Stora startfält på SM-premiären på Anderstorp Raceway!

Det står väl något i reglerna om att antingen by the book, eller siffror som är karakteristiska och lätt igenkännbara/väl inarbetade? Tex Fivers femma är väl inte helt by the book, men alla känner igen den och vet att dom är just dom.

Men visst, hälften i iaf R600 har bara 2 siffror istället för 3, men det beror ju på att det blir förbannat svårt att klämma dit 3 par synligt med moderna kåpor :(

Inte ens vår 5:a är tillåten, vi har tröttnat på tjatet och bytat bort superfemman till denna säsong.

Har ingen från ARC kommenterat än? Jag är chockad.. ;)

Sporthoj är inte den officiella kanal man använder i såna här sammanhang.
 
Last edited:
Kollade också igenom bildspecialen från PRO SBK och jag kunde inte hitta någon som hade direkt regelvidriga siffror...
Siffrorna de har är det inget fel på, det är siffrorna de saknar som jag förvånas över. Kolla igen och se hur många som saknar siffror på sidan av hojen, där de ska sitta enligt reglementet.
 
Sporthoj är inte den officiella kanal man använder i såna här sammanhang.

Ungefär lika mycket aktivitet som marknadsföringen före arrangemanget då.

Idé: skulle man inte kunna samarrangera SM-tävlingarna med t.ex Circus Scott så att racen går de helger de har föreställningar?
De har ju ungefär samma säsongsrytm? Vinsten vore att utnyttja deras grymma skyltningar, att circus är i stan går ju inte att missa för fasen!
 
Det har sedan länge varit vedertagit att vi får använda startnummer på bakdelen i enighet med FIM's reglemente som säger: The allocated number (& plate) for the rider must be affixed on the machine as follows : • once on the front, either in the centre of the fairing or slightly off to one side ;• once, on each side of the motorcycle. Alternatively, once across the top of the rear seat section with the top of the number facing towards the rider.
Så du menar att FIMs reglement går före Svemos SR för roadracing?
 
Nej Perra det menar jag inte.... Jag menar bara att besiktningen har i flera år valt att godkänna siffor på cyklarna enligt FIM's reglemente. Dom har ju rätt att göra det vet du väl...
Har dom det, alldeles av sig själva? :va Är det inte förarmöte, nationella reglementen och FIM, i den ordningen, dvs FIM är längst ner i hierarkin? :va Fast jag ska åas inte klaga :)
 
Jag håller med!

SH går utmärkt att använda för allt och lite till före en tävling men när det blir problem så heter det att SH inte är rätt kanal. Svemo och visa arrangörer i ett nötskal och otroligt trist eftersom de själva inte har någon vettig kanal. Ett mail till alla som körde vore väl det minsta man kunde begära.

@Macke: Besiktningen gör lite som de vill tyvärr. Som rookie-förare vet jag att det är enklare att säga åt oss att fixa våra siffror än när vissa "kändisar" besiktigar och så har det varit sen jag började köra. Ja, jag vet att Freddy hade det tufft (stod precis före honom) men det var inte mer än rätt, varför skulle han ha en egen regelbok? Då skulle alla kunna besiktiga med träningskåpor, oborrade bultar till oken osv.

Enkla klara regler som gäller för alla tycker jag inte vore för mycket begärt och det har jag framfört till Fredrik på Svemo angående just siffrorna.
 
Ungefär lika mycket aktivitet som marknadsföringen före arrangemanget då.
:tummenupp:tummenupp:tummenupp

ps. för de som inte vet så har Fastbikes.se en artikel från Filip B hur han ser på debaklet på torpet.
 
Last edited:
Jag håller med!

SH går utmärkt att använda för allt och lite till före en tävling men när det blir problem så heter det att SH inte är rätt kanal. Svemo och visa arrangörer i ett nötskal och otroligt trist eftersom de själva inte har någon vettig kanal. Ett mail till alla som körde vore väl det minsta man kunde begära.

@Macke: Besiktningen gör lite som de vill tyvärr. Som rookie-förare vet jag att det är enklare att säga åt oss att fixa våra siffror än när vissa "kändisar" besiktigar och så har det varit sen jag började köra. Ja, jag vet att Freddy hade det tufft (stod precis före honom) men det var inte mer än rätt, varför skulle han ha en egen regelbok? Då skulle alla kunna besiktiga med träningskåpor, oborrade bultar till oken osv.

Enkla klara regler som gäller för alla tycker jag inte vore för mycket begärt och det har jag framfört till Fredrik på Svemo angående just siffrorna.

Jag kan inte uttala mig för ARC's räkning med mindre än att dom har varit delaktiga i uttalandet. Den information alla vill ha kommer så småningom, vi ska bara hinna samla de inblandade för ett litet möte först. Ha lite tålamod.
 
Från rachid twitter:
Det regnade ordentligt och under warm up lap gick förarna i depå. Tävlingsledningen anser att förarna bojkottat racet. När de i själva bara var professionella och sparade tid. Inkompetenta personer har svensk roadracing inte råd med.

Filip ger ju en liknande åsikt..

Vad är det för folk som sitter i tävlingsledningen?? Varför vaknar inte en av dom till och: jaha det regnar, dom kanske måste byta däck..
Vet tävlingsledningen om att man har olika däck vid torrt/blött underlag?
 
Tack Fiver för all hjälp vi fick från er! Utan er hade nog #111 inte ens fått komma till start! :krama
 
Från rachid twitter:
Det regnade ordentligt och under warm up lap gick förarna i depå. Tävlingsledningen anser att förarna bojkottat racet. När de i själva bara var professionella och sparade tid. Inkompetenta personer har svensk roadracing inte råd med.

Filip ger ju en liknande åsikt..

Vad är det för folk som sitter i tävlingsledningen?? Varför vaknar inte en av dom till och: jaha det regnar, dom kanske måste byta däck..
Vet tävlingsledningen om att man har olika däck vid torrt/blött underlag?

Formellt regelmässigt har TL troligtvis rätt. Är det wet race deklarerat så är det, rullar man då i depå innan start är det tekniskt sett som att göra en DNS. Gör hela fältet en DNS så skippar vi racet tyckte TL....

Sen håller jag också med om att det var ett märkligt synsätt på samma vis som när man inte släppte ut 3/4 av BOTT fältet utan de fick starta från depån.

Det är inte VM vi kör så ibland får förnuftet ta överhanden. Rätt kan få vara rätt även om det inte formelt följer reglementet.
 
Last edited:
Formellt regelmässigt har TL troligtvis rätt. Är det wet race deklarerat så är det, rullar man då i depå innan start är det tekniskt sett som att göra en DNS. Gör hela fältet en DNS så skippar vi racet tyckte TL....

Ja men efter att ha läst det filip och rachid skrev så verkade dom ju inte visat wetrace och släppte iväg förarna på wu då det var torrt och iom att det började regna på wu så åkte förarna in direkt i depån för att skifta däck då det hade börjat regna under wu för att spara tid.
Om dom kompletterat wu skulle ju en wet race skylt visats när dom kommit runt så hade dom vart tvungna att åka ett varv till och sen in i depå för att byta däck.
Så dom sparade ju tid, vem var det som tyckte att det var kaos?

Men det låter ju olika hela tiden efter att ha läst tråden så jag vet inte, verkar iaf finnas brister på en del ganska viktiga områden.

Undrar om det ens skulle visats någon wet race skylt om dom kompletterat wu varvet på slicks i regnet och fått chans att byta däck eller om lamporna bara hade tänts och slocknat efter wu och uppställning och när ingen ville köra och undrade var wet race skylten var och möjligheten till att byta däck så hade väl TL skyllt på att förarna inte ville köra och ställt in racet ändå.

Får väl se vad som sägs och hur det var, jag var inte där som sagt och har bara läst vad alla har skrivit och det skiljer lite, men vore intressant att få veta exakt vad som hände och varför.
 
Last edited:
Wet Race skylten visades för flera av de race som kördes före PSBK så den borde ha visats för dem också. Hur som helst är det inte förarna som bestämmer, det gör TL, och efter att ha läst Filips rapport förstår jag att de tröttnade på förarna och ställde in racet.

Har även fått andra hands information att det snarare var en bojkott av racet initierad av ett par förare som helt enkelt inte ville köra då regn inte brukar vara så bra för dem. Mekaniker/teamfolk skällde även ut funktionärer och det ligger en hel del prestige bakom som kan vara svår att förstå för utomstående.

Men det ska bli spännande att se vad ARC och Svemo kommer fram till i sin rapport.
 
Har men inte rätt att starta racet från depån om man väljer att gå i depå efter uppvärmningsvarv? För det var väl det vi gjorde?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top