe skrev:
Där finns mycket kvar att önska då påföljderna inte alls följer det allmänna rättsmedvetandet..

Vilket kanske är tur.....bara en liten reflektion efter att ha läst för mycket strafftrådar på Sporthoj.com.....

Edit: Pucktvåa ser jag....
 

Zergh

Mmpfs... Bytte avatar igen =)
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Zergh...
Hoj
På jakt efter en ny Ducce, Cr250n är kvar.
Fyfan vad sur jag blev när jag läste artikeln, precis vad jag behövde idag...
 

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
såld r6
Var med om en intressant upplevelse för några dagar sedan. Hade parkerat min bil på en bensinstation som ska rivas, som ligger rätt centralt men där går inte så mycket folk just där. När jag ser bilen så står det en och rotar i bagagen och en annan som står vid förardörren, blir ju såklart vansinnig och går dit direkt och undrar vad dom håller på med. Då går den ena till deras bil och hämtar en tom oljeflaska!? och säger till mig att det är deras kompisar bil och dom skulle bara hämta lite olja?? Uppenbar lögn och jag förklarade vänligt men bestämt att det minsann inte var någon kompis till dom som ägde den bilen, men han gav sig inte och fortsatte med diverse bortförklaringar.
Jag kände att det var ingen mening att bråka vidare med dom och tänkte köra iväg. Då ser jag att han försökt bryta upp låset och det var väldigt krångligt att få i nycklen samtidigt stod dom brevid och då slog det mig att det är ju väldigt dumt att öppna nu, då slår dom väl ner mig och tar nyckel och bil (jag är av modellen rossi i storlek) så jag låtsades att det inte funkade tills dom var på andra sidan om bilen, då öppnade jag raskt, hoppade in, låste och körde iväg i fort som fasen medan han stod och slog på rutan att jag skulle öppna.....icke!!!
Men det finns ju lite olika senarie man kan disskutera om detta.
1. Skulle ringt polisen direkt och bara stått och tittat på och hoppas polisen kommer innan dom fullfört vad det nu var dom skulle göra, och garanterat fått blanda in försäkringsbolaget för det som dom tagit sönder med självrisk som väl e hälften av vad bilen är värd.
2. Slagits...hade antingen resulterat i att jag dött eller så hade jag fått betala fett skadestånd för misshandel.
3. Ringt polisen och gått fram...men i och med att jag inte såg just när han försökte bryta upp låset så hade det aldrig gått att bevisa. Dom var ju två stycken också som hade vittnat att dom var oskyldiga.

Har inte ens anmält det...känns tyvärr meningslöst förrutom att det kommer med i statistiken. :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Halogen skrev:
Är det något som är önskvärt alla gånger då?

Absolut inte.. däremot finns det många exempel på domar där det skulle behövas.. Oftast handlar det egentligen bara om att använda den straffskala som faktiskt finns..

Som att köra ihjäl folk på fyllan.. Även om någon kanske argumenterar för att det inte ska klassas som dråp bör man ju iaf börja använda straffskalan för vållande till annans död som är det man döms för i dagsläget... Vållande kan ge upp till 6 år och därför är det ett hån att det gav 1.5 nu senast..
Det är som exemplet med lodjuret.. ett lodjur ger ett år.. två männskor ger 1.5..

Våldsbrott är däremot de där det är vanligast.. Se på fallet med Markus på kungsgatan som exempel, sexuella övergepp och våldtäkter som ger löjligt låga straff..

För mig ska rättsväsendet och straffen göra tre saker:
- Skydda (övriga från brottslingar)'
- Avskräcka (brott ska inte löna sig)
- Vårda (brottslingen så de kan leva i samhället när de släpps ut)

Skydda - Uppenbarligen skyddas vi allt för sällan.. Se på järnspettsmannen som sedan knivskar folk på tunnelbanan. Ett exempel på ett misslyckande där man faktiskt haft chansen att skydda men valde att släppa och vad hände?!
.....Killen som körde ihjäl folk i hjulsta hade ju hundratals domar.. Hur kan han ens vara ute efter den gedigna listan?

- Avskräcka - Yeah right.. :rolleyes: Jag blir livrädd för att begå brott med tanke på hur hur straffad man blir... *s*

- Vårda? Jo, vissa kanske blir vårdade, vad vet jag.. Där borde bonny ha mer kött på benen. Tyvär är jag skeptisk till dagens kriminalvård även om jag är för vård istället för enbart straff..

Chris Ash skrev:
Vilket kanske är tur.....bara en liten reflektion efter att ha läst för mycket strafftrådar på Sporthoj.com.....

Edit: Pucktvåa ser jag....

Jo.. men min syn på nAKcsKåtTare är ju inte direkt hemlig... Men däremot måste rättssamhället ha en viss trovärdighet och när allt för många får allt för löjeväckande straff försvinner denna trovärdighet.

