Storspionen har dött

prulle skrev:
2042590 Farsan låg på det regementet och det hemliga "berget" som han skicka information om.

Det finns hundratals hemliga bergrum i Sverige, och många av dem har Wennerström sålt till ryssen. I stort sett hela Stril 50- och 60-systemen sålde han ut, vilket inkluderar exakta lägesangivelser för massvis av fortifikatoriskt skyddade LGC, LFC och RRGC. Ryggraden i dåtidens svenska luftförsvar.

Bara i Sverige kan man sälja ut sitt land till fienden för 600.000 kr och bara få 9 års fängelse!

Bara att han har livet på DC3 besättningen på sitt samvete borde bevisa att hans svek skadade vårt land och kostade svenska liv. Han var inte bara förrädare utan också en mördare!

Glöm inte bort att detta var under det kalla kriget och faran för ett storkrig var en verklighet!

Hans motiv var att leva lyxliv i en fin villa i Djursholm och fortsätta med detta vid en eventuell Sovjetisk ockupation. Ett större svin får man leta efter, hoppas han brinner i helvetet!

McB skrev:
2041088 Chris menar alltså att förrädare inte skall arkebuseras, de skall sättas på piedestal eftersom de förhindrar krig.

Som om det gjorde nån som helst skillnad. Skulle Sovjet velat invadera Sverige hade det lyckats med det, oavsett hjälp från spioner eller ej.

JT skrev:
2043240 Bara i Sverige kan man sälja ut sitt land till fienden för 600.000 kr och bara få 9 års fängelse!

Bara att han har livet på DC3 besättningen på sitt samvete borde bevisa att hans svek skadade vårt land och kostade svenska liv. Han var inte bara förrädare utan också en mördare!

Glöm inte bort att detta var under det kalla kriget och faran för ett storkrig var en verklighet!

Hans motiv var att leva lyxliv i en fin villa i Djursholm och fortsätta med detta vid en eventuell Sovjetisk ockupation. Ett större svin får man leta efter, hoppas han brinner i helvetet!

Sopa. Hans motiv va hämnd för att han inte fick bli chef för nått jag minns inte vad. Pga att han inte va tillräkligt bra flygare. Vilket lyx liv han levde sen... Rosthög till bil, en liten villa... Desutom så va han tydligen trevlig.

Coola Ola skrev:
2043276 Som om det gjorde nån som helst skillnad. Skulle Sovjet velat invadera Sverige hade det lyckats med det, oavsett hjälp från spioner eller ej.

Helt rätt. Om man vill vända på det kan man säga följande: hans uppgifter skulle egentligen kanske ha sparat liv eftersom Sovjet hade endast behövt lägga kraft på att slå ut specifika mål istället för att bomba Sverige sönder och samman med många civila förluster som följd......... Det enda land vi hade stått emot under den tiden hade varit typ Island, idag kan t om schweiz vinna ett krig mot oss :arsele

Fan ta mig skandal att tidningarna ens tar upp att han dött...

Dödsstraff på landsförräderi!

prulle skrev:
2043308 Sopa. Hans motiv va hämnd för att han inte fick bli chef för nått jag minns inte vad. Pga att han inte va tillräkligt bra flygare. Vilket lyx liv han levde sen... Rosthög till bil, en liten villa... Desutom så va han tydligen trevlig.

Räkna med att 600.000:- i dåtidens valuta var ett ekonomiskt lyft för en yrkesmilitär på 50-60 talet! Sedan hade han flera pinsama egoistiska motiv, vilket gör hans förräderi ännu värre.

Jag undrar om besättningen på DC3:an och dess anhöriga hade tyckt han var trevlig...eller alla övriga svenskar vars liv han sålde till en vidrig diktatur, trevlig prick det där...

prulle skrev:
2043308 Sopa. Hans motiv va hämnd för att han inte fick bli chef för nått jag minns inte vad. Pga att han inte va tillräkligt bra flygare. Vilket lyx liv han levde sen... Rosthög till bil, en liten villa... Desutom så va han tydligen trevlig.

När blev en 10-rums villa liten? :confused:

Bandido skrev:
2043325 Det enda land vi hade stått emot under den tiden hade varit typ Island, idag kan t om schweiz vinna ett krig mot oss :arsele

Där har du fel, Sverige hade världens fjärde största flygvapen i mitten av 50-talet och med nato i ryggen i en storkonflikt så var vi starka.

Men idag så är det som du säger, tragiskt!

Coola Ola skrev:
2043276 Som om det gjorde nån som helst skillnad. Skulle Sovjet velat invadera Sverige hade det lyckats med det, oavsett hjälp från spioner eller ej.

