Strålen gick inte dit jag ville

Shimonu

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Gjorde oljeservice och placerade såklart kärlet lite fel och ett par sekunder av olja hamnade på asfalten bredvid i garaget. Försökte såklart lägga trasor och annat för att suga upp men svårt att få upp allt. Nu är det en oljefläck där som jag undrar om man kan göra något åt. Vill gärna inte börja rulla runt hojen och få olja på däcken innan det känns säkert.

Finns det något man kan göra?

Gjorde oljeservice och placerade såklart kärlet lite fel och ett par sekunder av olja hamnade på asfalten bredvid i garaget. Försökte såklart lägga trasor och annat för att suga upp men svårt att få upp allt. Nu är det en oljefläck där som jag undrar om man kan göra något åt. Vill gärna inte börja rulla runt hojen och få olja på däcken innan det känns säkert.

Finns det något man kan göra?
Avfettning och skurborste, sen skölja ordentligt.

Nu vet du att man lägger en sopsäck på backen med några trasor beredda innan man lossr pluggen :)

Vanlig cement eller någon form av murbruk/putsbruk är väldigt bra att hälla över det man slarvat ut. Sen gno med en sopborste brukar suga upp bra

Hetvattentvätt och såpa/diskmedel så länge det inte hunnit sätta sig funkar bra på betong.
Men nu var det ju asfalt och olja löser olja (bitumenen i asfalet).

Kattsand/absol som första åtgärd. Borsta in det ordentligt.
Sopa upp absolen
Skrubba med avfettning, diskmedel eller oljesanering (T.ex. https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/oljesanering-1-liter-2000066223)
Skölj av allt.

Sen kan man ju vara lite miljövänlig och inte skölja ned det i dagvattenbrunnen som rinner ut i diket eller närmaste sjö.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D