Stora jakttråden

Politiska lösningar ser ju ut just så…

Man kunde ju tycka att det borde sättas ett antal ingenjörer (utlys en tävling!) på att lösa problemet på teknisk väg istället.

Kidsen kommer ändå snart att skicka en hemmagjord drönarsvärm in i skolan när de inte fick vård eller omsorg efter behov.

Med vänlig hälsning,

Undrar stilla om någon här jagat med det hemska dödsmördarautomatkulsprutevapnet som ar-15 är?

Även om jag inte längre är aktiv skytt i någon form så har jag följt debatten från läktaren och efter bästa förmåga argumenterat sakligt i lunchrummet på jobbet.

Min åsikt är att så länge regelverket följs gällande piplängd, ammunition i magasinet vid jakt, totallängd och klass för jakt så är färg, kolvmaterial, justerbarhet mm oviktigt.

Att förbjuda saker för att de ser hemska ut i vissa ögon är verkningslöst. Ta denna till exempel, https://vildsvin.se/vapen/db15-hunt...ter-db10-hunter/fightlite-ar15-men-anda-inte/ den ser för svenne banan inte ut som ett militärt vapen men är ju de facto prestandamässigt lika.
Jag tror @piece kan bidra i denna tråd.

Ska man what ifa finns det gott om saker att säga.

Jag tror ändå att sammantaget är det rimligt att i Sverige förbjuda dessa vapen för jakt där vi är här och nu.

Vid inköpstillfället är meningslöst, marknadsvärdet enda rimliga.

Att Ukraina skulle behöva ej kontrollerade Svenne-banan bösser är föga troligt.

Jag tror @piece kan bidra i denna tråd.

Ska man what ifa finns det gott om saker att säga.

Jag tror ändå att sammantaget är det rimligt att i Sverige förbjuda dessa vapen för jakt där vi är här och nu.
Kan i sak hålla med dig.

Nu är jag inte insatt direkt i frågan, som sagt. Väl medveten om att jag kanske har mer åsikter än kunskap om just jaktfrågor. (Militära vapen är mer mitt ämne)
Men en frågeställning jag har är, vad var fel med "de gamla reglerna"? Dvs innan 1/8 2023. Spontant kan jag tycka att justerbar kolv, pistolgrepp och andra detaljer som ger ett ergonomiskt verktyg att jobba med inte är dumt i sak.

Så länge piplängd är över 48(?) cm och totallängd över 60(cm) uppfylls i kortaste justerbara längd, vill säga.

Dunning-Kruger är mina husgudar. 🙂

Kan i sak hålla med dig.

Nu är jag inte insatt direkt i frågan, som sagt. Väl medveten om att jag kanske har mer åsikter än kunskap om just jaktfrågor. (Militära vapen är mer mitt ämne)
Men en frågeställning jag har är, vad var fel med "de gamla reglerna"? Dvs innan 1/8 2023. Spontant kan jag tycka att justerbar kolv, pistolgrepp och andra detaljer som ger ett ergonomiskt verktyg att jobba med inte är dumt i sak.

Så länge piplängd är över 48(?) cm och totallängd över 60(cm) uppfylls i kortaste justerbara längd, vill säga.

Dunning-Kruger är mina husgudar. 🙂
Rent sakligt finns det inget att klaga på att få jaga med dessa vapen, det är ett inkonsekvent beslut men likt förbaskat så är jakten ifrågasatt, vapen rör upp känslor, vi har bevisligen till ungefär 50% efterbliven väljarkår.
Rent sakligt finns det massor med saker kan kan anmärka på inom alla möjliga områden men ibland får man gilla läget.

Rent sakligt finns det inget att klaga på att få jaga med dessa vapen, det är ett inkonsekvent beslut men likt förbaskat så är jakten ifrågasatt, vapen rör upp känslor, vi har bevisligen till ungefär 50% efterbliven väljarkår.
Rent sakligt finns det massor med saker kan kan anmärka på inom alla möjliga områden men ibland får man gilla läget.
Skulle vilja öka på de där 50% litet till.

Hur mycket jobb är det att bygga om svenska beslagtagna AR15 till helautomater?
För i halvautomat utförande tror jag inte dom vill ha dom.

Vad är det för ammunition till jakt-AR, blir det en ny variant att hålla i lager, eller används den redan i kriget??

Just enhetlig ammunition med NATO var väl väldigt avgörande när Sverige bytte till AK5.

Den nyaste bössan AK24, vad får den för kaliber i Sverige, det pratas både om 556 och någon 8,6mm variant?
Det kanske mest är hypotetisk tills dom har löst problemet med fördröjd avfyrning, det minsta man kan begära är att snorpetarfingret bestämmer när kulan kommer ut tycker jag...

eaa97b6c2ef23fd36abeb9fae4a534b9.jpg

Det här är faktiskt väldigt märkligt.

1. Man vill minska älgstammen pga årliga betesrelaterade skogsskador i miljardklassen.

2. Man minskar älgstammen - förhoppningsvis genom klok avskjutning av rätt djur så att stammen också får högre medelålder och högre kvalitet (vilket också minskar betesskadorna per älg)

3. Älgstammen rödlistas pga minskningen vilket sannolikt (?) medför minskad avskjutning

4. Älgstammen ökar igen, nu med lägre medelålder (och värre betesskador per älg)

(Ko med årskalv orsakar generellt värre betesskador än två vuxna djur)

Med vänlig hälsning,

eaa97b6c2ef23fd36abeb9fae4a534b9.jpg

Det här är faktiskt väldigt märkligt.

