storebror ser dig snart

ja...

...är det något problem med övervakning.?

Det är väl bara de som har något att dölja som tycker att det är ett problem.

Håller helt med tassen. Det är 'bara' som som har dåligt samvete som är rädda för att bli filmade på stan. Filma på. :tummenupp Jag har rent mjöl i påsen och ser således inte på vilket sätt det skulle kränka mig att fastna på film.

Skall det bli en ny, lång tråd där folk står på kö för att ge upp sina rättigheter?

Kanske automatisk hastighetsövervakning via GPS också skulle passa?
Eller en kamera på jobbet? Eller varför inte hemma vid datorn? Eller några andra av de övervakningsåtgärder som är listade på sidan?

Det är ju bara de som inte har rent mjöl i påsen som drabbas...precis som i kommunist-sovjet och DDR!
:tummenupp

t-rex skrev:
Skall det bli en ny, lång tråd där folk står på kö för att ge upp sina rättigheter?

Benjamin Franklin-citatet på sidan gillar jag.....

”De som är beredda att ge upp väsentliga friheter för att få lite temporär säkerhet förtjänar varken frihet eller säkerhet."

tassen skrev:
Det är väl bara de som har något att dölja som tycker att det är ett problem.

Nej, det är det inte. Men det är väldigt enkelt att resonera så om man inte vill brottas med de etiska och integritetsrelaterade problemen som overvakningen medför.

Chris Ash skrev:
Eller en kamera på jobbet? Eller varför inte hemma vid datorn? Eller några andra av de övervakningsåtgärder som är listade på sidan?

Det är ju bara de som inte har rent mjöl i påsen som drabbas...precis som i kommunist-sovjet och DDR!

Det behövs inga GPS system för det, det är bara att mäta hur fort din GSM telefon byter mellan basstationerna efter vägen så kan man lätt räkna ut hur fort din telefon färdas, dessutom kan man se vilka andra telefoner som byter bas i samma takt och ungefär samtidigt, så vet man vilka som åker med också.

Vad folk inte fattat än är att det behövs inga ytterligare "mojänger", utan bara politiska beslut för att kunna övervaka oss betydligt hårdare än vad som görs idag (eller vad som erkänns göras idag).

Man kan lätt se på vilken adress din mobiltelfon "sover" för att avgöra om du verkligen bor på uppgiven adress, man kan se om din telfon har varit på platsen för ett brott, vid tidpunkten för ett brott, man kan se vilka personer som har ringt dig eller du har ringt i samband med brott osv...

Jag vet inte riktigt hur bra noggranhet man får vid triangulering av GSM telefoner, men en siffra som näms är ca10m, telia friendfinder anger utan att triangulera vilken basstation du är närmast, och det ger en felmarginal på 3-500m.

GuW: fan, dax å börja stänga av mobilen innan man drar ut med andra ord... :)

Chris Ash skrev:
Benjamin Franklin-citatet på sidan gillar jag.....

”De som är beredda att ge upp väsentliga friheter för att få lite temporär säkerhet förtjänar varken frihet eller säkerhet."

Jag är nog mer inne på Charles Clarke's linje:
"Rättigheterna för en person som fotograferas av en övervakningskamera . . . eller en person som har ringt en annan, är små saker i jämförelse med den allmänna rättigheten att inte behöva bli sprängd i luften"

GuW skrev:
Man kan lätt se på vilken adress din mobiltelfon "sover" för att avgöra om du verkligen bor på uppgiven adress, man kan se om din telfon har varit på platsen för ett brott, vid tidpunkten för ett brott, man kan se vilka personer som har ringt dig eller du har ringt i samband med brott osv...

Jag vet inte riktigt hur bra noggranhet man får vid triangulering av GSM telefoner, men en siffra som näms är ca10m, telia friendfinder anger utan att triangulera vilken basstation du är närmast, och det ger en felmarginal på 3-500m.

va väl därför snutarna ringde mig när de va nån som tuttat på en kåk här i stan... för jag hade tydligen använt min telefon ungefär vid tiden för brottet eller nått sånt :va

Chris Ash skrev:

Är det ett problem att det filmas på platser när det pågår stenkastning mot polisen i samband med att de försöker avstyra pågående skadegörelse, misshandel, upplopp,störande av allmän ordning osv. Att läktarna filmas på fotbollsmatcher , perfekt. :tummenupp Jag är inte intresserad av att bortskämda snorungar springer omkring å ska slåss med alla för att bevisa för sina kompisar att de har en hjärna som fungerar något mer än amöbor som kryper i botten på en vattenpöl. :yoparty
Man kan inte gå på en fotbollsmatch med sina ungar utan att man riskerar bli påhoppad eller hamna mitt i kravaller där stolar och stenar yr genom lyften.

