Stora problem med lågfartsbanan

Nybbstrom

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2025
Hoj
Letar
Hallå,
Jag håller på att ta körkort men blir inte kompis med lågfartsbanan. Har övat rejält mycket nu men det lossnar aldrig.

Problemet är att jag tappar balansen och tvingas sätta ned foten i backen. Det händer flera gånger per runda. Jag upptäckte att jag tidigare körde med för lågt lufttryck i däcken, då var balansen betydligt lättare eftersom jag fick större yta mot backen och längre tid på mig att reda upp om jag kände att hojen börja luta för mycket. Problemet då var dock att svängarna inte gick att göra tillräckligt tajta så jag kunde inte ta en bra linje och komma runt banan.
Nu kör jag med rätt lufttryck och svängarna blir snävare och jag har hittat rätt linje genom banan som gör att jag pekar rätt in i varje sväng och lyckas ta mig runt. Kruxet nu är balansen då jag vid sväng väldigt ofta tvingas ta ner foten.

Rakt fram kan jag köra långsamt och krypa framåt betydligt långsammare än gångfart men så fort jag ska svänga blir det vingligt.
Har någon konkreta tips och övningar som kan få mig att hitta rätt? Klämma benen mot tanken och hålla blicken högt gör jag redan efter bästa förmåga. Just nu vill jag skylla på att det är svårare på min sporthoj än "uppkörningshoj" i street-stuk.

Tack för hjälp!

Jag tror att det stora problemet är "blicken", eller kan vara det, utan att veta exakt hur det ser ut när du kör.
Försök att hitta referenspunkter låååångt bort när du svänger, först en punkt, byt till nästa, och nästa, allteftersom du rundar konan/objektet.
Konan har du redan sett och memorerat, så blicken ska långt bort, försök att hitta referenspunker, typ gamla ladan, jordhögen, eller någonting annat som inte rör på sig.
Och håll inte i styret, var avslappnad i armar och axlar.
Testa i alla fall om det kan hjälpa dig.

Har du problem med balans vid sväng även på vanliga trampcyklar, eller enbart på motorhojen?
Om du "kompenserar" en sväng med gasavdrag så tippar hojen lättare o foten åker ner som stöd.

Träna på att få rätt hastighet så tidigt/snabbt som möjligt. Träna sedan på att hålla den hastigheten. När du kan detta - lyft blicken och titta inte på hastighetsmätaren igen!!!! Följ därefter Hannuses råd

Tillägg - undvik sporthoj med kåpa o clip-on - en Honda Hornet eller motsv. Yamaha är idealiska hojar för banan. Hyr eller låna

Vissa hojar är såklart svårare än andra, men det borde mest vara på svängradien som det märks på, inte balansen.
Håll inte i styret som Hannuse skrev vill jag ändra lite till "Håll inte HÅRT i styret" utan du ska vara avslappnad i armar och axlar.

Kör du bara med egen hoj, eller har du övningskört något på körskola? De borde kunna komma med lite tips och trix, samt att de har lättkörda hojar överlag.

Öva mer på att köra trånga åttor med höjd blick. Det är inte en timme utan många timmar.

Med vänlig hälsning,

Har du problem med balans vid sväng även på vanliga trampcyklar, eller enbart på motorhojen?
Om du "kompenserar" en sväng med gasavdrag så tippar hojen lättare o foten åker ner som stöd.
Har inga problem med en vanlig trampcykel vad jag märkt men å andra sidan har jag nog aldrig varit ute och krypkört med den, ganska ska testa det.
Kanske stämmer att jag drar in kopplingen något i svängen och därför tappar balansen, måste tänka aktivt på det nästa gång och se vad jag gör

Träna på att få rätt hastighet så tidigt/snabbt som möjligt. Träna sedan på att hålla den hastigheten. När du kan detta - lyft blicken och titta inte på hastighetsmätaren igen!!!! Följ därefter Hannuses råd
Tack, tycker jag har känslan för hastigheten inne så brukar aldrig kolla ner på mätaren. Har analog mätare ändå så den är inte mycket att kolla på i den låga farten

Vissa hojar är såklart svårare än andra, men det borde mest vara på svängradien som det märks på, inte balansen.
Håll inte i styret som Hannuse skrev vill jag ändra lite till "Håll inte HÅRT i styret" utan du ska vara avslappnad i armar och axlar.

Kör du bara med egen hoj, eller har du övningskört något på körskola? De borde kunna komma med lite tips och trix, samt att de har lättkörda hojar överlag.
Jag har bara kört med egen hoj hittills men har bokat en lektion nu med fokus på banan så hoppas på hjälp där. När jag körde risktvåan tror jag det var Honda CB650R man körde och jag blev överraskad av hur lätta de var att manövrera.

Svarar kort men jag led av lågfartsmanövern och 180 graders svängen länge.

1: Blicken och öva.
2: Jobba som fan med kopplingen och gaskontroll. Överdriv detta när du tränar.

