Straff för brott mot terrängkörningslagen?

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Last edited:
Finns en sån tråd på SOE, har inte riktigt tittat i den. Jag tar dom böterna den dagen polisen står längsmed kraftledningsgatan...

Finns en sån tråd på SOE, har inte riktigt tittat i den. Jag tar dom böterna den dagen polisen står längsmed kraftledningsgatan...

Jo jag hittade en tråd där nu också...
Verkar ju som sagt inte så illa och risken att man blir tagen är ju nästan = 0 också :)

terrängkörningslagen? Alltså att man åker på någon spår ute i skogen där man inte får?

Man får väl se mest till sitt eget samvete tycker jag.
Risken att åka dit på det är ju minimal, men för den sakens skull ger man sig väl kanske inte ut vart som helst.
Har en jättefin o go skog precis bakom huset jag gärna rejsar runt i, men tyvärr är det ju en såndäringa naturskyddad skog så de låter man ju bli.
Är väl förvisso lite högre straff på att rejsa runt i en sån me?

Tycker inte det ska spela någon större roll om du kör efter stigar mm, du håller ju upp stigen för ev vandrare m.m...=)

Tycker inte det ska spela någon större roll om du kör efter stigar mm, du håller ju upp stigen för ev vandrare m.m...=)

Nja, det är väl inte alltid det stämmer :näsblod

Bifogat

• before.jpg
    before.jpg
    101.8 KB · Visningar: 364
  • after.jpg
    after.jpg
    106.7 KB · Visningar: 354
Straff utdöms inte om brottet är ringa men kör man över en nyplantering eller liknande räknas det som grovt och då är det straffbart.

Räknas inte skog och mark som svårövervakad egendom, och åverkan mot detta är ganska fina straff på? Det har jag alltid fått höra ang. våran mark vi äger.

svårövervakad egendom låter väldigt luddigt

Jag såg ett inlägg där Lerums kommun påpekade att det enligt terrängkörningslagen var olagligt att köra cross i ett sandtag, men är det verkligen det? Oregistrerad crosshoj är förstås olagligt men en registrerad endurohoj?

Så här säger lagen:
Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,

Jag tycker nog att det är uppenbart att skogen inte skadas om man kör i en grusgrop där det hämtas sand regelbundet, inga skogsplantor synliga. Så vad skulle skadas?

Och egentligen samma sak med skogsvägar som används regelbundet, vissa hävdar ju att man inte får köra MC på dessa? Jaså, men alla andra fordon är tillåtna? Och det kommer aldrig att växa skog på dessa vägar eftersom de frekvent trafikeras och skulle ett träd mot förmodan börja växa på skogsvägen kommer det antagligen tas bort av skogsägaren som sannolikt använder skogsvägen regelbundet och vill ha den framkomlig.

Last edited:
Jag såg ett inlägg där Lerums kommun påpekade att det enligt terrängkörningslagen var olagligt att köra cross i ett sandtag, men är det verkligen det? Oregistrerad crosshoj är förstås olagligt men en registrerad endurohoj?

Så här säger lagen:

Jag tycker nog att det är uppenbart att skogen inte skadas om man kör i en grusgrop där det hämtas sand regelbundet, inga skogsplantor synliga. Så vad skulle skadas?

Och egentligen samma sak med skogsvägar som används regelbundet, vissa hävdar ju att man inte får köra MC på dessa? Jaså, men alla andra fordon är tillåtna? Och det kommer aldrig att växa skog på dessa vägar eftersom de frekvent trafikeras och skulle ett träd mot förmodan börja växa på skogsvägen kommer det antagligen tas bort av skogsägaren som sannolikt använder skogsvägen regelbundet och vill ha den framkomlig.
Det hänger väl lite på vägen i fråga, men många är ju privat väg och markägaren kan neka tillträde, men det är ju inte riktigt terrängkörningslagen.
Markägare kan bli trötta på att få vägar sönderkörda, men sköter man sig bryr de flesta nog inte så mycket.
Min väna gubbtjuv till far tycker att så länge vägen inte körs sönder är det positivt med lite slumpmässig aktivitet som håller knarkare och annat skumrask borta.

Körde i grustag med nya mc:n
Tog ett kort på hojen.
Upptäckte efter när jag kollade bilden.
Där fanns en skylt som numera
är bilden på min signatur.😀

Privat uppsatta skyltar är sällan särskilt giltiga juridiskt sett, om det inte redan utan skylten faktiskt är förbjudet.
Ofta handlar det ju om förbud men vänder vi på steken så skulle jag ju kunna sätta upp en 110-skylt på en grusväg men det betyder ju inte att man lagligt sett får köra 110 där.

Privat uppsatta skyltar är sällan särskilt giltiga juridiskt sett, om det inte redan utan skylten faktiskt är förbjudet.
Ofta handlar det ju om förbud men vänder vi på steken så skulle jag ju kunna sätta upp en 110-skylt på en grusväg men det betyder ju inte att man lagligt sett får köra 110 där.
Markägare får sätta upp skyltar om förbud och de är lagligt bindande, men just hastighetsbegränsning måste beslutas av kommunen.

Så här säger lagen:

Avsnitt om skada på skog handlar väl om snötäckt mark? I stycket ovan anges ju att all barmarkskörning är otillåten, utan förbehåll.

Det är om du skulle kunna tolka grusgropen som en väg men det krävs nog ganska kreativ argumentation för att få igenom?

Så här säger lagen:

.
§1 börjar med att fastslå att all körning på barkmark är förbjuden, utan att ta hänsyn till skada. Du får inte "ens" köra på mark du själv äger (om det inte är i jordbrukssyfte, vilket är svårt att hävda).

Markägare får sätta upp skyltar om förbud och de är lagligt bindande, men just hastighetsbegränsning måste beslutas av kommunen.
Markägare får inte sätta upp skyltar som saknar stöd i lagen. Det här är en snårskog. Jag kan inte sätta upp skyltar som på något sätt strider emot lagen. "Privat" är ett klassiskt exempel som oftast saknar lagligt stöd och strider mot allemansrätten.

§1 börjar med att fastslå att all körning på barkmark är förbjuden, utan att ta hänsyn till skada. Du får inte "ens" köra på mark du själv äger (om det inte är i jordbrukssyfte, vilket är svårt att hävda).

Markägare får inte sätta upp skyltar som saknar stöd i lagen. Det här är en snårskog. Jag kan inte sätta upp skyltar som på något sätt strider emot lagen. "Privat" är ett klassiskt exempel som oftast saknar lagligt stöd och strider mot allemansrätten.
Motorfordon täcks inte av allemansrätten, så markägare får sätta upp dylika skyltar för att hindra motorfordon på sin mark.
Vill man förbjuda annat så krävs tillstånd från kommunen, men eftersom att vi pratar om motorfordon nu så trodde jag inte det behövde förtydligas?

Ett annat undantag är vägar som får statligt stöd för underhåll, de måste hållas öppna för allmänheten.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back