Straff för brott mot terrängkörningslagen?

Underbar tråd det här! Med våren och sommaren på ingång känner jag glädje och stor förväntan, men samtidigt också stor respekt för fysikens lagar, mina begränsningar som hojåkare, men framförallt min egna fantasi som ofta kan skena iväg och försätta mig ibland i ganska obekväma knipor. Och då har jag bara mig själv att skylla.

Hur som helst vill jag börja med att reda ut detaljerna i ämnet; "Straff för brott mot terrängkörningslagen"

"Straffet för brottet" kan vi direkt bortse från. Det är endast i rätten saken avgörs om händelsen är ett brott, och då följs av ett straff. Allt annat är spekulation och då blir inlägget för långt. Terrängkörningslagen ser vi tidigare här i tråden, så vad menas med terräng?

(Googels ai-bot upplyser oss nästan lika bra som en dyr jurist)

Terräng är all naturmark utanför vägar och bebyggelse, såsom skog, fjäll, ängar, åkrar, myrar och stränder. Det definieras i trafiklagen som mark som inte är anlagd väg. Området omfattar även stigar och motionsspår, och kännetecknas ofta av att det är mer eller mindre obanat.

Viktiga punkter om terräng:

• Juridisk definition: Enligt terrängkörningslagen är terräng allt som inte är väg.
  • Exempel: Skogsmark, kalfjäll, våtmarker, stränder, parker, åkrar och ängar.
  • Förbud: Motortrafik är generellt förbjuden på barmark i terräng för att skydda naturmiljön, även på egen mark.
  • Undantag:
    Körning är tillåten i samband med exempelvis skogs- eller jordbruk, samt viss räddningstjänst.

• Alternativ betydelse: "Terräng" används även för att beskriva markens beskaffenhet, såsom kuperad eller svår terräng

".. stigar och motionsspår .. ". Det borde vara ganska enkelt att vi inte vill råka på en hoj i joggingspåret. En avsedd crossbana är så mycket roligare, kraven är ingen raketforskning utan bara SVEMO och en lämplig hoj samt eventuellt medlemskap i en klubb.

Sen fortsätter vi med ".. mer eller mindre obanad mark" - Vad betyder "obanad"?

... svårframkomlig, oröjd, ofarbar, obeträdd, oframkomlig, otrampad, stiglös, utan vägar och stigar.

Ser någon förutsättningarna för en riktigt svårt trial-tävling här ;) För att jag rullar väldigt ogärna genom "stiglös" eller "ofarbar" miljö. Jag var funktionär förra året på SM i trial på Gladö. Det var *obanat*, markerat med små pilar bara.

Sen dom "viktiga punkterna om terräng"; definition, exempel, förbud och undantag.

Definitionen; är mycket bred; "allt som inte är väg" .. hmm.

Exemplen, skogsmark, våtmark åker / ängar, mm är inga platser som är särskillt stimulerande, dom första två känns ganska oframkomliga ändå, annat än grusvägarna mellan åkrarna (OBS detta är alltså vägar). Frestande vore dock att prova dra på i 80 längs en lång strand, eller skumpa runt lite i 30-40 över ett kalfjäll, fina bilder jag ser på google. Dessvärre har vi inte så långa stränder här i mellansverige, och till fjällen är det väldigt långt härifrån.

Förbud; blir tyvärr nödvändigt då vi förmodligen skulle få alldeles för många 'mindre vetande' som gärna skulle ställa sin bil bredvid sig på badplatsen. Samt problem med dumpning / stulna bilar, bilbränder mm i skogen, och yngre offroad-entusiaster på självmordsexpeditioner. Folk utan omdöme kan skada sig själva och andra på alla möjliga vis.

Undantagen; får man väl ansöka om, ger mig lagligen tillträde till viss avsedd terräng. Annat än jordbruk, räddningstjänst, motorbana ... mm; kanske filminspelning, organiserad tävling, eller något som manar till att jag beträder terrängen med min hoj. Möjligtvis krig?

Så innan vi börjar känna skuldkänslor inför vårt spännande äventyr eller grusbuset på landsbyggden, bör vi fråga oss;

- Är det terräng vi kör i?
- Stör/skrämmer vi någon?
- Inkräktar vi på någons mark / verksamhet?
- Är det jakt i området?
- Skadar vi något, kör vi sönder nåt?

Även värt att fundera över allmänt trafikvett;

- Har sättet jag kör på något att göra med hur andra upplever min närvaro?
- Kan antalet motorcyklister ha nåt att göra med hur situationen upplevs?

Grunden till förbudet måste ju vara att förhindra störningar och skadegörelse. Lagar är inte till för att trycka ner folk som älskar att vistas i naturmiljö; till fots, på skidor, på cykel, häst, eller hoj. Så länge ingen ser, ingen hör, man inte förstör, så vet ingen att man varit där. Samma gäller turister och problem som nedskräpning, musik, fester mm. Folk som jagar trubbel finns i alla läger, det är sånt alla bra filmer grundar sig på.

Kanske inte medfött men åtminstonne önskvärt är omdömet kring var, när och hur vi kör. Det gäller offroad lika mycket som street och sport, glidare och touring. Det kommer väl med åldern. Problem med motorcyklister uppstår regelbundet precis som mellan bilisterna själva. Så länge du är medveten om hur du beter dig var du än är, tar hänsyn, har respekt för andras integritet, ett sunt förnuft med kanske en gnutta humor, så har du i princip allt som behövs för att navigera genom vilken "terräng" som helst. Lagar är till för folk som inte vet hur man beter sig.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back