STORA motorproblem!!!

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
Tja!
Har haft lite problem med hojen det senaste... det började med att den dog vid ett rödljus... helt utan anledning! jag tänkte inte mer på det men sedan blev den skit svår att starta och jag fick kicka och springa runt ett bra tag för att få igång den! för att den inte skulle dö efter det så var jag tvungen att varva runt 3-4000 varv(tomgången ligger på 1300) för att den inte skulle dö! jag stack sedan och köpte nytt tändstift vilket gjorde susen! det gamla tändstiftet såg iochförisg mkt fint ut men så fort jag satte på det nya stiftet gick hojen som en klocka igen och startade och kunde gå på tomgång utan probs... det dröjde inte mer än 5 mil förrän jag hade samma problem igen dock! den bara dog och nu är den mer trögstartad än någonsin! någon som har någon aning om vad det kan röra sig om??

snälla hjälp!

ha det fint// david

Med risk för att vara helt fel ute; Kan kanske vara tändspolen som börjar ge sig?
Har du gjort en sökning i teknikforumet?

Får den bensin då det räcker? Luftfiltret igensatt?.
Låter som soppaproblem, när du bytte tändstift så han soppa antaglingen rinna till lite. Börja kolla alla enkla problem som kan uppstå, soppafiltret t.ex.

det är grymt svårt att hitta det man söker efter i ett sånt här problem med sökfunktionen...

Jag hade samma problem med min gamla NSR, och då har jag för mig att det var just problem med soppatillförseln. Tror den fick alldeles för fet blandning (för mkt soppa), vilket gjorde att tändstiftet surade igen totalt flera ggr.
Prova att justera nålen så att den får mindre soppa...

McFille skrev:
Jag hade samma problem med min gamla NSR, och då har jag för mig att det var just problem med soppatillförseln. Tror den fick alldeles för fet blandning (för mkt soppa), vilket gjorde att tändstiftet surade igen totalt flera ggr.
Prova att justera nålen så att den får mindre soppa...

Min mek har till och med sagt att får hojen alldeles för mkt soppa så kan stiften kortslutas.

cRoC skrev:
Min mek har till och med sagt att får hojen alldeles för mkt soppa så kan stiften kortslutas.

kan vara något sånt kanske men stiftet ser inte ut att vara oljigt ellet vått... en aning sotigt är det men annars ganske fint! det nya stiftet fick dock beläggningar mkt fort... sen har jag misstänkt att den drar för mycket olja men då borde väl stiftet vara oljigt då man skruvar ut det?
Sen ville jag kontrollera om det blev någon gnista så jag drog ut tändstiftet och satte det mot motorblocket men det kom ingen! stiftet verkade helt dött... även det jag köpte för bara en vecka sen! kan stiftet på någotsätt ha skadats av fel blanding eller av någon annan anleding för jag misstänker att det är stiftet som kärvar, speciellt eftersom det gick bra en stund efter förra gången jag bytte stift!

ha det fint!

Lingonpoeten skrev:
kan vara något sånt kanske men stiftet ser inte ut att vara oljigt ellet vått... en aning sotigt är det men annars ganske fint! det nya stiftet fick dock beläggningar mkt fort... sen har jag misstänkt att den drar för mycket olja men då borde väl stiftet vara oljigt då man skruvar ut det?
Sen ville jag kontrollera om det blev någon gnista så jag drog ut tändstiftet och satte det mot motorblocket men det kom ingen! stiftet verkade helt dött... även det jag köpte för bara en vecka sen! kan stiftet på någotsätt ha skadats av fel blanding eller av någon annan anleding för jag misstänker att det är stiftet som kärvar, speciellt eftersom det gick bra en stund efter förra gången jag bytte stift!

ha det fint!

Hur uppstod problemet egentligen? Verkar klart som om den får för mycket soppa. Rengjort filter?
Testa att gå ned i huvudmunstycke. Vad har du nu för munstycke och vilka mekaniska mods?

En gång i tiden hade jag liknande problem, då var kolvringen av.

cRoC skrev:
Hur uppstod problemet egentligen? Verkar klart som om den får för mycket soppa. Rengjort filter?
Testa att gå ned i huvudmunstycke. Vad har du nu för munstycke och vilka mekaniska mods?

jag hade inte ändrat någonting men helt plötsigt vid ett rödljus när jag låg på tomgång så dog den... därifrån har problemen accelrerat och blir bara värre hela tiden! jag har orginal munstycke... har för mig att det är 180... har inte gjort någonting med hojen effektmässigt men den är ostrypt

har du tur så kan det vara så enkelt att elektrod avståndet är fel på siftet, om avståndet är för stort så kan den inte tända som den ska som medför att den kan dö vid låga varv för att då är det inte lika mycket ström som går igenom stiftet, ett tipps, mät avståndet och komtrolera med verkstads information hur mkt det ska vara...

Jag hade exakt samma problem med min NSR 125. Den gick fint när jag satte i ett nytt tändstift sen efter 3-4 mil så tappade hojen ork är kort där efter så bara dog den. Det var tändstiften som gick isönder hela tiden. Min hoj hade t.o.m ny cylinder och kolv. Jag sålde hojen defekt. Jag kom aldrig på vad felet var och hade inte råd att lämna in den på verkstad. :(

\Masonit

Edholm skrev:
För hårt stift?

kan bara hålla med,,, hade samma fel på min dt när jag köpte den, köpte nya stift varje vecka, dom sotade igen, tände ibland, motorn blev aldrig varm, sånt skit, även om jag följde rekkomenationerna från yamaha, testa gå ner i hårdhet, d gjorde jag , gick kanon, men du måste se upp så att stiftet inte glöder isönder, då blir det dyrt, jag bytade stift efter 200 mil då ja monterade effektsystem o div. till racingstift från ngk. mvh/oskar

Lingonpoeten skrev:

ha det fint!

det är sotet som är problemet, det leder ström som i sin tur gör att gnistan blir på fel ställe (isolatorfoten ska vara gyllenbrun inte svart). sotet beror på för fet blandning, kolla först så att luftfiltret är ok, annars ta hojen till en 2 takt mek som vet vad han gör annars kan skiten rasa om det blir för lite soppa. lycka till

Jag gissar fortfarande på stiftet! Min NSR käkade stift på löpande band innan vi sänkte nålarna!
Kolla dina stift!

McFille skrev:
Jag gissar fortfarande på stiftet! Min NSR käkade stift på löpande band innan vi sänkte nålarna!
Kolla dina stift!

man kan ju ta bort det fina racingstiftet och sätta dit ett steg mjukare än original. då blir stiftet lite varmare och det bränner bort sotet bättre :tuttar

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar