Stora jakttråden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min far gick tyvärr bort för ett par veckor sedan. Jag tänkte nu försöka ta jägarexamen trots att jag egentligen inte har något brinnande intresse enbart för att få behålla arvegodset, en gammal hagelbössa. Om jag fattat rätt är det en Husqvarna modell 20 kaliber 16 tillverkad 1924. Att plugga den känns inte som någon idé då reglerna verkar vara lika stränga för ett obrukbart vapen. Då kan jag lika gärna försöka ta examen. Jag tänkte bara göra hagelprovet.

Jag bor på ett litet ställe. Jag har beställt detta: https://jagareforbundet.se/utbildni.../2020/04/las-jagarexamen-nu---hemma-i-soffan/

Tänker läsa teori på egen hand. Varenda käft här i trakten jagar så en bekant har lovat att lära mig skjuta i vår. Sedan är det bara att ta kontakt med provförättaren har jag fått reda på.

Som sagt jag har inget stort intresse men jag gjorde ju lumpen och har även om det var länge sedan, provskjutit några vapen hos bekanta så även om jag skjuter som en kratta så tillhör jag ju inte gruppen som aldrig ens hållit i ett skjutvapen i hela sitt liv.

Låter det här som en framkomlig väg? Jag blir lite orolig då jag hör att det nya digitala provet skall vara långt svårare.

Jag hakar på, då det inom bekantskapskretsen kommer att finnas samma problem.
Fast där finns det nog också en väldigt gammal salongsbössa.
(typ farfars fars, dom moderna vapnen skiter dom nog i, dom kan säljas)
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Jag hakar på, då det inom bekantskapskretsen kommer att finnas samma problem.
Fast där finns det nog också en väldigt gammal salongsbössa.
(typ farfars fars, dom moderna vapnen skiter dom nog i, dom kan säljas)
Själva bössan är nog inte värd många hundringar men den är i fint skick. har stått i garderoben i 42 år för på den tiden var det inte samma regler om förvaring. Den har avlossat 3 skott på den tiden. Min far ärvde den av sin farbror.

Jag tänkte först göra mig av med den men när läste reglerna blev jag "anti" det kändes som om en del av regelverket hade samma uppgift som garagesvängen, alltså inte att förbättra säkerheten utan bara göra det så svårt som möjligt så folk skulle ge upp. Då bestämde jag mig att så roligt skall dom inte ha det.:lol
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Är det ett riktigt salongsgevär med enskottsladdning kommer du tyvärr få problem med licensen till den, även med jägarexamen.

Men har man gjort teorin, säker vapenhantering, avståndsbedömningen och hagelskjutningen så är uppskjutningen till kula (upp till klass2) en enkel sak. Uppskjutningen till klass 1 kräver lite kostsammare träning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det ett riktigt salongsgevär med enskottsladdning kommer du tyvärr få problem med licensen till den, även med jägarexamen.

Men har man gjort teorin, säker vapenhantering, avståndsbedömningen och hagelskjutningen så är uppskjutningen till kula (upp till klass2) en enkel sak. Uppskjutningen till klass 1 kräver lite kostsammare träning.

Ahh, dom får sätta sig in i reglerna och se om det är värt det.
En pluggning förstör väl eventuellt värde på bössan (om det ens är något värde på den) men det kanske inte heller spelar någon roll för dom.

Får man hänga en pluggad bössa som prydnad på väggen, eller måste den ändå förvaras i vapenskåp? (det enda användningsområde jag kan tänka mig att dom har)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min far gick tyvärr bort för ett par veckor sedan. Jag tänkte nu försöka ta jägarexamen trots att jag egentligen inte har något brinnande intresse enbart för att få behålla arvegodset, en gammal hagelbössa. Om jag fattat rätt är det en Husqvarna modell 20 kaliber 16 tillverkad 1924. Att plugga den känns inte som någon idé då reglerna verkar vara lika stränga för ett obrukbart vapen. Då kan jag lika gärna försöka ta examen. Jag tänkte bara göra hagelprovet.

Jag bor på ett litet ställe. Jag har beställt detta: https://jagareforbundet.se/utbildni.../2020/04/las-jagarexamen-nu---hemma-i-soffan/

Tänker läsa teori på egen hand. Varenda käft här i trakten jagar så en bekant har lovat att lära mig skjuta i vår. Sedan är det bara att ta kontakt med provförättaren har jag fått reda på.

Som sagt jag har inget stort intresse men jag gjorde ju lumpen och har även om det var länge sedan, provskjutit några vapen hos bekanta så även om jag skjuter som en kratta så tillhör jag ju inte gruppen som aldrig ens hållit i ett skjutvapen i hela sitt liv.

Låter det här som en framkomlig väg? Jag blir lite orolig då jag hör att det nya digitala provet skall vara långt svårare.
Hej!

En 16-kalibers Hva20 är så mycket klassiker det kan bli. Lefacheux-låsning är det väl om jag minns rätt, dvs svängande regel på undersidan.

Det är rolig träning och om du enbart avser att ta för småvilt (dvs hagelprov) så kan du överväga halvautomat då de är enklare att skjuta bra med, särskilt i början.

Bra idé att förvalta kulturarvet! Jag är säker på att farsgubben din ler i sin himmel.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Hej!

En 16-kalibers Hva20 är så mycket klassiker det kan bli. Lefacheux-låsning är det väl om jag minns rätt, dvs svängande regel på undersidan.

Det är rolig träning och om du enbart avser att ta för småvilt (dvs hagelprov) så kan du överväga halvautomat då de är enklare att skjuta bra med, särskilt i början.

