Stora Svetstråden!

Jag vet att gasol är lite som en 125a med jackad kolv och filade ekrar bland er svetsgurus, men jag har ett litet problem. Jag har en P11, som har funkat som den ska. Men efter att ha varit förvarad utomhus (dvs i en ouppvärmd bod = samma temp som ute) några månader så betedde den sig skumt. Jag kunde tända brännaren, Sievert som ser fräsch ut, har funkat förr, men den slocknade och det blåste rök ur den. Då var det över nollan ute, men jag lät allt stå inne så att det blev genomvarmt, men det blev samma sak igen när jag tog ut grejerna, och då var det runt nollan.

Kan tryckfallet och den långa slangen, 2-3m lång, göra att det kondenserar i slangen, och då ger för dålig förångning? För mig veterligen kan inte propan/butan brytas ner med tiden inne i kärlet, och det kan ju inte komma in fukt. Tuben har åkt släp, men har funkat klockrent efter det, men det var innan förvaringen i boden.
 
Jag vet att gasol är lite som en 125a med jackad kolv och filade ekrar bland er svetsgurus, men jag har ett litet problem. Jag har en P11, som har funkat som den ska. Men efter att ha varit förvarad utomhus (dvs i en ouppvärmd bod = samma temp som ute) några månader så betedde den sig skumt. Jag kunde tända brännaren, Sievert som ser fräsch ut, har funkat förr, men den slocknade och det blåste rök ur den. Då var det över nollan ute, men jag lät allt stå inne så att det blev genomvarmt, men det blev samma sak igen när jag tog ut grejerna, och då var det runt nollan.

Kan tryckfallet och den långa slangen, 2-3m lång, göra att det kondenserar i slangen, och då ger för dålig förångning? För mig veterligen kan inte propan/butan brytas ner med tiden inne i kärlet, och det kan ju inte komma in fukt. Tuben har åkt släp, men har funkat klockrent efter det, men det var innan förvaringen i boden.
Du har väl för dåligt tryck i flaskan.. eller nåt.
 
Vid normalt tryck blir butangas flytande vid -0,3 °C. Enligt Wikipedia. Tror att du får vänta till våren.:huvet
 
Är en Esab C340 PRO (begagnad) något vettigt att ha hemma?
Egentligen vill jag ha en steglöst reglerbar MIG/MAG då mina erfarenheter av ESAB stegreglerade har mycket kvar att önska. Men..... Tror ni den skulle duga som allt-i-allo MIG/MAG?
Tanken är väl att köra både homogen och rörtråd.. :va
 
Är en Esab C340 PRO (begagnad) något vettigt att ha hemma?
Egentligen vill jag ha en steglöst reglerbar MIG/MAG då mina erfarenheter av ESAB stegreglerade har mycket kvar att önska. Men..... Tror ni den skulle duga som allt-i-allo MIG/MAG?
Tanken är väl att köra både homogen och rörtråd.. :va

Det är en mycket populär maskin som vissa ständigt återkommande kunder köper ny hela tiden av nån anledning. Nu minns jag inte om det är den eller C280 som finns med både två- och fyra hjuls matarverk men skulle tro att du har 4-hjulig 3004 mekanism i den, samma skit som man hittar i separata feedrar och det är stadigt.

Den är ju knappast minst men det är jävligt robusta prylar, får du loss den för rätt pengar och den är i skapligt skick så borde du ha en lättsåld pjäs om du tröttnar. Har du säkring så det räcker till?
 
Tveksamt... svetsade han öht? Jag trodde att han anslöt sig till dom arbetsskygga eller yrkesinkompetenta relativt omgående och gick ombudsmannavägen istället?

Jag tror att inget han svetsade blev som det skulle så han gjorde som alla andra talanglösa men karriärkåta och satsade på facklig eller politisk karriär.
 
Det är en mycket populär maskin som vissa ständigt återkommande kunder köper ny hela tiden av nån anledning. Nu minns jag inte om det är den eller C280 som finns med både två- och fyra hjuls matarverk men skulle tro att du har 4-hjulig 3004 mekanism i den, samma skit som man hittar i separata feedrar och det är stadigt.

