Stora elallergiker-tråden, (fibromyalgiker också välkomna)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Elallergiker, vad hände med dem? Var det bara arbetslösa crazies eller var de allergiska? När jag var ung (!) kunde Landet Runt köra något inslag, kan de allergikerna hittas idag eller gick de alla under?
Jag letade på YouTube men hittade på sin höjd någon Ring P1 bandning, som trots Täppas var rätt underhållande.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag hade fibromyalgi några timmar men sen blev jag sverigehatare istället så det löste sig inshallah
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Haha, var det inte någon galning som nästan lyckades släcka mobiltrafiken i halva Dalarna efter fått i lägre instans fått igenom något extremt lågt gränsvärde som lyckligtvis upphävdes i högre instans.

Dom har förresten en ny hemsida, https://eloverkanslig.org/

Får mig också att tänka på folk som klagar på när mobilmast sätts upp 100 meter från hemmet och/eller ungarnas skolgård men inte har några problem med fem mobiltelefoner i hemmet och två när man kör i bilen. Gissa vilket som ger högst strålning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ett bevisat psykosomatiskt problem. DVS de tror på det så mycket att de får problem av det, men vid blindtester har det väldigt grundligt visats vara rent trams.

Men de finns fortfarande, media har bara hittat något annat att hitta på floskler om.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det måste vara en helt död sida med tanke på att folk inte kan besöka den.
Eller finns det någon typ av eko-el?
Det man själv tror på är alltid en absolut sanning.
Vi har haft "en sån" på jobbet. Fick helt elsanerat arbetrum. Hjälpte inte.
Senast jag såg honom var på TV, han och hustrun gick omkring i rymddräkter och de bodde nånstans långt ute i skogen..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Får mig också att tänka på folk som klagar på när mobilmast sätts upp 100 meter från hemmet och/eller ungarnas skolgård men inte har några problem med fem mobiltelefoner i hemmet och två när man kör i bilen. Gissa vilket som ger högst strålning.
En polares bostadsrättsförening fick ett erbjudande om att montera en mobilmast på deras tak, dom skulle få en slant i grundersättning och sen på årsbasis, jag tror det var 50 papp om året, och det här var 10-12 år sedan. Men några tanter i huset hade fått för sig att det var helt livsfarligt med sånt där, så istället monterades den upp på grannhuset, och eftersom dom inte är rundstrålande, utan mer planstrålande, så lös det ju rakt in i huset istället, och dom fick inte en spänn för det :huvet

Det måste vara en helt död sida med tanke på att folk inte kan besöka den.
Eller finns det någon typ av eko-el?
Ja, och hur skriver elallergiker hemsidor? Ritar dom allt på papper och skickar till någon, eller kör dom uteslutande med hålkortsservrar som drivs av ångmaskiner? Troligen går och cyklar dom överallt också, eftersom det är få ställen som har så mycket elektromagnetisk strålning som inne i moderna fordon...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här i Umeå gjordes det grundliga blindtester i ett totalt elsanerat rum och ett med kraftigt förhöjda fält.

Massor av människor fick jättestora problem, ungefär 53% i det totalt elsanerade rummet och resten i det andra...

Löser man bara dessa personers underliggande psykiska problem med stress och irrationell rädsla för saker så brukar dom bli friska.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det man själv tror på är alltid en absolut sanning.
Vi har haft "en sån" på jobbet. Fick helt elsanerat arbetrum. Hjälpte inte.
Senast jag såg honom var på TV, han och hustrun gick omkring i rymddräkter och de bodde nånstans långt ute i skogen..

Plis hitta länk till det inslaget. :Bugar
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Får mig också att tänka på folk som klagar på när mobilmast sätts upp 100 meter från hemmet och/eller ungarnas skolgård men inte har några problem med fem mobiltelefoner i hemmet och två när man kör i bilen. Gissa vilket som ger högst strålning.

Är det mer strålning från en mobiltelefon? Borde ju vara lägre styrka på signalen kan jag tycka. :va

Pls red ut
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Basstationen har högre effekt, men effekten avtar med avståndet, så den effekt du utsätts för är betydligt högre från mobilen än från masten.