Ja eller hur? Jag säger inte att det hade varit omöjligt men exakt hur mycket stridskrafter tror du de hade kunnat avvara utan att sänka garden mot NATO?

Sanningen är nog att Sverige hade övertaget både i Östersjön och i luften gentemot Sovjetunionen under stora delar av Kalla kriget.

Coola Ola skrev:

Dagens inlägg. Du kan din historia hör jag. :3freak

/Olzki

Chris Ash skrev:
2043426 Ja eller hur? Jag säger inte att det hade varit omöjligt men exakt hur mycket stridskrafter tror du de hade kunnat avvara utan att sänka garden mot NATO?

Sanningen är nog att Sverige hade övertaget både i Östersjön och i luften gentemot Sovjetunionen under stora delar av Kalla kriget.
Är du säker på det där? Under min värnplikt som var på en radarstation
på en ö i Östersjön så hade vi god inblick i Sovjets övningar.
Det var så mycket flygplan i luften samtidigt att det inte gick att urskilja
enskilda individer.

BMW R90s skrev:
2044528 Är du säker på det där? Under min värnplikt som var på en radarstation
på en ö i Östersjön så hade vi god inblick i Sovjets övningar.
Det var så mycket flygplan i luften samtidigt att det inte gick att urskilja
enskilda individer.

Tämligen säker, men det kalla kriget var långt, situationen 1959 var inte direkt samma som 1985. Den sovjetiska invasionen sjövägen bedömdes i alla fall som omöjlig av både svenska och sovjetiska strateger, i alla fall så länge flygvapnet, det fasta kustartilleriet och flottan existerade. Den sovjetiska östersjöflottan var knappast överlägsen den svenska under något skede under Kalla Kriget så där är det inte mycket till diskussion.

Flygvapnet då? Här är det ganska stor skillnad på 50 och 80 talet men generellt så överskattas ryssen även här. Speciellt på 80-talet då de hade kärror som MiG-29 och Su-27 och vi hade JA37 och J35. Men det är bara det att MiG-29 knappast hade kunnat operera över svenskt luftrum med sin aktionsradie, den var/är en point defender att användas över sovjetiskt luftrum, Su-27 var inte operativ i tillräckligt hög utsträckning. MiG-21, 23 och 27, Su-15 och Su-24 hade troligen varit motståndarna och då ser det helt annorlunda ut. Betänk att fortfarande under 80/90-talet hade vi ett 30-40 tal divisioner i flygvapnet som dessutom skulle operera i eget luftrum och med egen markbaserad radar. Somliga hävdar att anledningen till att det svenska luftvärnet alltid varit förhållandevis svagt är att man räknade med att vi skulle ha luftherraväldet vid ett krig.

Warszawapakten hade enorma mängder flygplan(som med allt annat var de numerärt överlägsna NATO/USA), men hur många skulle kunna sättas in mot Sverige? Det är två helt olika saker.

Last edited:
Hade Sovjet någon bra anledning att anfalla Sverige under 1900-talet?

Hade de tänkt ta Finland före i så fall?

KGK skrev:
2045146 Hade Sovjet någon bra anledning att anfalla Sverige under 1900-talet?

sverige>norge=nato
fri(are) passage från kolahalvön.

en av fler anledningar.
hade inte gått.

KGK skrev:

Som R2 skriver, militärstrategiska skäl. Jag har åtminstone inte sett nånstans att Sovjetunionen skulle vara intresserade av en invasion av någon annan anledning.

På det hela taget verkar en isolerad konflikt Sverige-Sovjet 1950-1990 ganska orimlig. Det hade troligen varit en del av ett storkrig i Europa, Harmagedon.

KGK skrev:

Har för mig att SU ville ha koll på östersjön o skagerrack o kattegatt osv för att problemfritt kunna köra div krigsskepp genom området från finska viken och baltstaterna ut till Atlanten. Därav ville man ha kontroll på Sv.

Har också för mig att inledningen av hela det tänkta kriget mellan öst och väst handlade om att ta så mycket Atlantkust (inklusive Norge) som möjligt för att kunna skeppa saker över atlanten. Det stog massor med ryskt pansar östtyskland optimerade för att köra raka vägen till atlantkusten. Givetvis stod det massa västpansar i västtyskland för att försvara atlantkusten.

Har också för mig att Sveriges neutralitet har bidrat till att minska risken för krig, om alla de nordiska länderna hade varit officiella natoländer så hade det varit frestande för SU att anfalla något av dem i förebyggande syfte för att öppna för sin flotta i ett ev stort krig.

Så nej, risken att SU skulle anfallit Sv ensamt är liten. Finland var en bra buffert mot SU. Finland och SU har bråkat många gånger och därför var nog risken för krig mellan Finland och SU mycket större än risken för krig mellan Sv och SU.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti