Storservice på G?

Jaha nu behöver jag ett nytt svänghjul med, någon som har ett till salu? Försökte dra loss det med 3-armad avdragare, en av armarna trycktes rakt genom väggen på svänghjulet och tryckte sönder magneten... Och jag fick inte ens väck skiten heller, ska beställa en riktig avdragare nu.

Jaha nu behöver jag ett nytt svänghjul med, någon som har ett till salu? Försökte dra loss det med 3-armad avdragare, en av armarna trycktes rakt genom väggen på svänghjulet och tryckte sönder magneten... Och jag fick inte ens väck skiten heller, ska beställa en riktig avdragare nu.

Har fått tag i ett svänghjul och en avdragare nu. Motorn är spräckt och den ser otroligt fin ut. Inget glapp i varken kolvbulten eller storändan på vevstaken, så jag tror jag behåller min orginalstake och stoppar i en 470-kolv för att höja kompet istället. Nu ska jag bara klura ut hur jag får väck de förbannade ram-lagren... :huvet

Har fått tag i ett svänghjul och en avdragare nu. Motorn är spräckt och den ser otroligt fin ut. Inget glapp i varken kolvbulten eller storändan på vevstaken, så jag tror jag behåller min orginalstake och stoppar i en 470-kolv för att höja kompet istället. Nu ska jag bara klura ut hur jag får väck de förbannade ram-lagren... :huvet

Pilla ur balansaxeln, annars får du inte ur lagret på v-sida.
Jag förutsätter att det är bara ytterbanan som sitter kvar i blockhalvan.
alt1:Värm blocket till ca 150-200gr C, så trillar de ur- alu sväller mer än lagerstål. om inte det funkar så lägg en svets sträng på lagerbanan så krymper den- trillar ur.
alt2: När du har en stund över och har brännblåsor i händerna, så tag dremmeln och ett slipstift, slipa ett spår, huggmejsel och hammare, så slå ut ytterbanan, funkar bra det också.
Vi har haft innerbanor på vevaxeln som vi har slipat bort då de sitter riktigt fast.

Allt tar tid.
//Thomas

Kugghjulet på balansaxeln kapade jag bort vid förra renoveringen så det problemet är redan eliminerat :tungan
Jag har redan provat att värma, vågar inte värma för mycket, är rädd att blocket slår sig. Blir väl en kombination av värmning och försöka banka ut det. Ska leta upp en hylsa som passar lagom mot rullkropparna i lagret så man kan banka ut det utifrån sas.
Tycker du det är dumt att inte byta ut vevstaken förresten?

Har fått tag i ett svänghjul nu (tackar ace87 för det). Har även beställt vevstakssats, alltså en ny vevstake med lager och hela köret. 3900+ ihopsättning, pressning och balansering = max 4850:-
Följdaktligen blir det en elkokolv från husa '06 på det. Ska försöka beställa pryttlarna jag behöver från engine hardware, om jag lyckas få fram ett pris nångång :)

Kugghjulet på balansaxeln kapade jag bort vid förra renoveringen så det problemet är redan eliminerat :tungan
Jag har redan provat att värma, vågar inte värma för mycket, är rädd att blocket slår sig. Blir väl en kombination av värmning och försöka banka ut det. Ska leta upp en hylsa som passar lagom mot rullkropparna i lagret så man kan banka ut det utifrån sas.
Tycker du det är dumt att inte byta ut vevstaken förresten?

Pressa ur lagren, anv innerbanan på Vänster sida utifrån.
H-sida tag en hylsa från en hylsnyckelsats i lämplig storlek, där kan du värma ganska mycket finns inget som smälter, ca 150gr så går det lätt.
Tur att rullarna satt kvar.
Värma V-sida, akta plasthjulet på oljepumpen, blocket slår sig inte i 150 grader C.
//Thomas

Har fått tag i ett svänghjul nu (tackar ace87 för det). Har även beställt vevstakssats, alltså en ny vevstake med lager och hela köret. 3900+ ihopsättning, pressning och balansering = max 4850:-
Följdaktligen blir det en elkokolv från husa '06 på det. Ska försöka beställa pryttlarna jag behöver från engine hardware, om jag lyckas få fram ett pris nångång :)

Ska kolla mina mail när jag kommer till verkstaden i morgon.
///Thomas

Last edited:
hej =)
Om man byter till ny 0.8 kam. Vad blir det för skildnad och karaktär?
Effekthöjning osv?

mvh

Det är den kamaxeln som du har i din motor.
Drar bättre i hela registret än den gamla 53kam eller 55kam( 550cc 2001).
0.8kam är den som funkar bäst.
Om ni anv tex en kam med ännu högre lyft eller längre duration så tappar ni för mycket komp, måste då kompensera för detta, tex stroka till 85mm i slag.
//Thomas

Nu har jag fått hem alla delar (förutom packningen vid transmissionskåpan som jag glömde beställa). Det verkar dock som att den nya kolven har lägre komp än orginal, den är urgröpt vilket inte orginalet var, rätta mig om jag har fel någon. Den kändes dock mycket lättare än orginal, vilket det var sagt att den skulle vara :)

Sådär då var det klart! Den gick igår på 100e kicken ungefär, lite besviken bara då jag inte kände nån skillnad i draget mot förut... Men det är ju inte så konstigt iof ifall kolven nu var lågkomp jämfört med orginal.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D