Den är ju knappast minst men det är jävligt robusta prylar, får du loss den för rätt pengar och den är i skapligt skick så borde du ha en lättsåld pjäs om du tröttnar. Har du säkring så det räcker till?
Får se vad vi kan komma fram till för pris på den. Är ju egentligen insnöad på Kemppis, men för rätt peng så :D
4wd skulle den visst vara.
114 kg + flaska..... Men den har hjul i alla fall..... :rofl
3-fas, 16A trög. Det borde väl funka?
 
Får se vad vi kan komma fram till för pris på den. Är ju egentligen insnöad på Kemppis, men för rätt peng så :D
4wd skulle den visst vara.
114 kg + flaska..... Men den har hjul i alla fall..... :rofl
3-fas, 16A trög. Det borde väl funka?

Mycket tveksam till att du kan maxa den maskinen utan att poppa 16A säkringar. Men jag kan kolla.
 
Får se vad vi kan komma fram till för pris på den. Är ju egentligen insnöad på Kemppis, men för rätt peng så :D
4wd skulle den visst vara.
114 kg + flaska..... Men den har hjul i alla fall..... :rofl
3-fas, 16A trög. Det borde väl funka?
Fan så coolt med fyrhjulsdrift på svetsen!
 
Har också reagerat att folk börjat skriva så :crash
4-hjulsmatning är väl ett mera korrekt.

Blidde ingen affär. Han hade lite annan uppfattning
Om vad den var värd.

Om man kallar det 4wd eller 4-hjulsmatning kan väl kvitta. Det finns varianter med 4 hjul som driver på alla 4 eller bara på dom två nedre och det finns 2-hjulingar som driver på två eller bara på ett. Skriver man det på fikonspråk så förstår väldigt få istället.

Vad ville han ha? Kostar 14,5 + moms enligt Svetsmaskinservice webshop för den 4-hjuliga vilket låter lite för billigt faktiskt.....
 
Vad ville han ha? Kostar 14,5 + moms enligt Svetsmaskinservice webshop för den 4-hjuliga vilket låter lite för billigt faktiskt.....
Han gick från att ligga på "Den har stått en stund då vi skaffade ny för 2 år sen. Skänker typ bort den... Ge mig ett bra bud på den nästa gång du har vägarna förbi så." till att sen när det väl kom till kritan bli: "Tja...10-12 är den väl värd med alla saker till den...."
:crash

Nä, 10-12 tusen var den inte värd trots att slangpaketet var hyfsat nytt och jag skulle fått med 3 rullar tråd. Som för övrigt hade börjat rosta och jag hade kasserat tråden första jag gjort.

14500:- däremot är den ju värd med garantier och vetskapen att den är ny.

Nåväl, jag fortsätter ha ögonen öppna om det dyker upp nått.
 
Han gick från att ligga på "Den har stått en stund då vi skaffade ny för 2 år sen. Skänker typ bort den... Ge mig ett bra bud på den nästa gång du har vägarna förbi så." till att sen när det väl kom till kritan bli: "Tja...10-12 är den väl värd med alla saker till den...."
:crash

Nä, 10-12 tusen var den inte värd trots att slangpaketet var hyfsat nytt och jag skulle fått med 3 rullar tråd. Som för övrigt hade börjat rosta och jag hade kasserat tråden första jag gjort.

14500:- däremot är den ju värd med garantier och vetskapen att den är ny.

Nåväl, jag fortsätter ha ögonen öppna om det dyker upp nått.

en LKA180 som jag har stående från 91- eller nåt sånt går för mellan 3-5000kr och då är det fullt svetsbar och skapligt skick. Runt 8-9000kr för en begagnad företags-svetsad C340 Pro med ett friskt slangpaket och lite olika munstycken låter rilmligt. Över det så är man där det skiljer så lite mot att köpa acceptabel kvalitet (och portabilitet) nytt så det är en tveksam om det är värt mer..... Den klarar sig fö på 16A trög 3~400V verkar det som.
 
Idag hedrar vi minnet av en esab tigaid 315 som vikit hädan efter många års trogen tjänst i entreprenörsverkstaden på scanraff. Den elektriska röken övergav oss innan frukostrasten. Vila i frid din jävla sopa.
Är förmodligen lappad och tillbaka på jobbet nästa vecka igen..
00f69a05a5e17d8b7a887ce7f0edc98f.jpg


Skickat från min Pixel via Tapatalk
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top