1. Man vill minska älgstammen pga årliga betesrelaterade skogsskador i miljardklassen.

2. Man minskar älgstammen - förhoppningsvis genom klok avskjutning av rätt djur så att stammen också får högre medelålder och högre kvalitet (vilket också minskar betesskadorna per älg)

3. Älgstammen rödlistas pga minskningen vilket sannolikt (?) medför minskad avskjutning

4. Älgstammen ökar igen, nu med lägre medelålder (och värre betesskador per älg)

(Ko med årskalv orsakar generellt värre betesskador än två vuxna djur)

Med vänlig hälsning,
Det är nog inte så märkligt som man jag tro, då jag förutsätter att det inte är skogsbolagen som rödlistar.

Hur mycket jobb är det att bygga om svenska beslagtagna AR15 till helautomater?
För i halvautomat utförande tror jag inte dom vill ha dom.

Vad är det för ammunition till jakt-AR, blir det en ny variant att hålla i lager, eller används den redan i kriget??

Just enhetlig ammunition med NATO var väl väldigt avgörande när Sverige bytte till AK5.

Den nyaste bössan AK24, vad får den för kaliber i Sverige, det pratas både om 556 och någon 8,6mm variant?
Det kanske mest är hypotetisk tills dom har löst problemet med fördröjd avfyrning, det minsta man kan begära är att snorpetarfingret bestämmer när kulan kommer ut tycker jag...
Givet all dynga som man ombetts skicka ner så borde en AR-15 vara jackpot, det är nästan surrealistiskt att minnas vad man ombads avvara, tex begagnad jaktoptik och Trangiakök, powerbank och sovsäckar.
Vad sägs annars om en kasse 90-tals porr? Eller funkar deras 3g fortfarande?

I början behövde dom precis allt, trangiakök och powerbanks är fortfarande bristvara vid fronten, sovsäckar lika så,dom nöts ut och blir rätt äckliga, begagnad jaktoptik tror jag dom klarar sig utan nu, det är mera riktiga mörkersikten dom frågar efter nu.

Din 90tals porr kan du behålla, dom har fullt fungerande infrastruktur utom längs fram i fronten, men där har dom inte tid med porr.

Vad är det för ammunition till svensksålda AR15?
Är det någorlunda lätt att bygga om dom till helautomat igen??

• De tre största operatörerna – Kyivstar, Vodafone Ukraine och Lifecell – erbjuder 4G-täckning i många städer och regioner.
    • 4G finns främst på frekvensbanden LTE 900, 1800 och 2600 MHz, vilket gör det kompatibelt med de flesta moderna telefoner.
    • Även i områden som Pripyat (nära Tjernobyl) rapporteras det finnas 3G/4G-täckning.
    🌐 Nationell roaming
    • Sedan 2022 har Ukraina infört nationell roaming, vilket innebär att användare kan koppla upp sig mot andra operatörers nät om det egna är nere – särskilt viktigt i krigsdrabbade områden.
    Så om du planerar att resa dit eller bara är nyfiken: ja, 4G finns – och det fungerar förvånansvärt bra trots utmaningarna.

I början behövde dom precis allt, trangiakök och powerbanks är fortfarande bristvara vid fronten, sovsäckar lika så,dom nöts ut och blir rätt äckliga, begagnad jaktoptik tror jag dom klarar sig utan nu, det är mera riktiga mörkersikten dom frågar efter nu.

Din 90tals porr kan du behålla, dom har fullt fungerande infrastruktur utom längs fram i fronten, men där har dom inte tid med porr.

Vad är det för ammunition till svensksålda AR15?
Är det någorlunda lätt att bygga om dom till helautomat igen??
Det är olika kaliber på geväret, det är säkert vanligt med 222 om jag ska gissa, klass 2 är nog 2 av 3. Annars vanlig 7,62/308 (gissar fortfarande).
@piece vet mer.
Har de porr via Starlink eller vad Musks satellit nu heter? Kan vara bra med backup, lite som kontanter.

Det är nog inte så märkligt som man jag tro, då jag förutsätter att det inte är skogsbolagen som rödlistar.

Självfallet inte. Men det är Länsstyrelsen som bestämmer tilldelning baserat på ”sammanvägda intressen”.

Nu har man nyligen ökat tilldelningen pga växande älgstam, rödlistning sker med automatik när popularionsminskning över viss grad konstateras. Vilket man faktiskt ville. Ett slags moment 22 således, ifall den logiska konsekvensen blir att minska avskjutningen pga rödlistning.

Det är det som är märkligt, men jag hoppas att det inte blir så.

Med vänlig hälsning,

AR 15 är 223 rem, vilket motsvarar 5,56 nato oftast, men vissa börrsor som tex min kan vara beställda med en räffelstigning som inte stabiliserar lätta kulor utan tunga som tex för jakt.

AR10 är .308, men den är inte aktuell för att dras in? Sjukt de luxe i vanlig ordning.

Man konverterar inte med enkelhet en ar15 till full auto
Teksamt för övrigt om man vill ha svenska AR15 då alla har lång pipa pga svensk lag så de är inte smidiga precis

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...