Det beror ju då på hur nära man är basstationen, så uttalandet var kanske lite väl kategoriskt? (Att det är högre strålning från telefonen än basstationen)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Är det mer strålning från en mobiltelefon? Borde ju vara lägre styrka på signalen kan jag tycka. :va

Pls red ut

Det är lite onödigt att en är jättestark om dom skall kommunicera samma sträcka, speciellt om antennen är överlägsen.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag kan rekommendera en bok som heter "Från Ad Hoc till Önsketänkande - En guide till pseudovetenskapens värld" av Jesper Jerkert.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det beror ju då på hur nära man är basstationen, så uttalandet var kanske lite väl kategoriskt? (Att det är högre strålning från telefonen än basstationen)

Sålänge du inte klättrar upp i masten och hänger framför antennen stämmer det i princip. Signalen från masten sprids väldigt fort och blir på några meter svag. Det finns skojiga formler för att räkna på det om du vill läsa mer om det.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jo den är lägre.
Men man går ju oftast inte omkring med en aktiv mobilmast i fickan.

Strålningen avtar med kvadraten på avståndet.

Så den blir fort försumbar jämfört med mobiltelefon, wifi, datorer, drivdon för lågenergilampor och lysrör, smartahemgrunkor, mobilladdare, drivdon för ledlampor, fjärrkontroller, tv och radiosändningar etc etc....................

:hej

/e
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Finns en tanta (eller vad man ska säga, 50-ish?) i gullspångstrakten, har ett litet företag så får leveranser med jämna mellanrum.

Moderna leverantörer använder ju idag elektroniska leveransanvisningar/transportsedlar där du signerar i en liten handdator vilket hon frågade chauffören om han hade, när han Ringde!, och fick vägbeskrivning, hon sa att hon signerat en sådan för ett tag sen och blev så sjuk att hon inte kunde lämna sängen på över en månad så om han hade en sån fick han ställa av grejerna på utsidan eller ta med dom tillbaka för hon tänkte inte komma i närheten.

Det var lugnt, troligen känt för det var en hederlig gammal papperssedel till godset så hon kom ut, efter att poängterat att han var tvungen att lämna mobilen i hytten, och tog emot grejerna......

Inga problem med tanten de gånger han var där trots 2 mobiler i fickorna och att hon stod mellan honom och bilen när han körde bryggan med fjärr..........tron kan försätta elallergi! :D
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Här i Umeå gjordes det grundliga blindtester i ett totalt elsanerat rum och ett med kraftigt förhöjda fält.

Massor av människor fick jättestora problem, ungefär 53% i det totalt elsanerade rummet och resten i det andra...


Jag kan helt ärligt erkänna att jag klarar inte av att stå inne bland stora trafostationer, inne vid kraftverk mm. Har varit inne i massa olika el miljöer genom åren. Och det där 50Hz surret känns i hela kroppen inne på dessa ställen. För mej obegripligt att förstå hur någon kan jobba där. Inte på själva kraftstationen, utan i elrummen vid trafos och ställverk. Redan ett par meter bort märks inget.

Var inne på Hässelbykraftvärmeverk. Bland det värsta jag upplevt när vi monterade ner och lastade några strömskenor.

Får jag bli sjukskriven nu? För min elallergi?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kan helt ärligt erkänna att jag klarar inte av att stå inne bland stora trafostationer, inne vid kraftverk mm. Har varit inne i massa olika el miljöer genom åren. Och det där 50Hz surret känns i hela kroppen inne på dessa ställen. För mej obegripligt att förstå hur någon kan jobba där. Inte på själva kraftstationen, utan i elrummen vid trafos och ställverk. Redan ett par meter bort märks inget.

Var inne på Hässelbykraftvärmeverk. Bland det värsta jag upplevt när vi monterade ner och lastade några strömskenor.

Får jag bli sjukskriven nu? För min elallergi?

Klart man märker det, och visst är det obehagligt när håret ställer sig på ände, men man vänjer sig, och lär sig att ha lagom flottigt hår på jobbet.
Jag har också varit på besök inne i ett kraftverks generatorhall, och upplevt det, jag kanske också måste sjukskriva mig?

Lokförare sitter ju i ett kraftig elektromagnetfält hela dagarna också.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det beror ju då på hur nära man är basstationen, så uttalandet var kanske lite väl kategoriskt? (Att det är högre strålning från telefonen än basstationen)

Det var just därför jag skrev om antenner 100 meter bort, för att det då blir så enorma skillnader mot vad dina telefoner hemma utsätter dig för.

En annan aspekt apropå skolan, i varje klassrum har läraren och säkert hälften av alla elever varsin mobil. Ligger masten 100 meter bort sänder mobilerna med en väldigt låg effekt. Ligger masten 1 km bort eller mer så sänder dom med betydligt större effekt. Därför strålar det troligtvis mindre i lektionssalen om man bygger antenner i anslutning till skolgårdarna. Kanske något för elallergikerna att driva?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top