Stora jakttråden

Nu jagar jag ju i Skåne, och här är nära till allt. Drar grisen hel till bilen. Är ganska klent byggd så jag väljer i den mån det går ut den minsta att skjuta.
Brukar dessutom oftast vänta att passa till jag kommer till slaktboden.
Skulle det bli för tungt har jag alltid tillgång till hjälp. Dock oftare varit ute och hjälpt till att dra djur sena kvällar/nätter än jag behövt begära hjälp.
Tror inte det är så lämpligt att börja stycka på en åtelplats. Alltid fått höra att man ska sitta still minst 20min efter skott och därefter lämna platsen så snabbt och tyst som möjligt om man vill kunna få tillbaka gruppen/grupperna till åteln närmsta veckorna.

Eller du menar att helt skippa slaktbod/slakteri? Skulle ändå dragit grisen så nära bilen som möjligt innan jag börjat skära i djuret.
Tack, bra svar.
Jag har samma förutsättningar och ställer bilen ca 30m från åteln, 5m från tornet, men som det är riggat nu lägger man massor med tid på att ta grisen till slaktboden, hänga upp, flå, ta ur, städa, köra ut slaktresterna, låta hänga, åka tillbaka efter en vecka, ta hem, stycka, packa, frysa.

Kunde man bara få med sig ryggen och bakbenen och låta allt ligga skulle jag kapa säkert halva tiden. Man måste ju ha med ett framben till SLU också förvisso.

Tack, bra svar.
Jag har samma förutsättningar och ställer bilen ca 30m från åteln, 5m från tornet, men som det är riggat nu lägger man massor med tid på att ta grisen till slaktboden, hänga upp, flå, ta ur, städa, köra ut slaktresterna, låta hänga, åka tillbaka efter en vecka, ta hem, stycka, packa, frysa.

Kunde man bara få med sig ryggen och bakbenen och låta allt ligga skulle jag kapa säkert halva tiden. Man måste ju ha med ett framben till SLU också förvisso.
Baksidan med åteljakt. När man sitter och nickar till och börjar hoppas på att det inte ska dyka upp något, för att man blivit för trött för att ta hand om djuret. 😆

Baksidan med åteljakt. När man sitter och nickar till och börjar hoppas på att det inte ska dyka upp något, för att man blivit för trött för att ta hand om djuret. 😆
Classic, besvikelsen över att de kommer när det just känns rätt att sätta sig i bilen och slå på Karlavagnen och lyssna på Berit och hennes barndom bla bla och de där programledarna som precis alltid lyckas låta intresserade av de absolut minst intressanta historierna som någonsin berättats. Just då kommer fru nasse fram med sina tonårsbarn som är lite mjuka i rumpan men ändå spänstiga i köttet.

Har hört att kråkfågeljakt med uvbulvan ska vara intressant, så jag tänkte att man kan ju alltid testa. Dock läste jag att de plastiga köpebulvaner som finns att få tag i sällan är särskilt bra, men att man kan pimpa dem med naturliga fjädrar från diverse fåglar för att öka deras effekt... Hittade bland annat den här tråden med instruktioner:
https://www.jaktsidan.se/ipb/index.php?/topic/48168-hur-man-gör-en-uv-bulvan/
Sagt och gjort, köpte en plastuggla och ett par påsar fjädrar i olika nyanser och satte igång att klistra. Efter ett par timmar gick det från det här:
bulvan-uv-0.jpg

Till det här:
20250404_182828.jpg
20250404_182118.jpg
20250404_182137.jpg
Lokala panduro hade tyvärr bara dessa fluffiga fasan- och vilthönsfjädrar i rödbrun och svartvit nyans, så jag fick ta vad jag kunde hitta och göra mitt bästa för att försöka efterlikna den mer brunaktig magteckningen och mörkare svartvita ryggen som uvarna ska ha... Särskilt Snyggt blev det kanske inte men jag tycker ändå att det ser lite mer naturligt ut än den sterila plastfigur jag började med... Den kanske kan tas för en rejält sliten ruggande uggla eller något, en rugguggla :hihi Återstår att se om fåglarna låter sig luras eller om de bara garvar åt spektaklet.

