Stora ventiljustering delux tråden

Man kan ju få frispel för mindre:rolleyes: :brinnerup

Har Du dragit runt kammen så att shimset "satt" sig ordentligt?

Mätte Du shimstjocklekarna med mikrometer (gammalt/nytt) så att det inte är felmärkt?

Får Du samma fel på alla ventilerna?

Hur e det möjligt?

Har shimsat om men får fel spel ändå.

...Var tog den sista tiondelen vägen?
 
Detta verkar suspekt tycker jag, även om cykeln går racetempo så verkar de skumt att alla säten gått ner sig nästan lika mycket på 500 mil.

Hur mäter du spelet ?
Det skall mätas i 2 omgångar med 8 ventiler per omgång
 
Man kan ju få frispel för mindre:rolleyes: :brinnerup

Har Du dragit runt kammen så att shimset "satt" sig ordentligt?

Mätte Du shimstjocklekarna med mikrometer (gammalt/nytt) så att det inte är felmärkt?

Får Du samma fel på alla ventilerna?

Ja, felet gäller samtliga 16 ventiler.

Jag har dragit runt motorn flera varv så att det ska sätta sig till rätta.

Jag har bara mätt ett av dom gamla shimsen med skjutmått. Och det stämde.
 
Detta verkar suspekt tycker jag, även om cykeln går racetempo så verkar de skumt att alla säten gått ner sig nästan lika mycket på 500 mil.

Hur mäter du spelet ?
Det skall mätas i 2 omgångar med 8 ventiler per omgång

Mäter med bladmått. Ja, man mäter 8 ventiler å sen hoppar till nästa takt..
 
okok, mätte nämligen själv min i höstas å fick konstiga värden när jag mätte på fel sätt med nockarna rakt uppåt.
 
Beats me, then. Matematiken är ju inte så komplicerad ändå, och Du har ju så långt hanterat den enligt boken. Har Murphy kanske lämnad Aspenryd och VR-8 för att avlägga besök norröver?

Jag kommer bara på två alternativ nu:

1 - Riv ur kammarna igen, mät upp de nya schimsen, är dom rätt så byter Du dessa mot nästa storlek nedåt och skruvar ihop eländet igen. Skulle shimsen och hållare behöva RPM för att hamna rätt kan Du ju hålla schimsstorleken under det värde som teoretiskt ger maxspel...

2 - Du litar på Din matematik, att nya schimsen har rätt storlek och antar att Din Gixxer behöver sina normala varvstoppsrundor för att hamra till shims och hållare. Du kollar spelet nästa säsong för att se om de saknade 0.10 mm infunnit sig...

Om ingen kommer på något smartare sätt?

Lycka till!

Ja, felet gäller samtliga 16 ventiler.

Jag har dragit runt motorn flera varv så att det ska sätta sig till rätta.

Jag har bara mätt ett av dom gamla shimsen med skjutmått. Och det stämde.
 
Last edited:
Min nuvarande plan är att kontakta gurun på alviks för konsultation. Men en liten motorstart skulle kanske göra susen. Å sen kolla om det ändrats igen.
 
Update? Vad ansåg profeten på Alviks? :brinnerup eller:tummenupp ?

Min nuvarande plan är att kontakta gurun på alviks för konsultation. Men en liten motorstart skulle kanske göra susen. Å sen kolla om det ändrats igen.
 
Om du missar tdc en aning så får du ett annat mått. Om du hade nollspel innan så kan du behöva gå upp lite mer. Eller så har du helt enkelt mätt fel...
 
Jag har mätt med ett bladmått i TUM!!!!!!

Så jävla dum i huvet är jag

Det står att bladmåttet motsvarar mm inte att det är i mm. Så nu är det bara åka tillbaks till Alviks å hämta mina gamla shims. För det var inte fel spel till å börja med.

Nu känns det som säsongen har kommit igång på allvar.

/GP
 

Bifogat

  • DSC00050s.JPG
    DSC00050s.JPG
    230.1 KB · Visningar: 205
Last edited:
:D :D :tummenupp Skönt med en enkel och hanterbar förklaring ibland, eller hur?:krama

Uppsidan är - att Du kan riva isär överdelen av motorn i sömnen efter detta.

Mmm - dags att lägga bort skiftnyckeln och börja köra (sönder) igen:brinnerup

Jag har mätt med ett bladmått i TUM!!!!!!

...Nu känns det som säsongen har kommit igång på allvar.

/GP
 
okok, mätte nämligen själv min i höstas å fick konstiga värden när jag mätte på fel sätt med nockarna rakt uppåt.

Det är inte fel att mäta med nockarna rakt upp från tryckarna.
Vad får dig att säga så?
Hela bascirkeln, dvs den del som är rund, och inte utgör en del av nocken, går att mäta på, och ju mer du kan undvika ramperna, dvs de områden som gränsar till nockens början och slut, dess bättre är det.
Jag vare sig ställer eller mäter 8 åt gången, då man sällan har så bråttom att man inte kan öka noggrannheten/säkerheten iom at man drar runt motorn tills nockarna står just rakt upp, vilket ger det idiotsäkraste mätresultatet.

Jag har mätt med ett bladmått i TUM!!!!!!

Så jävla dum i huvet är jag

Hoppla!

Jag kom in lite sent från eget garage/mekat med RC30-toppar :kär så jag har bommat att svara dig på ditt PM.

Men detta är inget att skämmas över. Kan hända (och har hänt) alla. Välkommen i klubben!
Glöm inte att skriva i "Mektabbar topp 5" tråden bara! :D
 
Last edited:
Jag har mätt med ett bladmått i TUM!!!!!!

Så jävla dum i huvet är jag

Det står att bladmåttet motsvarar mm inte att det är i mm. Så nu är det bara åka tillbaks till Alviks å hämta mina gamla shims. För det var inte fel spel till å börja med.

Nu känns det som säsongen har kommit igång på allvar.

/GP

Tum är fint! :D

Skönt att läsa att det löste sig!.

/J
 
På insug så var det 0.05mm på alla ventiler enl. manualen ska det vara 0.08-0.18

på avgas var det 0.08-0.09 och det ska vara 0.18-0.28.

Kolla siffrorna det finns ett mönster...du tappat en etta hela tiden...kan det var det du mäter med som knasar....

bara en tanke, troligen fel...

Jaha där var man tvåa...
 
Last edited:
okok, mätte nämligen själv min i höstas å fick konstiga värden när jag mätte på fel sätt med nockarna rakt uppåt.

Nu blev jag konfundersam. Jag har alltid bara ställt nockarna ca 180° från shimset och mätt. Kan detta bli fel??
 
Last edited:
Jag har mätt med ett bladmått i TUM!!!!!!

Så jävla dum i huvet är jag

Det står att bladmåttet motsvarar mm inte att det är i mm. Så nu är det bara åka tillbaks till Alviks å hämta mina gamla shims. För det var inte fel spel till å börja med.

Nu känns det som säsongen har kommit igång på allvar.

/GP
Hittar man ett bladmått som passar så slipper man justera.
Smart.

Trevligt att se att det finns en tabbe som inte jag lyckats med.
Ännu.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top