Storleksguide skinnställ

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
178cm, typ 90kg eller såpass. Ett tag sedan jag vägde mig ?
Storlek 54 på helställ. Sitter jävligt tajt, men är nytt
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag snor den här tråden lite med. Är ju inga mc-firmor i närheten som har rätt märke i rätt storlek inne, kanske får tacka fc-moto för det... Hursomhelst, jag är sugen på ett Alpinestars Atem. Har storlek 52 på mitt nuvarande skinnställ, Lindstrands Silverstone. Det är väl bra på längden men annars är det för stort. Är 1.84 och väger ca 67. Vad tror ni, storlek 52 eller 50 på Alpinestars-stället?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Beror på fabrikatet och modellen! Det alpinestars atem jag har idag är 48, och det är liiiite väl luftigt egentligen, men duger. Spidi-stället är på tok för stort nu, men satt bra de första 1500 milen...
Dainese 52 är precis att det går på längmässigt, men då sitter det lika bra som en sopsäck på en hamster.
Det är precis min uppfattning om Dainese också.
Är 183cm och 71kg, har ett Dainese 48, det är kort i grenen, kort i benen men sitter bra runt om armar, ben och kropp. Har provat 50 som är lite längre, men något sladdrigt och 52 som känns helrätt i längd men sitter som en sopsäck.

Jag får titta på Alpinestars och Spidi nästa gång då :)
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Får väl svara på min egen fråga här, kanske är till nytta för någon annan med. Var förbi på Bike i Trollhättan och dom hade ett enda helställ där. Ett Alpinestars i storlek 50 och 52. 52 var inte ens att tänka på, alldeles för stort. 50 satt som man vill! Dock var det tajt, särskilt över bröstet, så det är fukt/dusch som gäller enligt säljaren och sen gå i det/köra tills det torkar och har töjt sig.

Hans tips var att även testa Dainese och det skulle dom få in i början/mitten på April.
 

FearCat

Medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
-09 Honda CB600F
Snor tråden lite jag med.
Köpte en A-stars GP Force Phantom helställ i storlek 54. Jag är 187cm och väger ca 93kg.
Den sitter riktigt tight och jag kan nästan inte ställa mig rakryggad. Töjer det ut sig eller är det bara att hoppa upp en storlek? Vill ju inte ha det "påsigt" heller.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Snor tråden lite jag med.
Köpte en A-stars GP Force Phantom helställ i storlek 54. Jag är 187cm och väger ca 93kg.
Den sitter riktigt tight och jag kan nästan inte ställa mig rakryggad. Töjer det ut sig eller är det bara att hoppa upp en storlek? Vill ju inte ha det "påsigt" heller.
Byt upp en storlek.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Alla raceställ är sydda för att vara bäst när du sitter på hojen.
När man går ikring så blir man krokryggig och armarna utåt så man får in en kanot under.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Antingen blir vi äldre eller så har tankarna ändrats. När jag började med sporthoj skulle man köpa ställ som man knappt fick på sig och de skulle "töjas" genom att sitta i en skön fåtölj och köra filmmaraton. När jag började köra bana insåg jag snabbt att de coola killarna (med licens som körde 2 varv lika snabbt som jag körde ett) knappast följde modetrenden och ställen fladdrade här och var. Köp ett ställ som sitter bra när du sitter på hojen. Bra är inte att en till får plats i stället, eller att riskerar andnöd varje gång du måste flytta dig i sadeln.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Sen töjer sig skinnställen inte lika mycket längre. Hårt behandlat och lackat skinn. Mitt Held håller formen efter många år, jag köpte det lite för litet för "det skulle man", och det var dumt. Det har alltid varit liiite för litet, vilket hämmat min rörlighet litegrann, och det töjde sig nästan inget alls, ffa inte på längden.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top