Stort problem med syrran...:(

vojne vojne...

Det är lustigt att följa hur känslomässigt engagerade folk envisas bli kring "just sitt", oavsätt om det är en pryl, sport, intresse osv osv... Gillar man ett fotbollslag så hatar man alla andra, har man en Playstation hatar man Xbox, har man en Andoiod-lur/platta hatar man Apples motsvarigheter, har man en sporthoj hatar man custom, osv osv i all oändlighet (givetvis ska hatet gå i båda led). Små bekymmer för små individer, men ni växer från det.

For the love of God :|

//You better check yo self before you wreck yo self

vojne vojne...

Det är lustigt att följa hur känslomässigt engagerade folk envisas bli kring "just sitt", oavsätt om det är en pryl, sport, intresse osv osv... Gillar man ett fotbollslag så hatar man alla andra, har man en Playstation hatar man Xbox, har man en Andoiod-lur/platta hatar man Apples motsvarigheter, har man en sporthoj hatar man custom, osv osv i all oändlighet (givetvis ska hatet gå i båda led). Små bekymmer för små individer, men ni växer från det.

For the love of God :|

//You better check yo self before you wreck yo self

Ja, du har en hel del poäng där faktist! Men buuuää...kan inte se min lillasyster på en fransmoppe för det...:gnissla Jag vill att hon ska upptäcka glädjen i hojkörning. Men men..det kanske finns glädje i customhojar också? Har bara lite svårt och sätta mig in vad det skulle vara...

Fråga henne om hon vill köra hoj eller glida runt och titta på naturen. Sen tar du med henne på en go-kart bana eller liknande. Då bör styggelserna ha försvunnit.
Vi kan ju inte låta framtida mc-kollektivet bestå av blyslädar med läderväst.

Som sagt. Låt henne testa lite olika hojjar innan hon köper så hon får lista ut vad hon vill ha på riktigt :)
Få henne att köra en street 3 och en er6f för att få lite referenser. Kanske din zx oxå.

Lägg ut hennes nummer här så får någon SH-kille ta ut henne på date och visa att det inte är stor och tung utan liten och snabb som gäller. :banana

Äääh.. har jag missat något - men är inte motarder förvuxna moppar? :D (naturligt steg från Derbi eller vad de heter - på min tid körde man DT eller möjligen MT om man visste vad man gjorde..) Eller ett sätt för en cross/enduroåkare att behålla stilen på vägen.:yoparty Skön åkning det med - men det verkar kräva ett visst, vad ska vi säga, psyke..:D

Hon kan mycket väl trivas på en custom, men hon ska veta att det är mer att åka med och mindre att köra - med FÅ undantag. Myten att custom är häftigt är hollywoods fel.. Fråga henne hur mycket intresset kommer av det (Arnold i Terminator) och inte av vad hon själv vill ha hojen till.

Viktigast nu är att hon lär sig köra säkert och bra oavsett hoj. Hon kan köra KNIX när hon övningskör - skaffa en lagom lättkörd att börja på. Så blir det inte så komplicerat och prestigefyllt. Hon har fullt upp med att lära sig köra. Vilken hoj man kommer trivas med kommer hon på när hon kört ett tag. Då kan hon med taget kort prova olika hojar i butikerna ihop med dig och ni kan resonera från samma utgångspunkt - vad som passar i realiteten. Inte vad som nu verkar "häftigt" eller rätt stil. Det finns fullt av olika stilar i 600-klassen så något acceptabelt borde gå att hitta som samtidigt har vettig körställning, bromsar etc.

Sedan angående stilval: det finns säkra kläder i alla stilar - plast/kevlar (vaniljåkare), jeans/läder (custom) förutom vanliga skinnställ (sportknutte), som kanske är det som hon tilltalas minst av och tänker på när du säger sporthoj. Det räcker ju att titta på dig för att hon ska ha en uppfattning om sporthojsåkare..:tungan

Förklara att det går att köra (lagom) sportig hoj med plastkläder med, eller med jeans och customstuk på plaggen. Du behöver bara få henne att uppleva skillnaden i hur kul aktiv körning med de olika hojalternativen är. För till sist kommer även hon inse att det roligaste är att köra inte att åka och se snygg ut!

Så bromsa henne lite och ta en lättkörd vettig förstahoj och skjut upp det slutliga valet till efter kortet! Då har både hon och du tid på er att stöta och blöta alla för och nackdelar. Seså: Halt! Rättning mittåt för kompromiss!

Hälsa att det uppskattas att det blir fler tjejer på MC. Och att hon ska skita i squids:en (de med den låga nivån) - de är inte representativa för oss MC-män utan kompenserar för något de saknar..:whip

Lycka till! :)

Last edited:
Skall man bara ut och "finköra" är en glidarcykel inte helt fel faktiskt.