Last edited:
Är det något jag älskar så är det att på ålderns höst ta del av ungdomens entusiasm.

♥️♥️♥️♥️♥️♥️

Själv har jag inte pallrat mig ut på ett år, trots medlem i två jaktlag, och ingen hoj har jag heller.

När jag var ung hade jag också tid med livets fröjder

Är det något jag älskar så är det att på ålderns höst ta del av ungdomens entusiasm.

♥️♥️♥️♥️♥️♥️

Själv har jag inte pallrat mig ut på ett år, trots medlem i två jaktlag, och ingen hoj har jag heller.

När jag var ung hade jag också tid med livets fröjder
Låter som att du behöver bli pensionär :tummenupp

Blev lite Vapenfix ikväll, sambon har bytt upp sig och jag fick därför ärva hennes Brno CZ 457 I kaliber 22lr. Trevligt vapen, presterar bra. Dock inte helt nöjd med känslan i mekanismen, någonting kopplat till slutstycket tenderar att haka i och fastna halvvägs genom rörelsen och den känns bara allmänt oskön och icke silkeslen... Det Lasergraverade serienumret på slutstycket kändes som en trolig bov I dramat, riktigt grov och skarp ytfinish. Lite slipsten och polering rådde bot på detta:
Screenshot_20250619_202435_Gallery.jpg20250619_194155.jpg

Översta bilden, som blev skitkass, visar hur det såg ut innan (serienumret är ju knappt läsbart och det är inte bara bildkvalitetens fel, det såg verkligen såpass förjävligt ut att man hade kunnat tro att de skurit in numret med skärbrännare eller nåt för det var en riktigt grov och "smutsig" yta på/runt all gravyr och man kunde känna siffrorna som skarpa upphöjningar extremt tydligt över den övriga ytan på metallen), den undre hur det ser ut efter att ha rundat lite skarpa kanter med en fin slipsten samt givit slutstycket en generell översyn med polertrissa monterad på en Dremel. Och ja, det blev sju resor bättre. Från att kännas som om Oscar 2 år slängt ner en näve grus i mekanismen till att bli helt jämn, tyst och len i sin rörelse. Bra och billig modifikation som tog mindre än en halvtimme total tid, lätt värt.

Last edited:
Årets (2025-2026) jaktkort inbetalt nu.

Sen köpte jag två 5-skotts mag. på XXL nyss. Dom kör nån "utförsäljning" som vanligt.

Blev lite Vapenfix ikväll, sambon har bytt upp sig och jag fick därför ärva hennes Brno CZ 457 I kaliber 22lr. Trevligt vapen, presterar bra. Dock inte helt nöjd med känslan i mekanismen, någonting kopplat till slutstycket tenderar att haka i och fastna halvvägs genom rörelsen och den känns bara allmänt oskön och icke silkeslen... Det Lasergraverade serienumret på slutstycket kändes som en trolig bov I dramat, riktigt grov och skarp ytfinish. Lite slipsten och polering rådde bot på detta:
View attachment 517010View attachment 517012

Översta bilden, som blev skitkass, visar hur det såg ut innan (serienumret är ju knappt läsbart och det är inte bara bildkvalitetens fel, det såg verkligen såpass förjävligt ut att man hade kunnat tro att de skurit in numret med skärbrännare eller nåt för det var en riktigt grov och "smutsig" yta på/runt all gravyr och man kunde känna siffrorna som skarpa upphöjningar extremt tydligt över den övriga ytan på metallen), den undre hur det ser ut efter att ha rundat lite skarpa kanter med en fin slipsten samt givit slutstycket en generell översyn med polertrissa monterad på en Dremel. Och ja, det blev sju resor bättre. Från att kännas som om Oscar 2 år slängt ner en näve grus i mekanismen till att bli helt jämn, tyst och len i sin rörelse. Bra och billig modifikation som tog mindre än en halvtimme total tid, lätt värt.

