Stora jakttråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det upplägg där jag tog var att man skulle läst ut en bok innan man kom dit. Kunskap om jakt hette den.
Resten löste sig på plats.

Lite för stor, jag sköt den minsta av fem och trodde den var mindre än den var, jag tror den vägde 80, fick ett annat förslag om 100. Gissar att jag var lite närmre sanningen.
Aha, så att läsa boken på egen hand är inget konstigt utan något man får göra oavsett, men ifall man väljer att följa upp självstudierna med en studiecirkel för att sammanfatta, gå igenom, ställa frågor etc innan prov är valfritt?

Inte dåligt, då har du kött för ett tag framöver då :tummenupp
Det förutsätter förstås också ett intresse, annars kan det vara svårt.

Är det bara skytte mot rörliga mål man är ute efter så finns det andra aktiviteter som kräver mindre…
Såklart, men så är det ju med allt. Jag har plöjt igenom en femtedel av materialet såhär långt, tar paus för idag och smälter det till imorgon tänker jag.

Om det bara vore skytte med diverse vapenslag mot diverse mål som intresserade mig hade jag stannat i försvarsmakten :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du får väl jaga Bisam året runt just eftersom det är en invasiv art som om möjligt ska utrotas. Ska tydligen smaka sjöfågel:
Bara att ta examen och ta tag i problemet :7peta
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du får väl jaga Bisam året runt just eftersom det är en invasiv art som om möjligt ska utrotas. Ska tydligen smaka sjöfågel:
Bara att ta examen och ta tag i problemet :7peta

Ja, det stod ju att det vanliga var att jaga med kulvapen, och en gammal salongsbössa kan jag nog skaka fram, undra bara vad grannarna tycker?

Jag har nog redan lite hillbillystämpel hos dom

Då kan ja ju passa på att ta vad det nu är (mink?) som tar sjöfågen häromkring också
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, det stod ju att det vanliga var att jaga med kulvapen, och en gammal salongsbössa kan jag nog skaka fram, undra bara vad grannarna tycker?

Jag har nog redan lite hillbillystämpel hos dom

Då kan ja ju passa på att ta vad det nu är (mink?) som tar sjöfågen häromkring också
Skadan är ju bevisligen redan skedd, varför börja bry sig nu? :hihi Om deras gräsmatta också lider på grund av Bisam så kan du ju alltid erbjuda dig att jaga i deras trädgård också, kanske ger pluspoäng ;)

Mink får du också jaga året runt, så det är väl bara ytterligare en anledning att ta examen då :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skadan är ju bevisligen redan skedd, varför börja bry sig nu? :hihi Om deras gräsmatta också lider på grund av Bisam så kan du ju alltid erbjuda dig att jaga i deras trädgård också, kanske ger pluspoäng ;)

Mink får du också jaga året runt, så det är väl bara ytterligare en anledning att ta examen då :tummenupp

Haha, förvisso sant.
Vi har ett bra grannförhållande, vi nickar åt varandra var 14e dag när någon av oss kör förbi den andre.

Jag tror dock inte att dom har bisam, dom bor utom synhåll för mig, men jag har aldrig sett dom simma ditåt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Haha, förvisso sant.
Vi har ett bra grannförhållande, vi nickar åt varandra var 14e dag när någon av oss kör förbi den andre.

Jag tror dock inte att dom har bisam, dom bor utom synhåll för mig, men jag har aldrig sett dom simma ditåt.
Ses ni så sällan skulle jag inte tro att de bryr sig, om ens märker, ifall du skjuter skadedjur på din tomt med eller utan examen. Kanske lika gärna ska köpa hem en gammal mynningsladdare och bunkra upp med fyrverkerier att plundra på svartkrut en gång om året :hihi

Jag bor tyvärr lite nära annat folk så ska jag jaga på mina marker vill jag ha tillstånd och licenser i ordning. Sen så hoppas jag ju att mina grannar ska låta mig jaga diverse skadedjur på deras marker också, är omgiven av lantbrukare så det är gott om gäss på åkrarna. Jag har inte sett mycket annan jaktverksamhet i närheten så jag tror inte att de vare sig jagar själva eller arrenderar ut rätten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ta jägare examen, det är ju lite som med körkortet klarar du teorin och de praktiska provet spelar det ingen roll hur du tränat privat eller i nån form av kurs, studiecirkel. Vet att han som är provledare här (eller vad det nu heter) ibland brukat fixa så man kan få göra prover då det passar men då bör jag på ett litet ställe.

