Stora problem med lågfartsbanan

Träna inte in att använda bakbroms över tid bara, det kuggar du på. Man får "använda den vid behov" vilket tydligen översätts till "några få gånger" om jag fattat rätt.
 
Tror ditt problem är hojen.
Du nämner att du provkört annan hoj och upplevt som
enkel att svänga med.
 
Har ett udda tips. För att träna balansen just tror jag trampcykel är bra. Samma princip. Får du in reflexerna i ryggmärgen så har du mycket gratis och behöver bara fokusera på gas/kopplingskontroll och det går fort att träna in.

Cykel är mycket lättare att träna med. Händer inte så mycket om du ramlar heller. Har du bara hjälm och handskar så klarar man sig bra. Öva på att cykla långsamt. Så långsamt du kan. Gradvis långsammare tills du kan stå helt still i några sekunder utan problem.

När det sedan sitter så är det typ samma sak på MC fast den är mycket trögare och sävligare. Men tekniken den samma.
 
Att köra långsamt med full kontroll är svårt. Misströsta inte! Nybbstrom, var bor du? Om du bor i hyfsad närhet till Malmö kan vi ordna en ordentlig övningsdag med manövergård, där du får öva allt du behöver.
 
Och gyrokrafterna i motorn gör hojen stabilare också.

...

Dock är alltid grundregeln bra grundgas
...

@Nybbstrom
imho så är konceptet 'bra grundgas' något som nybörjare har svårt med.

Det kan kännas jättekonstigt att börja med att stillastående hålla motorn på 3000varv och sedan börja köra genom att släppa upp kopplingen medan man försöker hålla ett så 'högt' varvtal.

Det är imo värt att lära sig för att sedan, med en mer lättanvänd hoj eller mer erfarenhet, göra likadant med lägre varvtal eller bara på tomgång.

Exemplet med 3000rpm gör hela motorcykeln mycket stabilare och löser, troligtvis, dina 'balansproblem'
#fwiw #imho
 
Jag övade genom att sätta upp två koner och sedan åka i en åtta runt dem.
1756475328593.png
Börja med ganska stort avstånd mellan konerna.
När du börjar känna dig säkrare så flyttar du konerna närmare varann.

-Håll blicken förbi konan.
-Se till att aldrig ha fullt styrutslag (när du känner att styret stoppar är det för långt).

Lycka till! 👍
 
Jag övade genom att sätta upp två koner och sedan åka i en åtta runt dem.
View attachment 520322
Börja med ganska stort avstånd mellan konerna.
När du börjar känna dig säkrare så flyttar du konerna närmare varann.

-Håll blicken förbi konan.
-Se till att aldrig ha fullt styrutslag (när du känner att styret stoppar är det för långt).

Lycka till!

ExakCt!!!!


Med vänlig hälsning,
 
Blicken !!
Bestäm din svängpunkt, titta sedan lång bort dit du skall efter svängen.
Luta inte så mycket, du klarar banan utan att behöva luta hojen som en tok.
Kör du upprätt så behövs endast små korrigeringar och det kommer kännas tryggare.
Flytta gärna fram vänster knä mot tanken i höger sväng och tvärt om i vänster sväng. då kan du vrida höften och hela överkroppen in i svängen och det blir lättare med blicken :tummenupp
 
Har nyligen varit i samma sits. Har trilskats med lågfarten hela sommaren, innan jag körde upp nyligt och tog kortet. Mina tips:

-Blicken! Titta dit du ska och överdriv. Tittar man ner i backen eller på hojen går det snabbt åt h-vete.
-Använd överkroppen för att kompensera i svängarna. Vid högersväng, luta överkroppen något åt vänster.
-Använd endast kopplingen, inte gas eller fotbroms, det räcker oftast.
-Släpp upp kopplingen lite mer i svängarna för att få lite mera driv och balans. Dock bara lite, du vill ju inte köra för fort.
-Ta ut svängarna så mycket som går, det har du igen längre fram i banan.
-Som du skrev är nog din hoj kanske inte bästa valet heller…körde lågfarten med min HD och det var minst sagt utmanande


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Du har fått många bra tips, lägger till att "ta höjd före svängen". Precis som i slalom på skidor faktiskt... Ta mycket utrymme innan konen (håll ut), slicka sedan konen i och efter svängen. Fortsätt svänga efter konen så att du kan hålla ut inför nästa sväng osv.
Då blir radien större och du får mer handlingsutrymme. Så egentligen börjar man svänga långt innan koden, bara sista delen av svängen som är precis runt konen. Lätt att hamna sent annars och då måste du svänga brantare och det blir svårare och vingligare. I slalom åker de ur då... Hoppas du förstår vad jag menar!
 
Underskatta inte värdet av en vettig hoj att köra upp på. Nötte själv lågfartsbanan många, många timmar på en med torrlamell-koppling (väldigt litet spel kring dragläget) och en ”framvagn” som vek sig som en fällkniv vid fullt styrutslag och lågfart. Tror faktiskt inte jag klarade lågfartsbanan felfritt en enda gång på den.
Provade av en slump en annan hoj. Det var som att köra trehjuling runt konerna. Blev uppkörning på en sån.
 
Att köra långsamt med full kontroll är svårt. Misströsta inte! Nybbstrom, var bor du? Om du bor i hyfsad närhet till Malmö kan vi ordna en ordentlig övningsdag med manövergård, där du får öva allt du behöver.
Stort tack för erbjudandet men jag har en 75 mil till Malmö så det blir lite väl 😅
 
Tack till alla för många bra tips och råd! Jag var till körskolan och tog min första lektion igår och fick då köra en CB650R. Vilken skillnad det var. Från att ha fått sätta ned foten 3-4 gånger per lågfartsrunda till att med körskolans hoj direkt köra 4 rundor med totalt en nedsättning. Har tagit till mig av era tips och fick även hjälp av läraren. Vi körde dessutom högfarten och bromsningar och han konstaterade att det räcker med en dubbellektion till så kör jag upp med körskolan sen.

Jag ska fortsätta öva med min egna hoj men hoppas att det går vägen med körskolans på uppkörningen om några veckor.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top