Sträckbult!

Ja, när alla i hela befolkningen tror det är nåt annat. =D
bildgoogla bult får du se. ;)
Alltså, du har ju faktiskt rätt där, jag försöker med en dåres envishet att använda ordet skruv för att undvika missförstånd sedan Bosse bildoktorn började misionera detta (eller vad det nu var som fick detta att blossa upp igen) :hej

Men ska man se det lite rationellt så undrar jag varför jag framhärdar?
Det finns ju redan ett ord för ett ogängat förbandselement och det är nit..

I Engelska språket finns det också, rivet.
Eftersom vi är pigga på att använda låneord så känns det lite konstigt att bryta sej från den engelska definitionen av ordet bolt -> bult..

I Engelskan görs ingen egentlig skillnad mellan ordet bolt och screw men i "The machinist handbook" gör de definitionsskillnaden att bolt är ett gängat element som är genomgående, dvs att man sätter en mutter på andra sidan och att det är muttern man spänner åt förbandet med.
Screw blir således ett gängat element som skruvas in i en motsvarande del som är fast, dvs, det är själva skruven man spänner åt förbandet med.

At vi i svenskan "dammar av" en definition som dels går emot den engelska definitionen och dels går emot den i Svensk folkmun använde gör nog att jag tvingas omvädera en aning även om jag säkert kommer forsätta kalla allt gängat för skruv... :tummenupp

Last edited:
I skruvförband som utsätts för dynamiskt tryck vill man ha anliggningstryck på packningar hela tiden.

Om man har skruvar med låg fjäderkonstant draren så att man klämt ihop lock och cylinder så att dom fjädrat ihop lite (stor fjäderkonstant) så kommer rörelsen i huvudsak ske i lock och cylinder med nästan oförändrad kraft i skruvarna = nästan konstant klämkraft.

Om man har styva skruvar (fjäderkonstant nära lock och cylinder) kommer spänningen i skruvarna variera och om man har otur börjar det läcka/packningen pajar.

jag försökte förklara detta grafiskt/teoretiskt i en tråd för länge sen och möttes med oförståelse så nu försökte jag förenkla scenariot. Vi får väl se hur det gick :)

Last edited:
Vad heter egentligen en pinnbult?
En Pinnskruv då kanske?? :hihi

sTf_paPs skrev:
I skruvförband som utsätts för dynamiskt tryck vill man han anligginingstryck på packningar hela tiden.

Om man har skruvar med låg fjäderkonstant dargen så att man klämt ihop lock och cylinder så att dom fjädrat ihop lite (stor fjäderkonstant) så kommer rörelsen ihuvudsak ske i lock och cylinder med nästan oförändrad karft i skruvarna = nästan konstant klämkarft.

Om man har styva skruvar (fjäderkonstant nära lock och cylinder) kommer spänningen i skruvarna variera och om man har otur börjar det läcka/packningen pajar.

jag försökte förklara detta grafiskt/teoretiskt i en tråd för länge sen och möttes med oförståelse så nu förökte jag förenkla scenariot. Vi får väl se hur det gick
Fullt begripligt :tummenupp
Det spelar ju egentligen ingen roll var i förbandet spännkraften kommer ifrån, huvudsaken den inte blir större än skruvens sträckgräns eller understiger den optimala klämkraften.

Om förbandet i sej är stumt så blir det ju skruven som måste ge förspänningen, har man då en väldigt kort, fri skruvlängd (det som inte befinner sej i gänggång eller mutter) så gäller det att anpassa skruvdimension/kvalité så att optimal spännkraft uppnås.

Går inte det så kan man lägga in ett paket med tallriksfjädrar (inte fjäderbrickor) eller använda hylsor/distanser så att den fria skruvlängden kan ökas så rätt töjning uppnås.

I skruvförband som utsätts för dynamiskt tryck vill man han anligginingstryck på packningar hela tiden.

Om man har skruvar med låg fjäderkonstant dargen så att man klämt ihop lock och cylinder så att dom fjädrat ihop lite (stor fjäderkonstant) så kommer rörelsen ihuvudsak ske i lock och cylinder med nästan oförändrad karft i skruvarna = nästan konstant klämkarft.

jag försökte förklara detta grafiskt/teoretiskt i en tråd för länge sen och möttes med oförståelse så nu förökte jag förenkla scenariot. Vi får väl se hur det gick :)

Håller med dig fullständigt där MEN tyvär i fallet med Feta M12 till Hayabusan så har det visat sig fungera och just förhindrar packningshaverier

Helt klart så har värmecyklerna sin negativa inverkan och tar man in tillräckligt med parametrar i ekvationen så kan man nog få fram att det rent tekniskt är fel med stumma skruvar i toppen

Nu är det ju inte några direkta bruksfordon vi gasar runt med , Andra haverier innträffar väl ganska lagom med servicintervallen hos en normal MC

Följdaktligen så demonteras grejorna så pass offta att ingen långtidsstudie har kunnat upprättas

På bilar brukar man byta topplocksbultar, sålänge man inte köper ARP bultar dem kan man återanvända flera gånger. Jag hade bytt, sålänge priset inte var för högt.