Bra idé att förvalta kulturarvet! Jag är säker på att farsgubben din ler i sin himmel.
Farsan var inte heller någon jägare men jag antar att han var i samma situation som jag är nu att han ville ha kvar en släktklenod.

Den ser ut som du beskriver den. Om man tar bort pipan och håller baskylen med kolven åt höger så är det på "övre" kanten instansat 20 och på "nedre" serienumret.

Vänder man den i skjutläge så är det instansat 12 längs upp och lite nedanför något som om man läser i samma riktning som 20 ser ut som ett halvt litet d och ett stiliserat L. Upp och ned kan det vara 7 och en halv 8 men det är svårt att se.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Ahh, dom får sätta sig in i reglerna och se om det är värt det.
En pluggning förstör väl eventuellt värde på bössan (om det ens är något värde på den) men det kanske inte heller spelar någon roll för dom.

Får man hänga en pluggad bössa som prydnad på väggen, eller måste den ändå förvaras i vapenskåp? (det enda användningsområde jag kan tänka mig att dom har)
Från en helt okunnig som surfat runt lite. Även ett pluggat vapen skall vara inlåst men det finns de som hävdar att de fått ha det i ett låst vapenställ på väggen under förutsättning att det inte syns utifrån om någon står utanför och tittar in. Personligen kan jag tycka att det är överdrivet. Hur stor är risken att ett gevär kaliber 22 som gjorts obrukbart och som användes av torpare på Napoleons tid kommer att nyttjas i en gänguppgörelse?

Även om pundarpetter har kunskapen och utrustningen att göra det brukbart igen vilket jag tvivlar på, är det inte enklare att köpa en insmugglad öststatspistol?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I och med kravet på stålhagel så tror jag att den blir nästintill obrukbar i vilket fall men jag kan ha fel.
Det finns alternativ till stål, särskilt i kaliber 16. Äldre bössor mängdskjuter man inte med och då spelar priset på patronerna mindre roll.

Köper du 20 hagelpatroner med vismut så kommer du att kunna lämna ett antal patroner till dina barn.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Avslutade rådjursäsongen klockan 1630 igår.
1000042715.jpg
Nu är det dags börja fylla på åteln.
Behöver en ny kamera, tips? Har haft spypoint, fungerat bra men inte så grym upplösning eller film i Micron i alla fall.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har en Bolyguard 584 som fick ersätta min Scoutguard 880 då det tog 10-15 minuter innan bilderna kom till telefon då 3G täckningen nu är borta, efter bytet har det blivit tre rävar från badrumsfönstret.

Förövrigt den sämsta jakthösen på de 30 år jag jagat, i september +20 och mycket regn, andra älgjaktshelgen byggde jag altan i +24,8 grader och då tänkte man att det blir en lång höst andra helgen i oktober snö så det var färdigjagat med hunden. Ska väl inte klaga då jag sköt fyra älgar för jämten på de tre veckor som jakten varade i år och då släppte jag tre stora kor.

Hade i och för sig kunnat skjuta minst tio älgar till 500 m från huset om jag velat i december fram till igår då jakten slutade men utan hund känns det meningslöst, jag har skjutit så många älgar så att bara skjuta för att skjuta får vara för mig.

Här också ikväll fixat det sista på min Husqvarna 1640 i 30.06 som nu fått nytt Rusan trycke, tidigare är kolven bytt till en Houge med Kalix kolvkam. Har den bara som backup bössa utifall att nåt händer men min Remington 700 med egen byggd laminatkolv.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
En polare har denna med extra simkort till sitt vanliga fri surf abonnemang han har till telefonen.
Ser live video med bra bildkvalitet. Kräver ju dock att där är 4g teckning


Har inga egna åtlar, svärfar och svåger som fixar med det. Jag bara får bilderna och blir tillsagd att sätta mig när det själva inte hinner med. Tror det är nån av de enklare modellerna från Hylte de använder.

Men denna säsongen har det inte blivit någon jakt. Mycket familjeaktiviteter som gått före, så det har bara blivit småviltsjakterna. Alltid pissväder när dessa sker, och det blir knappt nån hare längre. Och eftersom där inte är så mycket hare längre, även om trenden har vänt, anstränger man sig inte heller särskilt mycket för att skjuta när det kommer nåt.
Men det börjas med frukost och massa skitsnack, och avslutas till lunch med ärtsoppa och punch. Hade det inte varit för gemenskapen hade jag nog slutat med den jakten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
För mig är gemenskapen viktig och är med i två lag var av det ena är mycket gemenskap försts veckan då vi bor i jaktkojan men jag skulle inte jaga älg eller ha älghund om jag inte också kunde jaga lite som jag vill då det passar mig.

Försöker att anpassa mig så andra kan vara med men de flesta jagar nog inte lika mycket som jag så det blir mycket ensam jakt på älg men det är lite jobbigt och blir långa dagar om man är ensam och skjuter stora vuxna älgar?

Inte jakt, men imorgon bär det av för regionfinal i Skyttiaden för luftgevär som skjuts i Vindeln på lördag där en av grabbarna ska skjuta. Andra grabben hade otur då hans bössa började skjuta ojämnt i distriktsfinalen, den är dock nu på väg hem från service hos Sportec så ganska får joppas på bättre tur i framtida tävlingar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite bilder från höstens korta jakt
20230901_070658.jpg20230902_081152.jpg20230906_061855.jpg20230928_182324.jpg20230911_114508.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top