STORA motorproblem!!!

spökrider skrev:
man kan ju ta bort det fina racingstiftet och sätta dit ett steg mjukare än original. då blir stiftet lite varmare och det bränner bort sotet bättre :tuttar

Öh, har han racestift så ligger nog problemet där..
 
jag håller med föregående racestift kräver nästan att man maxvarvar
hela tiden annars går de sönder(crosserfarenhet) kolla luftfilter bytade flera
iveckan innan jag gav upp
 
cRoC skrev:
Öh, har han racestift så ligger nog problemet där..

cRoC skrev:
Öh, har han racestift så ligger nog problemet där..

nej jag har inget racingstift... men det konstiga är ju att när man håller stiftet mot motorblocket så blir det ingen gnista! jag prövade tillochmed med ett helt nytt tändstift men kunde inte se några gnistor... altså måste det ha någonting att göra med själva tändningsanordningen... någon som har någon aning om det kan vara tändspole eller svänghjul eller kanske något helt annat? symtomen är ju att den inte tänder alls förrän man rullat den en bra bit och håller man den sen över 4000 varv brukar det inte vara några problem, bara man inte låter den gå på tomgång för då dör den! så när man väl kör tänder den alltså hela tiden bara den inte får för lågt varvtal... jag är ett enda stort frågetecken!! :confused:

ha det
 
Lingonpoeten skrev:
nej jag har inget racingstift... men det konstiga är ju att när man håller stiftet mot motorblocket så blir det ingen gnista! jag prövade tillochmed med ett helt nytt tändstift men kunde inte se några gnistor... altså måste det ha någonting att göra med själva tändningsanordningen... någon som har någon aning om det kan vara tändspole eller svänghjul eller kanske något helt annat? symtomen är ju att den inte tänder alls förrän man rullat den en bra bit och håller man den sen över 4000 varv brukar det inte vara några problem, bara man inte låter den gå på tomgång för då dör den! så när man väl kör tänder den alltså hela tiden bara den inte får för lågt varvtal... jag är ett enda stort frågetecken!! :confused:

ha det

Låter som tändspolen. Man ska kunna mäta på spolen och jämföra mätvärdena med dom från mekhandboken, sätt igång ;) När du fått reda på vad det är så köp för guds skull inte nåt nytt. Skroten..
 
cRoC skrev:
Låter som tändspolen. Man ska kunna mäta på spolen och jämföra mätvärdena med dom från mekhandboken, sätt igång ;) När du fått reda på vad det är så köp för guds skull inte nåt nytt. Skroten..

joo jag har faktiskt kollat mätvärdena i spolen också och det motsvarar boken mycket bra så jag tycker att det inte borde vara någor probs där... är lite mer osäker på svänghjulet eller generatorn, men det kanske kan vara fel på spolen även om värdena stämmer eller?
 
Går det inte en sladd från batteriet till generatorn till tännspole till tändhatt och sedan tännstift. Kan det vara glabb nånstans vid generatorn?
 
Offtopic: Innanför svänghjulet sitter en spole, och på ramen sitter en spole. Vilken är tändspole och vad heter den andra?! Har alltid kallat båda för tändspolar :va
 
cRoC skrev:
Offtopic: Innanför svänghjulet sitter en spole, och på ramen sitter en spole. Vilken är tändspole och vad heter den andra?! Har alltid kallat båda för tändspolar :va

Den på ramen är tändspolen, den på svänghjulet är en "magneto"...har glömt vad den kallas på svenska... :3freak
 
Jag skulle kolla så att kolvringen är hel precis som -PLM- säger, hade samma problem på min ns125f och då hade en bit utav kolvringen slagits av emot utblåsets kant och fick därmed för dålig kompression.

Lycka till och skriv vad felet var när du kommit på det :tummenupp
 
XJ600N skrev:
Jag skulle kolla så att kolvringen är hel precis som -PLM- säger, hade samma problem på min ns125f och då hade en bit utav kolvringen slagits av emot utblåsets kant och fick därmed för dålig kompression.

Lycka till och skriv vad felet var när du kommit på det :tummenupp

tack! men grejen är ju att jag inte ser någon gnista... annars håller jag med dig att det låter som dålig kompression! men en kille jag snackade med på en mc verkstad sade att pga cdi boxen så blir gnistorna så små att de kanske inte alls kan synas med bara ögonen.. jag tycket det lät konstigt men han trodde precis som du att det kunde vara probs med kompressionen... kankse tillochmed att den hade skurit! jag får väl helt enkelt riva upp motorn och kolla :rolleyes:

offtopic: fick 800 böter för att jag glömde stämpla på spårvagnen idag... har inte varit så rasande på länge, hur irriterande som helst! :gnissla :gnissla
 
McFille skrev:
Den på ramen är tändspolen, den på svänghjulet är en "magneto"...har glömt vad den kallas på svenska... :3freak


Let´s call it tändplatta! :tummenupp


EDIT: lingon: Det kan ju vara så att tändkabeln har brännt, sen när du varvar så kommer det la en starkare gnista så strömmen hoppar över den delen som är bränd och kommer till stiftet. :)

Prova och byta den, byt tändhatten också när du ändå är igång. :)
 
Last edited:
Nu kan jag ha hittat felet! Undrar bara om ni kan ha någon aning om det verkligen kan vara det... jag tog av svänghjulet för att kolla lite på generatorn och när jag mätte motståndet mellan brun och gul(source coil) så visade voltmetern på 36 ohm istället för 46-72... den andra kontorllen för source coil var att mäta mellan svart och svart/röd och där fick jag ingen kontakt alls! jag tog då bort sladdarna från mätningen och kontrollerade bara lödningarna och fortfarande ingen kontakt... här är ju någonting helt klart galet! jag undrar bara om det kan vara detta som gjort att jag fått mina problem?

ha det fint!
mvh davd
 
Den svarta är väl jordningskabel? Eller är jag ute och cyklar?
Ja du verkar iaf. ha en bra manual, så det är bara att fortsätta att felsöka...elproblem är inte min starka sida... :3freak
 
Jag känner igen de me ingen gnistra.. jag köpte en Tzr i strömstad och skulle köra den därifrån till uddevalla men så dog den efter typ 2mil men starta efter mycke om och men fast den gick knappt att köra.. kunde bara ligga i ca 100 på 5:ans växel på ungefär 7000rpm om man gasa så höll den på att dö och släppte man gasen dog den helt och så kördes den till munkedal där den sedan dog och ville inte gnistra mer så de blev kärra resten av vägen..


Men nu till problemet: vi strippa hela hojjen och mätte å mätte men inget fel hittades så vi tänkte att de e nog CDI boxen men ack va vi bedrog oss.. så vi fortsatte att köpa grejjer till den men utan resultat.. så när vi ändå va igång så köpte vi en komplett tändplatta fast den som va på hade bra värden men iaf så satte vi på den "nya"(vi köpte en beg tändplatta) så funka den igen utan problem....

// Pierre
 
_PiErRe_ skrev:
Jag känner igen de me ingen gnistra.. jag köpte en Tzr i strömstad och skulle köra den därifrån till uddevalla men så dog den efter typ 2mil men starta efter mycke om och men fast den gick knappt att köra.. kunde bara ligga i ca 100 på 5:ans växel på ungefär 7000rpm om man gasa så höll den på att dö och släppte man gasen dog den helt och så kördes den till munkedal där den sedan dog och ville inte gnistra mer så de blev kärra resten av vägen..


Men nu till problemet: vi strippa hela hojjen och mätte å mätte men inget fel hittades så vi tänkte att de e nog CDI boxen men ack va vi bedrog oss.. så vi fortsatte att köpa grejjer till den men utan resultat.. så när vi ändå va igång så köpte vi en komplett tändplatta fast den som va på hade bra värden men iaf så satte vi på den "nya"(vi köpte en beg tändplatta) så funka den igen utan problem....

// Pierre

ok tack för svaret! var köpte du din begagnade tändplatta och vad fick du betala för den? låter ju som detta kunde vara precis vad vi behöver...

mvh david
 
Tack för all hjälp gubbar!
ville bara säga att jag nu åtgärdat problemet... det var byte av tändplatta som gällde! ingen mekaniker föreslog att detta kunde vara felet med sporthoj kan man lita på :tungan den kostade mig en tusenlapp men nu går den som en klocka! har ni någon aning om vad det var som kunde ha skadat tändplattan? så att det inte händer igen bara...

tack igen och ha det göt
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top