Trodde aldrig att jag skulle säga ovanstående..
För att få lite perspektiv på mitt uttalnade:
Jag har sett ner på precis allt på två hjul och som inte drevs av en tvåtaktsmotor på 250cc eller större.
Allt annat var traktorer i min värld. Kunde uppskatta chassit i en sportig 600cc radfyrabaserad cykel, men motorerna var ju bara så trista. Större cyklar än så kändes som att köra buss. Förvisso snabba bussar, men ändå..

Av olika anledningar lade jag motorcykelkörandet på hyllan -98, och har sedan dess i stort sett inte kört något alls.

En kompis till mig tog körkort för fyra år sedan eller något, och köpte strax innan detta en CBR600 som vi övningskörde på. Lånade denna vid ett tillfälle, men lämnade tillbaks den efter en kvart. Den var bara urtrist. Faktiskt det tråkigaste jag någonsin kört på två hjul. Säger inte att den var dålig, tvärtom. Är fortfarande övertygad om att just CBR600 är något av det bästa som någonsin byggts. Den är helt enkelt för bra. Framförallt motorn som har en så jämn effektkurva att man somnar på väg mot rödmarkeringen.

När en annan kompis till mig bestämde sig för att ta körkort för ett och ett halvt år sedan, följde jag med honom för att kika på en Suzuki Marauder han ville köpa. Inget jag direkt såg fram emot eftersom jag ju inte ens kunde finna någon glädje på en 600cc sportcykel. Trots att jag inte kört på många år och suget fanns där hela tiden.

Cykeln såg bra ut och det blev ett köp. Jag skulle köra hem den till mitt garage då kompisen ju inte hade körkort än. Började faktiskt gilla den, även om körställningen var konstig. Slutade med att jag faktiskt körde med fötterna på passagerarfotpinnarna då detta kändes mer naturligt än att sitta med fötterna framåt. Gamla vanor dör visst aldrig..

Motorn är riktigt trevlig med massor av vrid från låga varv. Totalt raka motsatsen till hur jag uppfattat att en kul motorcykel skall vara, men det funkade.

Puttrade runt på den lite från och till medan den stod och väntade på att sin rättmäktiga ägare skulle ta sitt körkort, och gillade det!

Visst, även om jag inte ens äger ett skinnställ jag kommer in i längre och jag tyckte jag körde fint och försiktgt så började saker och ting skrapa i backen vid kurvtagning redan andra dagen. Började till och med flytta runt lite i sadeln för att förskjuta vikten i kurvorna utan någon större utdelning.

Maraudern fick mig hur som helst att inse att man faktiskt kan ha riktigt trevligt även på en glidarcykel. Det behöver inte gå i dubbla skylthastigheterna för att det skall vara trevligt att köra motorcykel. En Marauder eller liknande lär fortfarande aldrig hamna i mitt garage, men jag uppskattade den avslappnade körstilen. Väldigt avkopplande.
Känns skumt att säga det då jag alltid varit allergisk mot uttalandet, men man kände sig fri på något vis.
Maraudern fick mig faktiskt att tänka om när det gäller motorcyklar. Funderar faktiskt på att skaffa mig en Ducati Monster eller något annat i rent terapisyfte.

Markfrigången på Maraudern var för stressande.. :glömdet

Jag tänkte att en Ducce monster eller allra helst en Street triple skulle passa henne då hon är bara 152 typ. Och där har man väl massor av körglädje och allt vad det innebär! Få se om det blir av min Rsv 1000 nästa vecka så kanske man kan byta in Kawan mot en sådan i nån butik.

Jag tänkte att en Ducce monster eller allra helst en Street triple skulle passa henne då hon är bara 152 typ. Och där har man väl massor av körglädje och allt vad det innebär! Få se om det blir av min Rsv 1000 nästa vecka så kanske man kan byta in Kawan mot en sådan i nån butik.
Du kan ju nämna för henne att även om glidare har låg markhöjd kan det vara långt mellan sadel och fotplattor/styre (152 är inte så "välväxt" ;) )

Dra med henne att gränsla en monster 695 då. Det är Ducatis lägsta och går att sänka ännu mer för en billig slant.
Annars kan ni testa mitt åbäke om ni har vägarna förbi Södermalm.

dessa e ju lite coola med.
sportster forty eight

Harley-Davidson_Sportster_Forty-Eight_2010_3.jpg

Men för f...lol! Låt syrran bestämma själv! :D:tummenupp

Annars får du ju försöka slänga upp henne på någon Hornet eller liknande. :)

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär