Storleksguide skinnställ

Dalener6

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2015
Ort
Solna
Hoj
2007, Kawasaki, er6n
Tjenare

Är på g att köpa ett tvådelat skinnställ. Är 187cm och 88 kg bredaxlad och skulle behöva lite tips på storlek. Förstår att det ska sitta riktigt tight så det formar sig rätt efter kroppen.

Tips till en nybörjare? =)
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Åk och prova! Allt sitter olika på alla, men jag som är 190 och 83-84kg har 52/54 i Alpinestars, då är jag inte så bred av mig.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
187lång, 75 kg, mitt gamla ställ i 48 har töjts ut och blivit på tok för stort... Enda sättet är att prova sig fram.
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Jag körde ett måttsytt. Då man är byggd helt fel. 1,75 lång. Korta ben och lång överkropp. Måste nog dock köpa ett nytt måttsytt då låt oss säga att måtten hrm har ändrat sig. Inte på mig utan på stället. :crash
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
187lång, 75 kg, mitt gamla ställ i 48 har töjts ut och blivit på tok för stort... Enda sättet är att prova sig fram.
Jag är kortare än dig, och även om jag skulle varit tillräckligt mager för att kunna få ihop dragkedjan på ett ställ i strl 48 så skulle det vara så kort att det skulle kännas som att trä på sig ett kalsongryck.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag är kortare än dig, och även om jag skulle varit tillräckligt mager för att kunna få ihop dragkedjan på ett ställ i strl 48 så skulle det vara så kort att det skulle kännas som att trä på sig ett kalsongryck.

Beror på fabrikatet och modellen! Det alpinestars atem jag har idag är 48, och det är liiiite väl luftigt egentligen, men duger. Spidi-stället är på tok för stort nu, men satt bra de första 1500 milen...
Dainese 52 är precis att det går på längmässigt, men då sitter det lika bra som en sopsäck på en hamster.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tror du skulle kunna chansa på 54, om det inte passar ser du iaf om du ska upp eller ner en storlek. Jag lyckades idag klämma mig i ett HELD i storlek 52, beggat skinnställ. Med både ryggskydd och bröstplatta med revbensskydd under. 178 cm och 96kg, Men 6kg till ska bort så blir det nog kanon!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag körde ett måttsytt. Då man är byggd helt fel. 1,75 lång. Korta ben och lång överkropp. Måste nog dock köpa ett nytt måttsytt då låt oss säga att måtten hrm har ändrat sig. Inte på mig utan på stället. :crash

"Kuben" fick en ny innebörd;)

58, 190 120kg. Skiljer sig mycket mellan märken, så prova innan du handlar! :)
 

Posören

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2015
Ort
Haninge
Hoj
Suzuki SV650S -05
Jag rekommenderar också att åka och prova. Det är väldigt stor skillnad mellan olika märken och även mellan olika modeller av samma märke. Själv är jag 190cm och väger ca 91kg med ganska breda axlar. Förra året köpte jag ett Alpinestars Atem i storlek 54 och det sitter som en smäck, nästan på gränsen till för litet. Det är ett träningspass att dra på sig stället varje gång :hihi hoppas det töjer sig lite med åren.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Mitt tips är att ha koll på ffa bröstmåttet om du har tränat en del. Många tillverkare fixar samma längd men "vidden" är väldigt olika. Dainese och spidi är riktigt små medans astars lite mellan och spyke större. Jag har 52 i spyke och +115cm i bröstmått och då ska rygg och bröstskydd in....
 

Dalener6

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2015
Ort
Solna
Hoj
2007, Kawasaki, er6n
Tack för tipsen! Kommer nog att beställa från fcmoto.de , de har ett bra utbud & bra priser där :) :banana
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
srtl 54 2delat Arleen ness
185 ca 105kg (ölmage)

lite slappt i ben och arm men svintight att stänga .... ryggskyddet sitter på plats iaf :hihi
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Tack för tipsen! Kommer nog att beställa från fcmoto.de , de har ett bra utbud & bra priser där :) :banana

Bra att du tar till dig av alla råd :7peta då har vi snart en ny tråd att glädjas över där någon beklagar sig över att deras "billiga" tyska skinställ passar dåligt :tummenupp
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Hade storlek 52 alpinestars helställ, satt så tajt att jag inte kunde böja på knänet utan att de gjorde djävuslkt ont.
Köpte nyligen ett 2 delat alpinestars i strl 52 och de sitter perfekt.
Jag föredrar delat om man kör gata det är mkt smidigare och bekvämare anser jag.

Är 187cm lång och väger ca 80kg
 

Anestesisyrran

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2015
Ort
Boden
Hoj
Triumph Street Triple R -16
Kör med ett tvådelat Alpinestars: jacka modell "GP Plus R" strl 54 och byxa modell "Missile" strl 52.

Är 180 cm och väger +/- 90 pannor, bredare över axlarna än midjan (än så länge ;))
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Har 2 delat ställ alpinestars storlek 52, är 187cm och väger 80kg. Passar perfekt!

Edit: hade ju redan svarat såg jag...tapatalk som strular..
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om man är 187cm och väger 82 kg kan jag varmt rekommendera Held storlek 110!��
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag är 176, 95 pannor... Lindstrand cougar + Vanucci brallor storlek 52 passar mig tajt o fint, har töjt sig lagom nu efter 1 säsong :tummenupp.

Ville informera bara att jag är kortare men väger mer, då har även jag storlek 52 så som någon som är en sådär 15-20cm längre än mig men väger en 20kg mindre ^^

något o ha i åtanke. Olika märken = Olika stora kläder (om man relaterar till stoleks siffran). 52 på den ena märkets kläder kan kännas helt för stort eller för trångt om du går på storlek 52 av något annat fabrikat.

Testa dig fram i en butik :tummenupp de ska sitta tajt! men de ska inte vara så man har andnöd eller tror att bollarna skall ploppa inåt i kroppen direkt
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top