Jag är också lite undrande till de intensivkurser där man tar jägarexamen på en helg, att göra det om man läst på teori och har grundkunskaper att hantera vapen då man jag förstå det men att bara lära sig skjuta både hagel och kula från noll på en helg tycker jag låter ut svårt. På skjutbanan så ser man fort vilja som "har det i sig" och dom klara det nog men många lär ha problem. Nya reglerna på älgbanan kräver ju helt annan vapenvana då man ska kunna repetera mellan skotten och här så en man ju att många älgjägare med jägarexamen har problem. Finns det risk för fusk här? Har ju förekommit det, man blir ju lite misstänksam.

Snart blir det ju lagligt med ljuddämpare på 22:an om drssutom licensfritt jag inte fattat det hela galet. Subsonic och ljuddämpare på en 22:a så är det så tyst att grannarna inte lär reagera om du ska skjuta bisam, smällen då kulan tar i målet är ju svår att komma ifrån så den hörs annars är det tyst.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ang. inskjutning..... har tidigare skjutit in bössan hemma på mina marker (nära storstaden) - är det fortfarande OK (har ett mindre sandtag som kulfång).
Med tanke på alla utflyttade stadsbor som bor inom hörhåll - och med tanke på alla skjutningar i samhället - kan det vara vettigt att meddela polisen i närområdet att inskjutning pågår (mitt eget svar är ja, vad säger andra här?)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ang. inskjutning..... har tidigare skjutit in bössan hemma på mina marker (nära storstaden) - är det fortfarande OK (har ett mindre sandtag som kulfång).
Med tanke på alla utflyttade stadsbor som bor inom hörhåll - och med tanke på alla skjutningar i samhället - kan det vara vettigt att meddela polisen i närområdet att inskjutning pågår (mitt eget svar är ja, vad säger andra här?)
Jag skjuter på en åker, ha med dig licens och legitimation samt transportera vapen enligt regelverket så kan de ringa bäst de vill.
Tror förvisso inte polisen åker på skjutningar heller längre, då skulle de inte ha tid med annat, tex trafiksäkerhetsarbete
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ta jägare examen, det är ju lite som med körkortet klarar du teorin och de praktiska provet spelar det ingen roll hur du tränat privat eller i nån form av kurs, studiecirkel. Vet att han som är provledare här (eller vad det nu heter) ibland brukat fixa så man kan få göra prover då det passar men då bör jag på ett litet ställe.

Jag är också lite undrande till de intensivkurser där man tar jägarexamen på en helg, att göra det om man läst på teori och har grundkunskaper att hantera vapen då man jag förstå det men att bara lära sig skjuta både hagel och kula från noll på en helg tycker jag låter ut svårt. På skjutbanan så ser man fort vilja som "har det i sig" och dom klara det nog men många lär ha problem. Nya reglerna på älgbanan kräver ju helt annan vapenvana då man ska kunna repetera mellan skotten och här så en man ju att många älgjägare med jägarexamen har problem. Finns det risk för fusk här? Har ju förekommit det, man blir ju lite misstänksam.

Snart blir det ju lagligt med ljuddämpare på 22:an om drssutom licensfritt jag inte fattat det hela galet. Subsonic och ljuddämpare på en 22:a så är det så tyst att grannarna inte lär reagera om du ska skjuta bisam, smällen då kulan tar i målet är ju svår att komma ifrån så den hörs annars är det tyst.
Jag tänker att precis som i fallet med körkort kan man ju ha med sig erfarenheter som gör saken lättare, exempelvis om man arbetat som polis/militär eller har utövat sportskytte sedan ung ålder så har man nog lättare att klara en intensivkurs då man (förhoppningsvis) inte behöver lägga lika mycket tid på säker vapenhantering och skytte som en total nybörjare. Om man jämför det med körkort, en totalt ointresserad person utan någon som helst form av fordonserfarenhet och vana har nog svårare att klara ett körkortspaket än en individ som sysslat med motorsport sedan ung ålder. Nybörjaren kommer ju behöva nöta dragläge och öva simultankapaciteten på att gasa/bromsa/koppla/växla på ett sätt som en som redan kan framföra ett motorfordon inte behöver. Även om båda behöver läsa teori så har de ju mer eller mindre hjälp av sina tidigare erfarenheter inom ämnet.

Däremot trodde jag, precis som i fallet med körkort, att det fanns vissa obligatoriska utbildningsmoment man ska ha genomgått innan man kan ta jägarexamen. Något motsvarande riskutbildning, halkkörning etc. Därav min undrar kring om det verkligen är så lätt som att man kan vara "privatist" och bara göra proven.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ang. inskjutning..... har tidigare skjutit in bössan hemma på mina marker (nära storstaden) - är det fortfarande OK (har ett mindre sandtag som kulfång).
Med tanke på alla utflyttade stadsbor som bor inom hörhåll - och med tanke på alla skjutningar i samhället - kan det vara vettigt att meddela polisen i närområdet att inskjutning pågår (mitt eget svar är ja, vad säger andra här?)
Så länge du är utanför detaljplanerat område ska det vara ok:

Däremot får du inte anlägga en egen bana då detta kräver tillstånd, så inga fasta installationer såsom skjutbänk, tavelhållare etc. Så länge du kommer till en tom plats utanför detaljplanerat område och medför din övningsmateriel samt tar den med dig när du lämnar så har jag förstått det som att du får panga fritt på din egen mark (eller mark där du har ägarens tillstånd).
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Aha, så att läsa boken på egen hand är inget konstigt utan något man får göra oavsett, men ifall man väljer att följa upp självstudierna med en studiecirkel för att sammanfatta, gå igenom, ställa frågor etc innan prov är valfritt?

Jag har lite svårt att förstå frågan, kan du möjligen förtydliga?

Mange tack.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har lite svårt att förstå frågan, kan du möjligen förtydliga?

Mange tack.
Jag försöker mest bara ta in att det är såpass "avslappnat" att bli jägare. Läs en bok, skriv ett prov, visa att du kan skjuta, ansök om vapenlicens. Jag trodde att det skulle vara mer av en "officiell" utbildning, att man var tvungen att gå en kurs och att undervisningen var mycket mer omfattande. Jag trodde det skulle vara mer som en kurs på universitet eller dylikt, man söker, blir antagen, köper kurslitteratur, tar med sig denna till lektionerna, går igenom materialet tillsammans med en instruktör som är den som i slutändan sätter godkänt på din utbildning och sen är man utbildad och klar. Svaret "boken läser du själv innan kursen (om du ens vill gå en, den är valfri), sen skriver du prov och sen är du klar" var inte vad jag väntat mig:hihi
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag försöker mest bara ta in att det är såpass "avslappnat" att bli jägare. Läs en bok, skriv ett prov, visa att du kan skjuta, ansök om vapenlicens. Jag trodde att det skulle vara mer av en "officiell" utbildning, att man var tvungen att gå en kurs och att undervisningen var mycket mer omfattande. Jag trodde det skulle vara mer som en kurs på universitet eller dylikt, man söker, blir antagen, köper kurslitteratur, tar med sig denna till lektionerna, går igenom materialet tillsammans med en instruktör som är den som i slutändan sätter godkänt på din utbildning och sen är man utbildad och klar. Svaret "boken läser du själv innan kursen (om du ens vill gå en, den är valfri), sen skriver du prov och sen är du klar" var inte vad jag väntat mig:hihi
Ah, det är lite relax.
Allt med Sverige är inte katastrof, jakten är förmånlig, hoppa in bara.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är som att ta körkort på min tid (tog bara bil kortet då), skriva teori och göra ett praktiskt prov och sen klart om man klarade proven. Sen är det nog inte så bara att ta jägarexamen men det är inget som är omöjligt eller svårt om man har intresset för det. Jag skulle nog inte klara av jägarexamen idag, alla sjujäkla fåglar skulle nog nog kugga på. Samna sak med skyttet skulle inte klara det direkt helt otränad i sånt fall har jag en bra dag, kula skulle nog gå men hagel vete fan om jag skulle klara rakt upp och ner.

