Stora ventiljustering delux tråden

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Har en suki 1000 k7 som gått ca 500mil. Tänkte ta tillfället i akt å kolla ventiljusteringen.

På insug så var det 0.05mm på alla ventiler enl. manualen ska det vara 0.08-0.18

på avgas var det 0.08-0.09 och det ska vara 0.18-0.28.

Ganska fel mao.

Men nu till en dum fråga. Finns det nån slags standard shims eller måste man ha tag i suzuki gsxr 1000 shims? Varför jag frågar är för att det är helg och inte för än på måndag öppnar min älsklings mc verkstad. Kan jag springa in på nån konkurrerande firma som säljer kawwa å honda å hämta shims där?

Oftast är det standardschims - finns lite olika diametrar bara. Ta loss ett schims och ta med Dig till butiken för jämförelse.

Intake eller Exhaust?

Jag har en som pekar framåt och en som pekar bakåt. Och pipor på båda sidor av hojen. (Xt660r)
Är den bakre (mot bakdäcket) då Exhaust?

Spelet som ska finnas, ska man lägga sig mellan de rekommendade värdena eller hur funkar det?

Btw, har bladmått från Biltema....är det dödstraff eller?:tuttar

Kanske är jag ute och cyklar nu. MEN, brukar inte ventilspelet bli större efterhand? Sen tycker jag att 0,28mm i spel låter väldigt mkt. Rätta mig gärna då jag antagligen har fel....

90% av alla moderna japancyklar har antingen 7,48mm eller 9,48mm shims. Kompletta kit går att beställa från andra sidan pölen för ett fascilt pris. Hotcams is da shit

Kanske är jag ute och cyklar nu. MEN, brukar inte ventilspelet bli större efterhand? Sen tycker jag att 0,28mm i spel låter väldigt mkt. Rätta mig gärna då jag antagligen har fel....

Om ventilspelet blir större eller mindre beror på vad som slits mest och varierar mellan cyklar/konstruktioner.

0,15-0,25 är ett väldigt vanligt referensintervall och här har de valt lite vidare något jag ser som fullständigt normalt.

Jag har en som pekar framåt och en som pekar bakåt. Och pipor på båda sidor av hojen. (Xt660r)
Är den bakre (mot bakdäcket) då Exhaust?

Spelet som ska finnas, ska man lägga sig mellan de rekommendade värdena eller hur funkar det?

Btw, har bladmått från Biltema....är det dödstraff eller?:tuttar

Exhaust är avgasventilerna och intake är följdaktigen de mot förgasaren.....

Man kan lägga sig var man vill inom intervallet om man är vanlig söndagsåkare.

Bladmått är inte direkt högteknologi och biltemas fungerar utmärkt.

Last edited:
Jag har 7,48 modellen och skulle gärna vilja ha tag på shims i helgen då man har tid å mecka. Men i Sundsvall är MC affärerna stängda. Tipps på var man kan få tag på shims?

Jag har 7,48 modellen och skulle gärna vilja ha tag på shims i helgen då man har tid å mecka. Men i Sundsvall är MC affärerna stängda. Tipps på var man kan få tag på shims?

I umeå är nog mc affärerna öppna i morgon RJ skulle väl premiärvisa sin lack på Nordia. De lär ju ha shims i 7,48mm hemma...

Mina shimslådor ligger tyvärr i skåne då jag bara har med mig 2-t cyklar upp....:huvet

:confused: Var hittar ni bladmått i såna dimensioner,så ni kan mäta 0.08 mm o.s.v.?Jag har aldrig sett andra mått än 0.05-0.1-0.15-0.2-0.25-0.3-0.4 osv:(

:confused: Var hittar ni bladmått i såna dimensioner,så ni kan mäta 0.08 mm o.s.v.?Jag har aldrig sett andra mått än 0.05-0.1-0.15-0.2-0.25-0.3-0.4 osv:(

Finns bladmått med mellandimensionerna också hos mer välsorterade verktygshandlare bla Swedol. Annars är tipset att komplettera de vanliga mm bladmåtten med tumdito då 0,005tum = 0,13mm och 0,007=0,17

Last edited:
biltema har men på förpackningen står det 0.05-0.1-0.15-0.2-0.25-0.3-0.4

men den innehåller 0.02 0.03 0.04 blad

Finns bladmått med mellandimensionerna också hos mer välsorterade verktygshandlare. Annars är tipset att komplettera de vanliga mm bladmåtten med tumdito då 0,005tum = 0,13mm och 0,007=0,17

:) det har jag aldrig tänkt på! tack för tipset!:tummenupp
(man blir aldrig för gammal...):fyllisar

säkert en dum fråga, men är det no no att mäta med två blad för att kunna lägga ihop deras tjocklekar? på så vis kan man mäta fler spel med färre bladmått.

/J

Oftast mindre då ventilsätet sätter sig. Brukar vara svårt att starta motorn eller vill inte gå på alla cylindrarna när den är kall.

säkert en dum fråga, men är det no no att mäta med två blad för att kunna lägga ihop deras tjocklekar? på så vis kan man mäta fler spel med färre bladmått.

/J

Det går säkert då ventilspel inte är så dödligt noga. Tillverkaren sätter ett brett spann för att hålla sig inom säkra marginaler. Fast ett kanonset med bladmått inkl mellandimensioner kostar under hundringen så jag har aldrig känt behovet....

Hur e det möjligt?

Har shimsat om men får fel spel ändå.

I medel så ligger avgas på 0.09mm spelet ska vara 0.18-0.28

Jag har i medel lagt på 0.15mm spel dvs bytt från 160 shims till 145.

Mitt nya spel blir 0.14mm dvs endast ökat 0.05 men jag har lagt på 0.15. Var tog den sista tiondelen vägen?

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back