Bron CZ är väl på det hela ganska bra bössor men råa och kan behöva en hel del fix innan dom blir bra. Hade själv en 453 (tror jag) den gamla modellen med jättelång pipa och krokig kolv som förra 22:a i två år innan den byttes mot en Anschutz 64MS som fortfarande finns kvar. Den bössan var rå och det fick slipas och poleras för att den skulle bli hyfsad. En kompis har en 455 Varmint med Yodave kit och den har det varit mycket tjorv med, krönt om pipan och den krävde plastbäddning innan den började skjuta någorlunda. Han har förbannat sin CZ mer än en gång och ångrat att han inte köpte en T1:a direkt. En annan kompis har en 457 och den verkar mycket mer bössa än 453 och 455, har gör mig att det är bättre trycke i 457 är mindre rå och att säkringen inte är baklänges på 457.

Då det gäller råa slutstycken på CZ vet jag att kompisen med 455:an använde ventilslippasta för att nöta in slutstycket.

Har en cz452 varmint som jag är helnöjd med.
Använder den dock inte till mycket mer än ett par jaktfältsskjutningar och en råkjakt om året.
Men det där med att polera slutstycket ska jag nog kika på!

Bron CZ är väl på det hela ganska bra bössor men råa och kan behöva en hel del fix innan dom blir bra. Hade själv en 453 (tror jag) den gamla modellen med jättelång pipa och krokig kolv som förra 22:a i två år innan den byttes mot en Anschutz 64MS som fortfarande finns kvar. Den bössan var rå och det fick slipas och poleras för att den skulle bli hyfsad. En kompis har en 455 Varmint med Yodave kit och den har det varit mycket tjorv med, krönt om pipan och den krävde plastbäddning innan den började skjuta någorlunda. Han har förbannat sin CZ mer än en gång och ångrat att han inte köpte en T1:a direkt. En annan kompis har en 457 och den verkar mycket mer bössa än 453 och 455, har gör mig att det är bättre trycke i 457 är mindre rå och att säkringen inte är baklänges på 457.

Då det gäller råa slutstycken på CZ vet jag att kompisen med 455:an använde ventilslippasta för att nöta in slutstycket.
Det var licenshandläggaren som tipsade mig när han ringde upp för att fråga om motivering till vapentillståndet, han berättade att en av hans vänner hade en CZ och att han använt tandkräm för att putsa och polera varenda liten del kopplad till slutstycket varpå det blivit som en helt ny bössa så jag tänkte att det kunde vara värt att testa. Och det skulle jag absolut säga att det var, att en såpass enkel åtgärd kan göra så stor skillnad är ju inte otrevligt :tummenupp

Har hört talas om dessa YoDave-kit och funderade på att beställa hem ett sådant till min då jag föredrar ett lätt trycke, men sen läste jag runt lite på diverse forum och fick tipset att helt enkelt prova att byta avtryckarfjädern mot en fjäder från en tändare eller kulspetspenna. Jag gjorde så och det funkade rakt av, fick ett mycket mjukare och lättare trycke och av vad jag kan konstatera såhär långt så har det inte haft några negativa effekter på säkerheten utan allting funkar som det ska. Ännu en enkel och billig modifikation som givit god effekt i bössan :tummenupp

Har en cz452 varmint som jag är helnöjd med.
Använder den dock inte till mycket mer än ett par jaktfältsskjutningar och en råkjakt om året.
Men det där med att polera slutstycket ska jag nog kika på!
Gör det, lätt värt om du frågar mig :tummenupp

Här demonstreras ingreppet på en CZ455:

Jämförelsen av före och efter påminner väldigt mycket om min egen bössa, från en hackig och nästan krasande mekanism till helt tyst och silkeslen. Ytfinishen på 455ans slutstycke skiljer sig dock något mot 457an, ytan ser allmänt grövre ut men lasergravyren ser inte ut att vara ens i närheten av så hemsk som den var på min bössa.