Jag har egen 22LR älgbanan på min mark så jag är nog hyfsat vältränad då det gäller kulskytte med ett par tusen 22LR innan jakten. Min bana är gjord så att den går att flytta men blinderingen som går att skruva isär får stå ute hela tiden.

Jakten är än så länge hyfsat okej i Sverige men det finns starka krafter som jobbar mot den och det blir bara värre och värre ju mer organiserat landet blir. För mig är det ingen skillnad på att skjuta en älg eller en tjäder mot att gå och handla korv på Ica eller en hamburgare på Max, det är bara olika former av jakt där dom som köper sitt kött låter nån annan göra jobbet med själva dödandet som man som inte kommer ifrån om man ska ha kött.

Laga dig sen en jakthund då är det hel kört och tar jakten till helt annan nivå, eller kanske inte för börjar du jaga med hund så vill du nog inte vara utan. Är i alla fall så för mig, satt på pass en gång för första gången på 8 år bara för att jag skulle iväg och inte vågade släppa hunden och vilken pina. Jämten då han jag har nu har lite svårt att sluta jaga när husse vill men att inte vara med hund är som ingen jakt.

Jag brukar lite skämtsamt säga att älgarna som inte skjuts på stånd för hunden räknar jag inte, men lite så känns det. Nu har jag väl i och för sig skjutit så många älgar att jag inte vet hur många det är under 28 års älg jagande. Ett tips för dagbok, det hade varit kul att ha nu.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
De klarar väl inte snödjupet norröver tänker jag men de där svinen löser det säkert på något sätt.
Be careful what you wish, allt snack om att de minskar tror jag är nonsens.
Sedan vad de egentligen gör för skada så länge man inte spelar golf eller kör MC vet jag inte. Gräsmatta är ändå helt gay så vem vill ha det?
Dom klarar snö o kyla utan bekymmer såg en dokumentär om muslim fel vildsvin var det i Österrike o dom mosade sig fram i meter djup snö som små buldosers när dom käkade ekollon o annan skit på marken, luktsinnet fixade att finna mat hur enkelt som helst trots dryga metern snö o uppåt 20-.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dom klarar snö o kyla utan bekymmer såg en dokumentär om muslim fel vildsvin var det i Österrike o dom mosade sig fram i meter djup snö som små buldosers när dom käkade ekollon o annan skit på marken, luktsinnet fixade att finna mat hur enkelt som helst trots dryga metern snö o uppåt 20-.

Nån som vet hur dom har det med tjäle i Österrike? Dom verkar ju ha en kort vinter där som jag fattar det så dom får kanke inte så djup tjäle då? Tror inte snö är nåt större problem utan 0,5-1 m tjäle som ställer till det för grisarna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nån som vet hur dom har det med tjäle i Österrike? Dom verkar ju ha en kort vinter där som jag fattar det så dom får kanke inte så djup tjäle då? Tror inte snö är nåt större problem utan 0,5-1 m tjäle som ställer till det för grisarna.

Tjäle blir det uppe i Alperna men inte i låglandet. Snön kommer men ligger inte så länge så det går inte att jämföra på något sätt med norra Sverige.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top