Det är tyvärr bara det som gäller, man vill ofta bara öva det man är bra på och undvika det man är sämre på.

Ta en liten hoj om du har som du kan öva med om det finns annars går din nuvarande fint med.

Rapportera tilllbaka efter 500 svängar till. Lycka till, du löser detta! :)

Jag hade jätteproblem med detta när jag tog mitt kort 2017. Problemet löstes med ny lärare på körskola som fick mig att lyfta blicken och att knipa hojen lite fastare mellan mina knän. Satt lite för mycket som en säck potatis...

Även jag kan stämma in i att problemet kan sitta i blickpunkten. Det gjorde det för mig. Jag fick en aha-upplevelse när en annan instruktör nämnde det för mig. Plötsligt satt det!

Om jag utvecklar det där med clipon(lågt styre) vs. raka styren, så är min tanke den att ett lågt styre belastar du mera pga att överkroppen lutar framåt. Vid en garagesväng skall du antingen trycka eller dra styret så att vikten från överkroppen först övervinns innan styret rör sig.
På ett rakt styre har du lägre vikt som måste övervinnas innan styret flyttas.
Förvisso inte många kilo som skall förflyttas, men även clipon-styrets mindre bredd gör det svårare.
Om sedan hojen börjar luta inåt för mycket så är det (tycker jag) svårare att finjustera styrvinkeln med ett smalt styre.

Inga vetenskapliga bevis, men så känns det för mig

"Högre" (inte maxvarv) varv på motorn och reglera farten med kopplingen så har du alltid driv.
Och gyrokrafterna i motorn gör hojen stabilare också.

Det är lätt att tro att det ska vara lätt, och när det inte är det så ger man upp i ren frustration, men nej, det är skitsvårt. Som med allt annat så har olika personer olika talang, och man lär sig olika fort, men med övning kommer alla till en ok nivå. Det viktiga är bara att inte ge upp, utan att lära sig av misstagen och prova sig fram vad som funkar för just dig och din hoj.

Dock är alltid grundregeln bra grundgas, stabilitet i kroppen och hojen, rak i ryggen och mjuka armar, bra förankring i hojen och att använda blicken. Det låter fånigt, men blicken är en stor del av att hålla balansen. Testa att stå på ett ben och blunda så får du se.

Med 6 uppkörningar och 5 godkända lågfartsbanor är jag nog tveklöst den med mest erfarenhet här vad gäller ämnet :mattias

5 godkända lågfartsbanor gjordes med en yamaha Xj6 2010 diverson F, den jag kuggade (första) var med nån triumph speedy tripple eller nått som hade väldigt svag koppling/dragläge.

Läs mellan raderna här så hajar du att mycket hänger på hojen, inte bara föraren :hihi

Hade jag klarat lågfartsbanan med någon av mina sporthojar? Nja, inte på första försöken iaf, hade behövt lite tid för att lösa det, tid man inte har väl vid uppkörning.

Nuförtiden vet man inte riktigt vad folk menar med sporthoj längre, men om du sitter på typ en r6a eller zx6r är det inte konstigt att du har det kämpigt.

Mitt största tips utöver att ha en hoj som ger dig någorlunda rätt förutsättningar är koppling. Xj6an har en koppling som är tämligen stark i dragläget, man behöver med den hojen alltså inte använda gasen alls vilket underlättar. När du väl hittat dragläget och smekt stången fram och tillbaks ett antal gånger är det bara dutta till med the magic touch när det känns som att du kommer välta, även extremt lite på rätt plats kommer ställa hingsten erekt bums vips :tummenupp

Vill man göra det lättare kan man använda den där bakbromsen också, skapa någon slags statisk spänning genom maskineriet som jag inte kan förklara men däremot konstatera påtagligt underlättar. Aja baja att göra det på uppkörningen dock där är det handgriplig stake som gäller :fakta

Last edited:
@Hoztic @Miggen Det är en VFR800 5th gen så sporttouring snarare än sport men ändå med något framåtlutad position. (Lånad bild) Screenshot 2025-08-28 at 17.01.09.png

Last edited:
VFR är ingen drömhoj att köra lågfarten med men det går (har jag hört). Du kommer behöva träna in att byta grepp litegranna, framförallt i högersväng så att du får in handtaget mot tanken ordentligen. Kan behövas vid vänstersväng också, får bort tummen från baksidan av handtaget och hålla koll på kopplingen samtidigt. Sen är det bara att nöta. Upp med blicken och knip om tanken.
Jag "sköt" hojen åt motsatt håll än jag svängde för att hålla den mer upprätt.

Motlutning är inte att förakta och som någon annan skrev - går det lite för fort så använd bara bakbromsen inte frambroms.
Jag körde tvärtemot det här med att "knipa" - löst och ledigt, lutade hojjen och motlutade för att bibehålla CoG, flyttade runt på sadeln efter behov/situation.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien