Storlek på wakeboardbindning???

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tänkte börja på att åka wakeboard nu till sommaren. Har aldrig åkt förut, så jag har noll koll på denna branschen. Jag köpte iaf en bräda+bindningar på båtmässan i göteborg. Jag frågade om storleken på bindningarna och killen sa att one-size-fit-all. Okaj tänka jag, han kan sin sak...han var en riktigt soft-surfare som i princip sa "dude"..i varannan mening. Jag slog iaf till.

Tog fram brädan häromdagen för att testa den (på land). Slet av mig strumpan o skulle kränga i foten...Jösses vilket meck det var. Visst han sa man skulle ha tvål o grejer...så den biten e lugn. Men när jag väl fått i foten så...(hmm vad ska jag säga)...sticker tårna ut väldigt långt. Ska de göra det?? Jag kan i princip böja tårna om den vita skumgummikanten längst fram på bindningen. Ska det vara så...eller ska hela foten få plats innanför den vita kanten?

Ni som åkt en del...vad säger n? Lurade han mig? Fick jag för liten bindning eller vad? :confused: :va

/KaliZ

Bifogat

• test.jpg
    test.jpg
    38.2 KB · Visningar: 116
Dom ska sticka ut sådär. Jag kan åka hyffsat. Det lättaste sättet att komma upp ur vattnet är att ha brädan snett uppåt. I den riktningen du åker på.. fattar du? Sen är det bara att hålla i sig när båten accar. Rak kropp också sen är du uppe. Se till att göra det första gången när det är lungt ute.
Det är nog bäst att du köper dig en våtdräkt, det gör skit ont när man ramlar utan dräkten. Stora röda märken får man.

Lycka till :tummenupp

EDIT: Akta så du inte har av dom 2 små fenorna under. Du kan inte åka utan dom(kan och kan blir ganska halt då)

DJM skrev:
Dom ska sticka ut sådär. Jag kan åka hyffsat. Det lättaste sättet att komma upp ur vattnet är att ha brädan snett uppåt. I den riktningen du åker på.. fattar du? Sen är det bara att hålla i sig när båten accar. Rak kropp också sen är du uppe. Se till att göra det första gången när det är lungt ute.
Det är nog bäst att du köper dig en våtdräkt, det gör skit ont när man ramlar utan dräkten. Stora röda märken får man.

Lycka till :tummenupp

EDIT: Akta så du inte har av dom 2 små fenorna under. Du kan inte åka utan dom(kan och kan blir ganska halt då)

Okaj fint..var orolig att bindningen var för liten, men då kan jag lugnt vänta in sommaren.
Ha brädan snett uppåt e jag med på...man åker väl upp ur vattnet och sedan lite ut på kanten då när man väl kommit upp...inte sant?
Jag har juh åkt en hel del knee-board o vattenskidor efter båten förr...men jag har ingen som helst erfarenhet av wakeboard eller snowboard.
När man ska upp..man ska inte ha lite böjda ben och liksom trycka sig upp med benen på ngt vänster?

Våtdräckt blir det ingen...men wakeboard västen dämpar väl en del kan jag tänka mig.

Du ska inte vara orolig...fenorna är inte monterade då bilden togs...så de är inte söndermosade mot köksgolvet... :tummenupp

/KaliZ

KaliZ skrev:
Tänkte börja på att åka wakeboard nu till sommaren. Har aldrig åkt förut, så jag har noll koll på denna branschen. Jag köpte iaf en bräda+bindningar på båtmässan i göteborg. Jag frågade om storleken på bindningarna och killen sa att one-size-fit-all. Okaj tänka jag, han kan sin sak...han var en riktigt soft-surfare som i princip sa "dude"..i varannan mening. Jag slog iaf till.

Tog fram brädan häromdagen för att testa den (på land). Slet av mig strumpan o skulle kränga i foten...Jösses vilket meck det var. Visst han sa man skulle ha tvål o grejer...så den biten e lugn. Men när jag väl fått i foten så...(hmm vad ska jag säga)...sticker tårna ut väldigt långt. Ska de göra det?? Jag kan i princip böja tårna om den vita skumgummikanten längst fram på bindningen. Ska det vara så...eller ska hela foten få plats innanför den vita kanten?

Ni som åkt en del...vad säger n? Lurade han mig? Fick jag för liten bindning eller vad? :confused: :va

/KaliZ

Pröva raklödder i stället för tvål om det är svårt att få i foten.

Vid starten kan man i princip sitta snett på brädan med böjda ben o sen bara resa sig upp, så slipper rygg o armar jobba.

(Pröva att hålla linan nere i höjd lite över höften i stället för raka armar i axelhöjd och luta bakåt. Själv e jag en sopa :fatta! , men har duktiga polare)

Last edited:
Aha vad bra så du kan lite då :)
Ajusste böjda ben ska du ha och raka armar. Ja åk lite snett ut ja.. inte så kul att ligga på propeller strålen.
Böjda ben och så låter du bara båten dra upp dig, tryck inte imot. Du kommer upp lätt så.

/David

Bara för att vara lite jobbig så kan nog bindningen va i minsta laget iallafall.
Har testat dom bindningarna och tyckte att det kändes som om halva foten stack ut.
Har 44 i skostorlek och skulle inte köpa den sortens bindningar, skulle ha köpt en "vanlig" bindning utan snörning. Jag är ingen stjärna på att åka men har provat lite olika brädor och bindningar och jag vill sitta fast ordentligt i bindningen. Ska va nästan va omöjligt att komma i bindningen utan raklödder eller nåt liknande.

Själv kör jag med ett par Liquid Force Super Suction. Riktigt bra bindningar i mitt tycke!
Bindningarna ska sitta hårt som attans. Att få av brädan kan vara en hel vetenskap. Bästa sättet är att lägga sig på rygg i vattnet och sparka så in i helvete!
För att få i foten så funkar raklödder bäst för oss när vi är ute och åker.

Att tårna sticker ut lite extra kan inte innebära för mycket problem eftersom brädan ändå är bredare. Men upplever du det som obehagligt så bör du väl kanske tänka om och köpa ett par nya..(billigt o bra :gnissla )

heinz_p skrev:
Själv kör jag med ett par Liquid Force Super Suction. Riktigt bra bindningar i mitt tycke!

Håller me.. ett jävla grepp i dom.. tror inte de e nån fara me dom bindnigarna du köpt.. ja har åkt me ett par som iofs inte va one size utan skulle va ungefär 43.. O ja har närmare 45. Får trycka så INIHELVETE för o få i fötterna men sen sitter man som fast... problemet e att har man för små bindningar så får man ont i fötterna efter ett tag.. men dom töjer sej oxå..

kör på bara KUL SOM FAN! :tummenupp

Låter gott! Då behöver jag inte grunna på bindningarna mera. För ngn månad sedan längtade man till snön skulle försvinna så man kunde åka båge, nu längtar man minst lika mycket till dess att båten ska i..och man kan testa wakeboarden.

Kan passa på att fråga er experter om jag gav överpris eller om det var schysst pris på brädan. Jag har noll koll :3freak

Jag gav 4400:- som den ser ut på bilden..med bindningar och fenor och så...
var det ok? Jag vet det inte är den sexigaste brädan...man måste nog kunna åka för att få brudar. Det finns juh bräder som man inte behöver åka bra med för att få brudar utan det räcker att gå o glansa lite på stranden...så sa försäljaren iaf.. :banana

/KaliZ

Edit: brädan är en Free Motion Excell 138 och bindningarna är Liquid Force..

Bifogat

• test1.jpg
    test1.jpg
    42.5 KB · Visningar: 69
  • test2.jpg
    test2.jpg
    17 KB · Visningar: 63
KaliZ skrev:
Låter gott! Då behöver jag inte grunna på bindningarna mera. För ngn månad sedan längtade man till snön skulle försvinna så man kunde åka båge, nu längtar man minst lika mycket till dess att båten ska i..och man kan testa wakeboarden.

Kan passa på att fråga er experter om jag gav överpris eller om det var schysst pris på brädan. Jag har noll koll :3freak

Jag gav 4400:- som den ser ut på bilden..med bindningar och fenor och så...
var det ok? Jag vet det inte är den sexigaste brädan...man måste nog kunna åka för att få brudar. Det finns juh bräder som man inte behöver åka bra med för att få brudar utan det räcker att gå o glansa lite på stranden...så sa försäljaren iaf.. :banana

/KaliZ

Edit: brädan är en Free Motion Excell 138 och bindningarna är Liquid Force..

Jo, det verkar vara ett vettigt pris.
Brädan kostar $339.99 USD på WakeWorlds hemsida sen plus bindningarna..
Enligt bilderna verkar den vara i hyggligt skick också?
Vad har du för båt?

Johan R6 skrev:
Håller me.. ett jävla grepp i dom.. tror inte de e nån fara me dom bindnigarna du köpt.. ja har åkt me ett par som iofs inte va one size utan skulle va ungefär 43.. O ja har närmare 45. Får trycka så INIHELVETE för o få i fötterna men sen sitter man som fast... problemet e att har man för små bindningar så får man ont i fötterna efter ett tag.. men dom töjer sej oxå..

kör på bara KUL SOM FAN! :tummenupp

Japps, i början på säsongen får man krampkänningar efter 5-10 minuter på brädan. Man måste bara ha av den då :gnissla
Det värsta jag varit med om var när jag precis köpt brädan och åkte jungfrufärden. När jag skulle ta av den visade det sig att en skruv till bindningen hade lossnat => att det var heeeelt omöjligt att få av den..
Fick fan panik!
Som tur är så fick vi till någon extraskruv..men den hade vi själklart inte med oss ut i båten..
Så jag satt bak och bölade medan polaren körde så fort baljan gick..
Löste sig sedan när vi fått i skruven..
När bindningarna är nya så är dom ganska tajta också.. :mad:

Efter det så dubbelkollar jag skruvarna varje gång innan jag sätter i fötterna!

heinz_p skrev:
Efter det så dubbelkollar jag skruvarna varje gång innan jag sätter i fötterna!

