Straffad för att göra rätt?

Markus skrev:
Dina sagor är kul. :banana
Berätta igen om ditt jobb, det är min favoritsaga. :)
Du får gärna klargöra vad det är som är så kul och vilket som är sagor!
Lika nyfiken som du är på mitt jobb är jag på både ditt jobb och din utbidning och var du får all din djupa insikt ifrån.
Om det är något i mitt inlägg som är fel eller som du inte är enig med så får du gärna förklara. Jag har lite svårt att argumentera emot det du säger här i alla fall. Sedan är det ju alltid lättare att bara inta en arrogant attityd, fast det skulle väl inte en så kunnig person som du göra, än att konkretisera vad det är som är fel och gärna komplettera det med sakliga motargument.

korvgubbe skrev:
Som ett hypotetiskt exempel skulle jag tycka att det vore förkastligt med säg 1månads fängelse för våldtäkt även om det i all forskning hade bevisats att 1 månad gav samma effekt som 2 år...

Du har fel, det säger både den samlade sagoeliten och forskareliten och sist men inte minst proffstyckareliten.

Markus skrev:
Du har fel, det säger både den samlade sagoeliten och forskareliten och sist men inte minst proffstyckareliten.

Nej.. jag har rätt... för den citerande meningen beskriver vad jag tycker. Så för att avgöra huruvida det är rätt eller fel gör vi en liten empirisk studie:

- Korvgubbe, svara på denna hypotetiska fråga: Tycker du att det vore illa om en våldtäktsman fick en månads fängelse bara för att det visat sig ha samma effekt som 2 års fängelse!?

- Ja, det tycker jag skulle riktigt förkastligt eftersom de i MINA ögon skulle ge fel signaler till övriga sammhället men främst till brottsoffret!

.....Slutsats: Det jag skrev var rätt och riktigt och var alltså min åsikt så som den faktiskt är i mitt lilla huvud.

pogo skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,720135,00.html

Det är helt otroligt hur snevridet de svenska lagarna är.

----
1,5 år för att döda å köra rattfull?
16 000 kr i böter för att dela ut hipp hipp hora?

suck...

Idag står det i Falu kuriren om en motionär från Mora, som cyklade en MTB-tävling i Falun tidigare i år. Då han missade en dopingkontroll vid det tillfället, får han böta för det nu.
12000:- , plus att han är avstängd från all tävlingsverksamhet i 2 år framöver.
Han har aldrig nånsin placerat sig bättre än 40:onde plats...

korvgubbe skrev:
.....Slutsats: Det jag skrev var rätt och riktigt och var alltså min åsikt så som den faktiskt är i mitt lilla huvud.

Ojojojoj vad du är lurad - tror du att man får tycka vad man vill? Eller säga emot bättre vetande, du har fet-fel och det är synd att du blir varse först nu.
Om någon* säger att låga straff är bra, då tycker du också det - förstått?! :fatta!

*= T.ex. en partifunktionär eller ett etablissemangsproffs eller en sagogubbe.

skoteridioten skrev:
Idag står det i Falu kuriren om en motionär från Mora, som cyklade en MTB-tävling i Falun tidigare i år. Då han missade en dopingkontroll vid det tillfället, får han böta för det nu.
12000:- , plus att han är avstängd från all tävlingsverksamhet i 2 år framöver.
Han har aldrig nånsin placerat sig bättre än 40:onde plats...

Vem skulle ha utdömt de böterna? :confused:

korvgubbe skrev:
Nej.. jag har rätt... för den citerande meningen beskriver vad jag tycker. Så för att avgöra huruvida det är rätt eller fel gör vi en liten empirisk studie:

- Korvgubbe, svara på denna hypotetiska fråga: Tycker du att det vore illa om en våldtäktsman fick en månads fängelse bara för att det visat sig ha samma effekt som 2 års fängelse!?

- Ja, det tycker jag skulle riktigt förkastligt eftersom de i MINA ögon skulle ge fel signaler till övriga sammhället men främst till brottsoffret!

Dessutom är sagofarbrorn enig med dig! Jag har förstått att Markus är sur på mig nu och vill inte leka med mig, det är tydligen mitt fel at forskningen inte ger honom rätt. :7peta
Men för att stötta dig lite i din tanke: Forskningen säger att en ökning av straffskalan inte påverkar brottsligheten. Det är en logisk felslutning att utifrån den meningen tolka det som att: Inget straff är lika effektivt som straff eller att en sänkning till löjliga nivåer inte skulle öka brottsligheten eftersom det inte är det som påstås. Vad som påstås är att om det finns ett straff på ex. 4 år så minskar inte det brottets ferkvens för att du ökar straffet till 6 år. Där är en skillnad!
Sedan är det ju också så som du är inne på att rättsystemet också har en uppgift att ge signaler om vad som är rätt och riktigt, vilket kanske är minst lika viktigt som straffet som sådant.
Så för att vara personlig: Jag tycker definitivt att det finns en hel rad men brott som skall ha hårda straffsatser! Å det är min rättighet oavsett vad forskningen visar! :fakta

I C E skrev:
Enligt artikeln försökte han bryta sig in i bilen, är inte det ett bevisat
uppsåt att stjäla något?
Eftersom han inte bröt sig in och stal något så kan man nog inte bli fälld för stöld, men fan för inbrottsförsök väl?

Så jag kan alltså göra samma sak - gå och pilla upp ett billås, sätta mig i någon annans bil, och lyssna på radion och det är helt ok, bara jag inte plockar med mig radion när jag kliver ut igen? :kocko

Last edited:
korvgubbe skrev:
Jo, jag jämför äpplen och päron. Därför att jag tycker det ska ge mer än 1.5 år att köra ihjäl två människor när det ger 1år att skjuta ihjäl ett lodjur....

Det kan jag hålla med om. Skillnaden är ju dock fortfarande gärningsmannens avsikt i de båda fallen.

Lugn skrev:
Det kan jag hålla med om. Skillnaden är ju dock fortfarande gärningsmannens avsikt i de båda fallen.

Absolut... jag tycker som sagt ett medvetet "mord" på ett utrotningshotat djur bör vara kännbart så ett år är minst sagt motiverat.. Men likafullt tycker jag att vållande till två mäniskors död borde ge betydligt längre straff...

korvgubbe skrev:
Absolut... jag tycker som sagt ett medvetet "mord" på ett utrotningshotat djur bör vara kännbart så ett år är minst sagt motiverat.. Men likafullt tycker jag att vållande till två mäniskors död borde ge betydligt längre straff...

Gruppkram, någon??

:pannkyss

Markus skrev:
Dra åt helvete kommunistjävlar. :mad: :finger

Skoja bara. :pannkyss

Eftersom tråden ändå har spårat ur... Blir det några bilder på dig i snickarbyxor, eller?? :7peta

Lugn skrev:
Eftersom tråden ändå har spårat ur... Blir det några bilder på dig i snickarbyxor, eller?? :7peta

Ja, kom igen nu Markus Timell! Vi vill ju se dig i snickarbyxor med ett fast grepp om handtaget (på skrapan) i bästa Ernst-manér!

Lugn skrev:

Lugn Herr Lugn, det kommer. Allt har sin tid, och även foton på mig i baggyjeans och Westcoastinspirerat linne.

Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back