straffa sadeltjuv, hur?

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Imorse när jag var på väg till tbanan gick jag förbi 2 killar utanför mitt hus. Såg att sadeln på den ene killens cykel var pinsamt lik min (som är ganska ovanlig.) Jag ville inte dra några förhastade slutsatser så jag gick ner och kikade i cykelrummet och mycket riktigt stod min cykel utan sadel. Sprang ut men han inte ifatt cyklisten som redan var borta, men jag pratade med hans vän som inte vågade säga sin kompis namn... fick dock ur honom att han bor i samma hus som mig. Nu på vägen hem ser jag att min sadel sitter på tjuvens cykel ute på gården. Planen så här långt är att ta klass3 kättingen och låset och smiska fast hans cykel redigt i staketet och skriva en lapp i stil med: Hej sadeltjuven, vill du cykla? Ring min på xxx-xxxxxxx så kanske jag låser upp.

Vad händer sen? hur tacklar jag honom bäst? jag har bara en ketting...

Det är bara en sadel kanske vissa tycker, men är man så dum att man snor från folk i samma hus så får man stå sitt kast om man får skit för det anser jag!

1. Ska jag prata med husvärden och se till att han inte längre får någon tillgång till gemensamma utrymmen.
2. Ska jag bara skita i allt?
3. ..... fyll på!

Lås fast, fäst lappen och ha uppsikt över cykeln. Killen lär inte va särskilt kaxig när han ringer.

Det du nämde med att låsa fast hans cykel är en mycket bra idé :tummenupp

Annars så ta tillbaka sadeln...

Jag hade gjort båda förslagen dock använt en skräpkedja, och aldrig låst upp som straff...kanske skrivit en lapp "ångrar du dig nu"

Skruva av styre och sadel från hans hoj. Släng iväg ramen och tryck ned sadel och styre i närmsta snödriva så att det ser ut som att cykeln har blivit överplogad. Göm dig och mys när sadeltjuven rycker upp styret och slår ut sina egna framtänder.

Eller också kan du bara rycka honom i örat.

Kuritas skrev:
Tänk om han faktiskt har köpt en likadan?
Ja, jag menar, sannolikheten är ju väldigt stor att han skulle ha köpt en likadan sadel samma dag som den försvann från hans cykel, jepp. Så det är väll bättre och låta det va. Jag menar, en sadel är ju inte så dyr. Att sen sadeltjuven tjänade på det och inser att det kanske kan funka igen på större och dyrare grejer är ju ingen man behöver tänka på, eller...?

Eller så behärskar du ironi :rolleyes:
(texten överst är 100% ironi för er som inte förstog det.)

EDIT: Trådskaparn: Kör på din idé, den va klockren :tummenupp

NSR_Martin skrev:
Ja, jag menar, sannolikheten är ju väldigt stor att han skulle ha köpt en likadan sadel samma dag som den försvann från hans cykel, jepp. Så det är väll bättre och låta det va. Jag menar, en sadel är ju inte så dyr. Att sen sadeltjuven tjänade på det och inser att det kanske kan funka igen på större och dyrare grejer är ju ingen man behöver tänka på, eller...?

Eller så behärskar du ironi :rolleyes:
(texten överst är 100% ironi för er som inte förstog det.)

EDIT: Trådskaparn: Kör på din idé, den va klockren :tummenupp

Jag säger "tänk om" för trådskaparens skull, inte för den potentiella tjyvens. Allting är ju möjligt, troligtvis är det personen i fråga som ligger bakom.

Men tänk om det INTE är det...

Tänk på att det är egenmäktigt förfarande men å andra sidan så måste de bevisa att det är du som har låst fast hans cykel.
Din idé var skitbra, låt honom få komma och böna och be för att du ska låsa upp den åt honom. När du har fått sadeln så kastar du ut nyckeln bland all snö så får han leta själv.

Jag skulle kedjat fast killens cykel och allt du sa.Sen kontaktat hyresvärden och berättat vad som hänt, så att han får ett kännbart straff på den vägen utan att blanda in polisen.

Hyresvärden kan ju inte göra ett skit utan inblandning av polisen, inte med heller. Detta är enbart ett polisiärt ärende om man inte tar lagen i egna händer vill säga....

lösningen.

Medans jag var nere i garaget och befriade motarden från sin klass3kätting sattes en lapp upp på cykelförrådet.

"Du med en mongoose mtb:
Jag lånade din sadel den 22a feb, jag hade tänkt att sätta tillbaks den ikväll. Jag har den hemma, ring mig på xxx-xxxxxxxx så jag kan be om ursäkt."

Jag ringde, väntade på honom nere i cykelrummet och slog ner honom!

Nejdå.

Men han kom ner och bad om ursäkt 100ggr, sen ville han ge mig pengar och sa att han var ett panikslaget cykelbud som inte såg någon annan lösning och visste att det inte fanns nån ursäkt. typ.

jag sa bara att det är tragiskt att du inte kan skilja på vad som är ditt och mitt, händer det fler grejer här i området så vet man vart man kan börja leta. Är det du igen då, så kan jag garantera att du inte kommer ha tillgång till några som helst gemensamma utrymmen.

Känns ändå som en bra lösning... han är förnedrad, jag fick min sadel (som jag aldrig använder) och han kommer säkert inte göra om det.

ganska solklart att hans kompis har snakkat med han angående cykelsadeln mm..
att han hade från början tänkt sätta tillbaka den tvivlar jag ganska starkt på

Bra upplösning dock så tror jag han ljuger men de kan kvitta.

Dock va de tråkigt såg fram emot att läsa om hur han böna och bad om att få cykeln upplåst..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg