Jag prenumererar på något som kallas Big Brother Bulletin (BBB). Idag kom följande skrämmande information...
Tekniken för att låta myndigheterna fjärrstyra våra bilar har funnits ett bra tag, men nu börjar det hända saker. I Storbritannien har en statlig kommission föreslagit ett successivt införande av ett system med fjärrstyrd fart. Visserligen frivilligt, sägs det. Och i Australien inleds inom kort tester med samma typ av utrustning.
Redan tidigare är det Storbritannien som har lett utvecklingen. Londons kollektivtrafikföretag, Transport for London, har provat fjärrstyrda bussar och taxibilar. Nu har den statliga kommissionen Commission for Integrated Transport släppt en rapport som föreslår ett successivt införande av fjärrstyrda bilar på bred front. Obligatorium föreslås dock inte. I rapporten hävdas att att antalet trafikolyckor med personskador skulle reduceras med 29 procent om alla bilar hade fjärrstyrd fartbegränsning.
Hur ska då tekniken fungera? Jo, via GPS fastställs ständigt bilens position och fart. Den informationen skickas trådlöst via mobiltelefonnätet till en central där det finns en digital karta med alla fartgränser inlagda. Varje bils position och fart matchas ständigt mot den digitala kartan. Om bilen rullar snabbare än gällande hastighetsbegränsning på den aktulla vägsträckan skickas en signal tillbaka till bilen som stryper bränsletillförseln. Vid behov kan också systemet försiktigt aktivera bromsarna, exempelvis i nedförsbacke. Intelligent Speed Adaption (ISA) är namnet på tekniken.
Intresseorganisationen Motorists’ Forum, som representerar landets bilägare, stöder idén. Både de och Commission for Integrated Transport pekar inte bara på ökad trafiksäkerhet utan också på miljövinsterna med ISA. De bedömer att mängden utsläppt koldioxid skulle kunna minskas med sex procent om bilarnas gaspedaler var fjärrstyrda så att fartgränser aldrig överskreds.
ISA är också på tapeten i Australien. I två av landets delstater, Victoria och Western Australia, ska myndigheterna snart inleda tester med intelligent speed adaption. Projektet går under namnet Australasian Intelligent Speed Adaption Initiative (AISAI). Enligt tidningen Herald Sun har alla delstatsregeringar i Australien och Nya Zealand fört diskussioner om systemet under en tid. Om de nu planerade försöken faller väl ut kan ISA komma att utökas till andra regioner. Enligt uppgift ska utrustningen i de australiska testerna kosta mellan 700 och 2000 australiska dollar per fordon.
http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/labour-considers-car-speedlimiters-1218235.html
http://www.dailyrecord.co.uk/news/u...ed-speed-limiters-say-experts-86908-21006008/
http://www.theherald.co.uk/news/new..._could_reduce_injuries_in_accidents_by_29.php
http://www.caradvice.com.au/9234/satellite-speed-limiter-system-starts-trials/
http://www.abc.net.au/news/stories/2007/09/05/2024839.htm
Tekniken för att låta myndigheterna fjärrstyra våra bilar har funnits ett bra tag, men nu börjar det hända saker. I Storbritannien har en statlig kommission föreslagit ett successivt införande av ett system med fjärrstyrd fart. Visserligen frivilligt, sägs det. Och i Australien inleds inom kort tester med samma typ av utrustning.
Redan tidigare är det Storbritannien som har lett utvecklingen. Londons kollektivtrafikföretag, Transport for London, har provat fjärrstyrda bussar och taxibilar. Nu har den statliga kommissionen Commission for Integrated Transport släppt en rapport som föreslår ett successivt införande av fjärrstyrda bilar på bred front. Obligatorium föreslås dock inte. I rapporten hävdas att att antalet trafikolyckor med personskador skulle reduceras med 29 procent om alla bilar hade fjärrstyrd fartbegränsning.
Hur ska då tekniken fungera? Jo, via GPS fastställs ständigt bilens position och fart. Den informationen skickas trådlöst via mobiltelefonnätet till en central där det finns en digital karta med alla fartgränser inlagda. Varje bils position och fart matchas ständigt mot den digitala kartan. Om bilen rullar snabbare än gällande hastighetsbegränsning på den aktulla vägsträckan skickas en signal tillbaka till bilen som stryper bränsletillförseln. Vid behov kan också systemet försiktigt aktivera bromsarna, exempelvis i nedförsbacke. Intelligent Speed Adaption (ISA) är namnet på tekniken.
Intresseorganisationen Motorists’ Forum, som representerar landets bilägare, stöder idén. Både de och Commission for Integrated Transport pekar inte bara på ökad trafiksäkerhet utan också på miljövinsterna med ISA. De bedömer att mängden utsläppt koldioxid skulle kunna minskas med sex procent om bilarnas gaspedaler var fjärrstyrda så att fartgränser aldrig överskreds.
ISA är också på tapeten i Australien. I två av landets delstater, Victoria och Western Australia, ska myndigheterna snart inleda tester med intelligent speed adaption. Projektet går under namnet Australasian Intelligent Speed Adaption Initiative (AISAI). Enligt tidningen Herald Sun har alla delstatsregeringar i Australien och Nya Zealand fört diskussioner om systemet under en tid. Om de nu planerade försöken faller väl ut kan ISA komma att utökas till andra regioner. Enligt uppgift ska utrustningen i de australiska testerna kosta mellan 700 och 2000 australiska dollar per fordon.
http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/labour-considers-car-speedlimiters-1218235.html
http://www.dailyrecord.co.uk/news/u...ed-speed-limiters-say-experts-86908-21006008/
http://www.theherald.co.uk/news/new..._could_reduce_injuries_in_accidents_by_29.php
http://www.caradvice.com.au/9234/satellite-speed-limiter-system-starts-trials/
http://www.abc.net.au/news/stories/2007/09/05/2024839.htm