Tidö är överens om att förbjuda AR-15 för jakt.
Har dom blivit Liberaler ellä? 🫣

GW är ju en kontraindikator numera så då var det väl ett dåligt beslut.
Lite stilpolis över det hela så allt förutom liberalt.

Då gäller det att slita ut sin pipa innan man får pengarna tillbaka då. På två år hinner det iofs processas en hel del så sista ordet är kanske inte sagt än.

Jag har förutom en SFAR som garanterat blir förbjuden inköpstillstånd på en Dragunov så det blir intressant att se den exakta ordalydelsen. Om man använder texten från utredningen så ska den klara sig.

"Personer som äger gevär av typen AR-15 får två år på sig att sälja det. Om de inte säljer vapnet inom den perioden kommer staten kräva in vapnet"

Vem har de tänkt att man ska sälja bössan till om staten ändå kräver in vapnet om två år? :va För övrigt ett otroligt tramsigt och verkanslöst beslut. Det är knappast denna specifika vapentyp i händerna på jägare som utgör någon slags problem, buset kommer ju fortfarande ha tillgång till precis vad fan de vill då de skiter blankt i vilka vapen som är lagliga eller inte. Och skulle någon laglydig få för sig att begå masskjutning så finns det ju gott om andra halvautomater med stora magasin att söka licens på. Det enda problemet man löser med detta förbud är att man försvårar för laglydiga jägare att begå masskjutningar i Sverige med AR15, och det är troligen en väldigt begränsad målgrupp...

"Personer som äger gevär av typen AR-15 får två år på sig att sälja det. Om de inte säljer vapnet inom den perioden kommer staten kräva in vapnet"

Vem har de tänkt att man ska sälja bössan till om staten ändå kräver in vapnet om två år? :va För övrigt ett otroligt tramsigt och verkanslöst beslut. Det är knappast denna specifika vapentyp i händerna på jägare som utgör någon slags problem, buset kommer ju fortfarande ha tillgång till precis vad fan de vill då de skiter blankt i vilka vapen som är lagliga eller inte. Och skulle någon laglydig få för sig att begå masskjutning så finns det ju gott om andra halvautomater med stora magasin att söka licens på. Det enda problemet man löser med detta förbud är att man försvårar för laglydiga jägare att begå masskjutningar i Sverige med AR15, och det är troligen en väldigt begränsad målgrupp...
Folk får skaffa mini-14 istället.

Tycker ändå det är ett steg i rätt riktning för god smak. Lite som man borde förbjuda halstatueringar och keps inomhus.
Man har inte sådana där vapen till jakt, det fattar alla.
Däremot borde de definitivt tillåtas för självförsvar men det är en fråga för en annan tråd.

Att gå till åtta vapen från dagens 4-6 är ju ett stort lyft.

Jag tror annars att detta är rätt fråga, AR-15, att ge efter i. Vi har en bra jaktlag stiftning och om detta är priset för att hålla EU/FP/MP borta så var det billigt.

Undrar stilla om någon här jagat med det hemska dödsmördarautomatkulsprutevapnet som ar-15 är?

Även om jag inte längre är aktiv skytt i någon form så har jag följt debatten från läktaren och efter bästa förmåga argumenterat sakligt i lunchrummet på jobbet.

Min åsikt är att så länge regelverket följs gällande piplängd, ammunition i magasinet vid jakt, totallängd och klass för jakt så är färg, kolvmaterial, justerbarhet mm oviktigt.

Att förbjuda saker för att de ser hemska ut i vissa ögon är verkningslöst. Ta denna till exempel, https://vildsvin.se/vapen/db15-hunt...ter-db10-hunter/fightlite-ar15-men-anda-inte/ den ser för svenne banan inte ut som ett militärt vapen men är ju de facto prestandamässigt lika.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025