De gör ja oxå. Va ute åkte en gång när en skruv lossna.. FIFAN va äckligt de va.. kändes som om hela benet skullle vrida sej.. :brinnerup

Johan R6 skrev:
De gör ja oxå. Va ute åkte en gång när en skruv lossna.. FIFAN va äckligt de va.. kändes som om hela benet skullle vrida sej.. :brinnerup

Jepps, det kan gå riktigt illa..
Polaren har dessutom ett trasigt knä (cross-skada), hade en skruv lossnat för honom så hade han nog inte kunnat gå på ett par veckor!
Vad har du för båt? Tigé?

Jag köpte förra året, typ samma grejer som du har! Asså det är så jävla roligt! Ha en skön sommar å tricka mkt!

heinz_p skrev:
Jo, det verkar vara ett vettigt pris.
Brädan kostar $339.99 USD på WakeWorlds hemsida sen plus bindningarna..
Enligt bilderna verkar den vara i hyggligt skick också?
Vad har du för båt?

...Hyggligt skick...jodå...det är sprajlans nya grejer...det är därför brädan e så blank på undersidan på ena bilden..för jag har inte ryckt bort plasten ännu :D bra att det var överkomligt pris...annars så hade jag åkt tillbaka och :fatta!

Båten e en Silver - Beaver 425... för de som inte vet..så e de buster stuk med aluminiumskrov..och med plastinredning typ (www.silverboats.fi). Båten har en 40hkr 4-taktare.

/KaliZ

kosmic skrev:
Jag köpte förra året, typ samma grejer som du har! Asså det är så jävla roligt! Ha en skön sommar å tricka mkt!

...Japp...de ska jag..ska bara lära mig åka först :va
Vet nån någon sida där man kan lära sig de teoretiska grunderna till att hoppa och snurra m.m...?

/KaliZ

KaliZ skrev:
Båten e en Silver - Beaver 425... för de som inte vet..så e de buster stuk med aluminiumskrov..och med plastinredning typ (www.silverboats.fi). Båten har en 40hkr 4-taktare.

/KaliZ

Bra att brädan är i ett bra skick! Välkommen in i gänget :tummenupp
Okej, då kanske du får lasta båten lite;)? Annars får du nog inte upp något roligt svall..
Tror det är bäst att lära sig hoppa innan man går på spinnandet :va
Har du åkt något brädaktigt innan, snowboard etc.?

...Tja det enda brädaktiga jag åkt på...är att jag åkt en hel del kneeboard...o snurrat o trixat o donat... antar det är ganska likt...fast på fötterna ist. :va

Men hur gör man när man hoppar? Stampar man av neråt...o på så vis flyger uppåt eller??

/KaliZ

KaliZ skrev:
...Tja det enda brädaktiga jag åkt på...är att jag åkt en hel del kneeboard...o snurrat o trixat o donat... antar det är ganska likt...fast på fötterna ist. :va

Men hur gör man när man hoppar? Stampar man av neråt...o på så vis flyger uppåt eller??

/KaliZ

Vatten är ganska mjukt så det går inte att stampa som du gör när du skatar eller åker snowboard.. gäller snarare att utnyttja lyftkraften i brädan och vågen i kombination även om man ska "trycka" till lite grann

korvgubbe skrev:
Vatten är ganska mjukt så det går inte att stampa som du gör när du skatar eller åker snowboard.. gäller snarare att utnyttja lyftkraften i brädan och vågen i kombination även om man ska "trycka" till lite grann

Fast lite går det allt att stampa till ute på spegelblanktvatten. Det blir en som en språngbräda.
Se på Shapiro (Felstavat?) han gör ju volter på det sättet. :Bugar

Dock har du ju helt rätt i att om man skall hoppa ordentligt så är det ju svallvågen från båten man skall åka på. Skär in ordentligt en bit utifån och utnyttja farten. Tryck till lite på kicken på vågen och flyg till vågsvallet på andra sidan. Att hoppa från "våg till våg" är jäkligt skonsamt för kroppen, landar ju liksom i nedförsbacke vilket gör att man får ett fint flow. :tummenupp

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!