Det är inte frågan om övervakning hemma i sov rummet eller i garaget vad du gör där. :7peta

Kameror på jobbet har vi redan. Stölder kan förhindras, vilket drabbar de anställda i förlängningen. Inga problem det heller.

Fortkörning via GPS, tja det är ingen nyhet, har funnits länge.

Hur kommer det sig att det ofta är de som inte kan skilja på mitt å ditt, som åkt dit för fortkörning, misshandel mm som är så negativa så fort de blir på passssade med lite övervakning, kollade å utfrågade.

Åså har jag ett lång förflutet i öststaterna, så om Chris Ash har funderingar på varför och hur det var i DDR kan jag berätta en hel del, det som skrivs i artikeln har inte mycket med det forna kommunismen att göra. Jämförelsen är så dålig som det bara kan bli....

Zana skrev:
GuW: fan, dax å börja stänga av mobilen innan man drar ut med andra ord... :)

Det räcker inte bara att stänga av den. En avstängd lur söker basstationer hela tiden.
Det du däremot ska göra är att ta ur batteriet....men då börjar det bli omständigt.

Personligen så hade jag velat se lite mer övervakning för att förhindra grövre brott för att slippa ett 9/11 i Sverige.

Gixxer-Anders skrev:
Jag är nog mer inne på Charles Clarke's linje:
"Rättigheterna för en person som fotograferas av en övervakningskamera . . . eller en person som har ringt en annan, är små saker i jämförelse med den allmänna rättigheten att inte behöva bli sprängd i luften"

Det där är inget annat än råttfångarretorik. Det är personer som Charles Clarke som är genuina hot mot det öppna samhället. Enligt personer som honom kan man utan vidare åsidosätta mänskliga rättigheter i kampen för "det godas" sak.
Det är ett skrämmande resonemang...

Chris Ash skrev:

Du börjar bli långsam, :7peta , en hel timma innan du reagerar...

Varför vadå.. :va . Menar du DDR ? seriöst, vet du inte skillnaden så får du nog läsa en hel del i skolan om hur kommunismväldet från stalintiden tillsammans med hitlers ideologi trasat sönder det folket. Är du inte med så är du mot stalinismens grundideologi, har du inte läst om den tiden i skolan så finns det böcker på biblioteket. Har idag inte tid å sitta här å berätta skillnader. men ett exempel, du kunde inte lita på din bästa vän, för han kan redan vara hotad till livet om han inte angav dig så fort du gjorde något uttalande MOT den styrande Stalinist regimen. Nästan Alla tittade snett på varandra. Nästan Ingen litade på sin granne.....å det är inte övervakningen av huliganer i sverige vi jämför eller....

tassen skrev:
...

Varför vadå.. :va . Menar du DDR ? seriöst, vet du inte skillnaden så får du nog läsa en hel del i skolan om hur kommunismväldet från stalintiden tillsammans med hitlers ideologi trasat sönder det folket. Är du inte med så är du mot stalinismens grundideologi, har du inte läst om den tiden i skolan så finns det böcker på biblioteket. Har idag inte tid å sitta här å berätta skillnader. men ett exempel, du kunde inte lita på din bästa vän, för han kan redan vara hotad till livet om han inte angav dig så fort du gjorde något uttalande MOT den styrande Stalinist regimen. Nästan Alla tittade snett på varandra. Nästan Ingen litade på sin granne.....å det är inte övervakningen av huliganer i sverige vi jämför eller....

Ehhh, var detta en del av ett argument MOT eller FÖR utökad övervakning?

t-rex skrev:
Ehhh, var detta en del av ett argument MOT eller FÖR utökad övervakning?

C.A. ville veta något om DDR. Jag vet inte varför han jämför videoövervakning av huliganer med DDR under stalin kommunismen

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8