Lynchmobbar, nackskott å dödstraff skulle å andra sidan sänka trovärdigheten till botten så det är ett ännu sämre alternativ.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
korvgubbe skrev:
...Det är som exemplet med lodjuret.. ett lodjur ger ett år.. två männskor ger 1.5...

Så om jag kör på ett lodjur på fyllan så får jag ett år på kåken?

För du jämför väl inte äpplen med päron nu, va? :7peta
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Lugn skrev:
För du jämför väl inte äpplen med päron nu, va? :7peta

Jo, jag jämför äpplen och päron. Därför att jag tycker det ska ge mer än 1.5 år att köra ihjäl två människor när det ger 1år att skjuta ihjäl ett lodjur.

Nu ifrågasätter jag inte lodjurs-dommen.... Däremot är jag ytterst frågande till HUR "vållande" man måste vara för att dömmas till något av de hårdare straffen på skalan. Jag undrar så att säga vad som kan tänkas få plats på skalan mellan
Vållande 1.5 år och Vållande 6 år innan det är dråp..
|--vållande-------|--dråp---|---mord--|
Med tanke på att ett rattfyllo som kör ihjäl 2 hamnar på den nedre tredjedelen av straffskalan skulle jag vilja ha exempel på vad man ska göra för att hamna på den övre tredjedelen. Jag kan lixom inte komma på något som jag inte hade klassat som dråp..
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
korvgubbe skrev:
- Avskräcka - Yeah right.. :rolleyes: Jag blir livrädd för att begå brott med tanke på hur hur straffad man blir... *s*

- Vårda? Jo, vissa kanske blir vårdade, vad vet jag.. Där borde bonny ha mer kött på benen. Tyvär är jag skeptisk till dagens kriminalvård även om jag är för vård istället för enbart straff..
Jag tackar för förtroendet och vill återgälda det med att jag läser dina inlägg med största respekt.! :pannkyss
Problemet med straff för att avskräcka är att det ännu, vad jag vet, inte finns en enda undersökning som funnit något samband mellan hårdare straff och mindre brottslighet. Jag har full förståelse för att vi vill hämnas och kan själv tycka det ibland, men i så fall tycker jag att man kan vara ärlig å säga att det är det vi önskar att vårt rättsystem. Om vi sedan tror att det är en bra metod för att omfostra de kriminella till "goda samhällsmedborgare" när de kommer ut är lite mer tveksamt.
Dessutom är straffsatserna skärpta betydligt i Sverige de senaste årtiondet, bl.a. har antalet som sitter inne på livstid ökat från 69 förra året till drygt 170 i år. Känner vi oss säkrare för det? :confused:
Å för dem som nu kommer med standardrepliken: Livstid i Sverige är numera också livstid! Du kan söka nåd med chansen att få det de första 25 åren är på Lottonivå...

Vad gäller vård så har den ca 20-25% återfall på fem år, medan fängelse har ca 80%, dessutom på kortare tid. Fast folk blir inte dömda till vård numera på samma grunder som tidigare eftersom det finns en majoritet av befolkningen som "vet" att vård bara är att prata med en socialtant tre gånger...och straff skall dem dj-arna ha! Politikerna hör och lyder.
För att undvika alla missförstånd: Jag ursäktar inte brottslighet, jag blir skrämd och oroad av den! :mattias
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
bonny skrev:
...det finns en majoritet av befolkningen som "vet" att vård bara är att prata med en socialtant tre gånger...

Dina sagor är kul. :banana
Berätta igen om ditt jobb, det är min favoritsaga. :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
bonny skrev:

Jag vet att straffen har skärpts i många fall och det tycker jag är bra.. Det handlar visserligen till viss del om just någon form av "hämd". Det handlar ju ändå om att vi vill känna att det ger konsekvenser att begå brott. För förhärdade brottslingar tror jag att det är sak samma men f.ö. befolkningen handlar det ändå om signaler...

.....Däremot tycker jag som sagt våldsbrott ger löjliga straff. Framförallt oprovocerad misshandel på öppen gata och liknande ger sällan mer än några månader... Kanske är det bara för att jag själv avskyr tanken på att jag själv eller någon av mina vänner kan misshandlas på öppen gata. Slås ner, bli sparkade när vi ligger och hoppade på och därefter veta att gärningsmännen troligen inte får mer än några få månader för dådet..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
.....Däremot tycker jag som sagt våldsbrott ger löjliga straff.

Ja men det finns ju ingen forskning som visar att strängare straff ger färre brott.

Inken inken inken forskning alz.
 

Bifogat

  • jerzy.jpg
    jerzy.jpg
    4.2 KB · Visningar: 14

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Ja men det finns ju ingen forskning som visar att strängare straff ger färre brott.

Inken inken inken forskning alz.

Det kan möjligen vara så... Men för mig handlar det inte enbart om återfallsfrekvens utan även om trovärdighet särskillt bland de som drabbas av brott..

Som ett hypotetiskt exempel skulle jag tycka att det vore förkastligt med säg 1månads fängelse för våldtäkt även om det i all forskning hade bevisats att 1 månad gav samma effekt som 2 år...
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top