Håller med dig fullständigt där MEN tyvär i fallet med Feta M12 till Hayabusan så har det visat sig fungera och just förhindrar packningshaverier

Helt klart så har värmecyklerna sin negativa inverkan och tar man in tillräckligt med parametrar i ekvationen så kan man nog få fram att det rent tekniskt är fel med stumma skruvar i toppen

Nu är det ju inte några direkta bruksfordon vi gasar runt med , Andra haverier innträffar väl ganska lagom med servicintervallen hos en normal MC

Följdaktligen så demonteras grejorna så pass offta att ingen långtidsstudie har kunnat upprättas

Att det fungerar i just din tillämpningen talar dessutom inte alls emot teorin och beror antagligen på att det är ursprungsgängorna i blocket som är den svaga punkten.

Om det fungerar utan problem så finns det inget att fixa så håll händerna på täcket.

Men om du skulle få problem så skulle en nersvarvning av skruvens ogängade del med stora radier i övergångarna kunna förbättra. Går helt säkert att räkna på.

Man brukar säga att den första gängan i en "mutter" tar ca 75% av lasten. Genom att använda en gänginsats typ helicoil fördelas lasten betydligt jämnare över gängvarven. Det är en anledning till att ibland använda gänginsatser redan vid nytillverkning.

Då blir det väl hjulskruv med då.:va

Jepp eller lika ofta hjulmutter.

:)

Bult kan syfta på
  • en skruv i en sax
  • en ogängad cylindrisk kropp att användas vid sammanfogning, med eller utan skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogningen
  • lekmannamässig benämning på större skruvar, med gängan på cylindrisk kropp
  • en äldre benämning för armborstpil
  • en artilleriprojektil som består av två halvor som hålls samman av en järnstång
  • mäsk, se bultöl
  • en ort i Frankrike
:fakta

Nä nu skall jag ut i verkstan och klämma en bult. Tolka det som ni vill

Last edited:
En "praktisk" tillämpning ser man ganska ofta ute i verkligheten.

Höga skorstenar till panncentraler har "alltid" förspänningshylsor vid infästningen där nere, annars skulle dom inte klara vindens variationer som ger stora "töjningar" i skruvarna. En kort skruv är det väldigt svårt att få att hålla i en sån tillämpning.

/KentW

O la la! De här tråden var lika innehållsrik som en Äkta chili con carne. Man lär sig nåt nytt varje dag. :)

Jepp eller lika ofta hjulmutter.

:)

Bult kan syfta på
  • en skruv i en sax
  • en ogängad cylindrisk kropp att användas vid sammanfogning, med eller utan skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogningen
  • lekmannamässig benämning på större skruvar, med gängan på cylindrisk kropp
  • en äldre benämning för armborstpil
  • en artilleriprojektil som består av två halvor som hålls samman av en järnstång
  • mäsk, se bultöl
  • en ort i Frankrike
:fakta

Nä nu skall jag ut i verkstan och klämma en bult. Tolka det som ni vill

Jag tolkar det som att du skall få bult.:glömdet

"Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogningen"
Hur håller den ihop saker isåfall? magi? (eller används den bara i skjuvförband) ;D
Och vad är skillnaden mellan en sprint och en bult isåfall?

Aha, jag tror jag börjar förstå, det här är alltså en bult?
Vad skiljer då en bult från en axel?

Ja men det har du ju rätt i, det börjar ta sej, detta skulle alltså kunna vara en bult och om den saknar skalle är det en axel?

Så en bult har ingen låsning om man inte anger tex segersäkring eller saxpinne/sprint?
Men vad heter det låselemtentet längst upp till vänster? (dom andra är ju saxpinne/sprint och segersäkring iaf?)

Så en bult har ingen låsning om man inte anger tex segersäkring eller saxpinne/sprint?
Men vad heter det låselemtentet längst upp till vänster? (dom andra är ju saxpinne/sprint och segersäkring iaf?)
Njae.. nu blir jag osäker, bra frågor du kommer med :)

Det finns ju ett antal sätt att låsa fast en bult enligt den sista bilden, i princip kan du lägga några svetsar mellan skalle och gods, du kan lägga ett plattjärn över skallen och svetsa eller skruva fast det i godset.
Du kan istället för segersäkring fräsa ett radiellt spår in i bulten där du sticker in en plattjärnsbit och skruvar fast den i godset...

Men jag kan fortfarande inte säga att detta är definitionen av en bult, är den inte längre en bult när man borrat, svarvat eller svetsat i den?? Lite galen på detta jag blir, hehe.

Sprinttypen överst kallas fjädersprint, det finns ju även rörsprint, klappsprint, osv
fjädersprint
Klappsprint

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma