Ozziania
SuperSport är lite roligare
Alltså, du har ju faktiskt rätt där, jag försöker med en dåres envishet att använda ordet skruv för att undvika missförstånd sedan Bosse bildoktorn började misionera detta (eller vad det nu var som fick detta att blossa upp igen)Ja, när alla i hela befolkningen tror det är nåt annat. =D
bildgoogla bult får du se.![]()

Men ska man se det lite rationellt så undrar jag varför jag framhärdar?
Det finns ju redan ett ord för ett ogängat förbandselement och det är nit..
I Engelska språket finns det också, rivet.
Eftersom vi är pigga på att använda låneord så känns det lite konstigt att bryta sej från den engelska definitionen av ordet bolt -> bult..
I Engelskan görs ingen egentlig skillnad mellan ordet bolt och screw men i "The machinist handbook" gör de definitionsskillnaden att bolt är ett gängat element som är genomgående, dvs att man sätter en mutter på andra sidan och att det är muttern man spänner åt förbandet med.
Screw blir således ett gängat element som skruvas in i en motsvarande del som är fast, dvs, det är själva skruven man spänner åt förbandet med.
At vi i svenskan "dammar av" en definition som dels går emot den engelska definitionen och dels går emot den i Svensk folkmun använde gör nog att jag tvingas omvädera en aning även om jag säkert kommer forsätta kalla allt gängat för skruv...

Last edited: