Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Så en bult har ingen låsning om man inte anger tex segersäkring eller saxpinne/sprint?
Men vad heter det låselemtentet längst upp till vänster? (dom andra är ju saxpinne/sprint och segersäkring iaf?)
Njae.. nu blir jag osäker, bra frågor du kommer med
Det finns ju ett antal sätt att låsa fast en bult enligt den sista bilden, i princip kan du lägga några svetsar mellan skalle och gods, du kan lägga ett plattjärn över skallen och svetsa eller skruva fast det i godset.
Du kan istället för segersäkring fräsa ett radiellt spår in i bulten där du sticker in en plattjärnsbit och skruvar fast den i godset...
Men jag kan fortfarande inte säga att detta är definitionen av en bult, är den inte längre en bult när man borrat, svarvat eller svetsat i den?? Lite galen på detta jag blir, hehe.
Sprinttypen överst kallas fjädersprint, det finns ju även rörsprint, klappsprint, osv
fjädersprint
Klappsprint
Men innebär detta att det inte finns bultförband längre?
Men innebär detta att det inte finns bultförband längre?
Alla förband är väl nedlaggda numera
Så en bult har ingen låsning om man inte anger tex segersäkring eller saxpinne/sprint?
Men vad heter det låselemtentet längst upp till vänster? (dom andra är ju saxpinne/sprint och segersäkring iaf?)
Bläddra ner lite på sidan så hittar du både sprintar och bultar:
http://www.skruvkatalogen.se/webkat/WebtradePublic?action=catalogFrame&o=pc
Kollade lite i katalogen och hittadeBläddra ner lite på sidan så hittar du både sprintar och bultar:
http://www.skruvkatalogen.se/webkat/WebtradePublic?action=catalogFrame&o=pc
Enligt den sidan är vagnsbult gängad, så jag vet inte om vi kan lita riktigt på dom:
http://www.skruvkatalogen.se/webkat...uence=140&serialNbr=30&catalogGroup=060390&L=
btw, vad tusan heter "splines" på en axel på svenska?
Alla förband är väl nedlaggda numera
Brukar man inte säga bomförband??
Är det egentligen någon i denna tråden som överhuvudtaget ens reflekterat över den primära anledningen till att det ens är tal om att saker och ting ska skruvar ihop med moment? Jag jobbar med denna problematik dagligen för ett av världens största företag inom detta gebit, nämligen packning.
Största anledningen till att man ens pratar om "Tightening Sequence" och "torque value" i verkstadshandböcker och liknande manualer är för att folk i allmänhet inte vet ett skit om packningar. Topplock och cylinderfotspackningar tillhör tillsammans med avgaspackningar det värsta man kan råka ut för.
Dels för att, precis som beskrivits innan i tråden, har olika material utvidgning i de olika delarna av motorn och dels för att de är, mer eller mindre rektangulära. Avgaspackningar är en annan historia.
Vad som händer är, att när motorns delar blir varma i olika utsträckning minskar den klämkraft man genererat på packningarna....
Brukar man inte säga bomförband??
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT