Så här uppfattade jag Suberbikedebaclet på plats:
Vid första uppställningen släpptes ej förarna från gridden pga att vissa ej stod på rätt position (vet ej om det var förare eller funktionärer som missat), då det var bästa varvtid i race 1 som styrde startplacering.
Förarna blev efter ett tag irriterade och Haaland tog initiativet, som andra sedan följde, att köra mot rödflagg, in i depå för att sätta på däckvärmare.
Andra uppställningen släpptes förarna iväg på warmup-lap från, men då det i samma veva började regna, och alla körde på slicks, körde alla förare unisont i depå för att byta till regndäck.
Eftersom tävlingsledningen tidigare ska ha deklarerat loppet som wetrace (i ett skede då banan var 100% torr), tolkades det gissningsvis som att förarna avbröt sitt race. Och pga tidsbristen som nu uppstått, så hade man att välja på att ställa in SBK, eller något av rookieracen. Tror det var Andreas M & Petter J som i egenskap av förarrepresentanter var medbestämmande till detta beslut, då dom inte såg det försvarbart att en Rookieklass skulle lida för deras strul.
Som sagt, uppfattat på plats. Kan finnas andra versioner av saken.
En serie av olyckliga omständigheter som jag ser det, även om det inte känns rätt mot förarna att deklarera ett race som wetrace när banan är torr, i förebyggande tidsbesparande syfte.