Stora cykeltråden

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Han som vann OS 7 mila vägde drygt 60 kg.
Ska man cykla långt med mycke backar är det jobbigare om man väger 100. Det är vetenskap
Tittar mycket på cykellopp på Eurosport
Det gäller bara å komma in i ett flyt. Gäller även när jag springer.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Nja vid närmare eftertanke?
Kompisen 65 kg sprang Ursviks 5 km bana. Mycket backar där som bekant. Han har sprungit alla möjliga lopp. Själv stog jag i mål å tog imot han. Men det var en tjej, rätt kraftig om vi säger så?
Å hon var nog halvminuten snabbare. Det här ett antal år sen?
Så det finns undantag ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det inte så att vikten blir märks mer när man cyklar/springer långt och att på 5km löpning kan även ett vältränat muskelknippe få en bra tid. Men på 42km blir det jobbigare även om tex Lillen Eklund trots sin kropp lyckades ta sig runt på en hedervärd tid. Dvs hedervärd med den kropp han släpade runt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det inte så att vikten blir märks mer när man cyklar/springer långt och att på 5km löpning kan även ett vältränat muskelknippe få en bra tid. Men på 42km blir det jobbigare även om tex Lillen Eklund trots sin kropp lyckades ta sig runt på en hedervärd tid. Dvs hedervärd med den kropp han släpade runt.
Vikt påverkar nog betydligt mer för löpare än för cyklister, beroende på terräng, är det mest utförs så vinner nog tom en cyklist på hög vikt. En större kropp har ju också större kostnader så att säga, och drar mer energi över tid bara på tomgången.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Är det inte så att vikten blir märks mer när man cyklar/springer långt och att på 5km löpning kan även ett vältränat muskelknippe få en bra tid. Men på 42km blir det jobbigare även om tex Lillen Eklund trots sin kropp lyckades ta sig runt på en hedervärd tid. Dvs hedervärd med den kropp han släpade runt.
Jo så är det nog. Den tjejen jag såg var mer rund än musklad.
Ja en 100 kg kan klara 7 mil bra
Men maran å 100 kg blir det nog inga bäst av 10. Så håller med erat resonemang ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vikt påverkar nog betydligt mer för löpare än för cyklister, beroende på terräng, är det mest utförs så vinner nog tom en cyklist på hög vikt. En större kropp har ju också större kostnader så att säga, och drar mer energi över tid bara på tomgången.

Absolut! Jag som tappat både muskler och gått upp från 75 kg vältränad till 90 kg soffpotatis kan intyga att det märks betydligt mer när jag springer än på cykel.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Själv har jag gått upp ca 7 kilo I vikt sen i våras men sätter rekord på alla cykelsträckor jag kör på nu. Men kan bero på att det går riktigt bra med benträningen på gymet ?
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Är det inte så att vikten blir märks mer när man cyklar/springer långt och att på 5km löpning kan även ett vältränat muskelknippe få en bra tid. Men på 42km blir det jobbigare även om tex Lillen Eklund trots sin kropp lyckades ta sig runt på en hedervärd tid. Dvs hedervärd med den kropp han släpade runt.

Även i löpning gör egentligen vikten mindre skillnad än man kan tro. Man brukar räkna med att varje kg kroppsvikt motsvarar ungefär 2-3s/km. Visserligen en rejäl skillnad när det kommer till tävling, men knappast något som duger som förklaring till dåliga milen-tider hos oss vanliga dödliga.

Skillnaden upplevs självklart större ju längre sträckan är, men även 5km är egentligen alldeles för långt för att tungviktare ska kunna prestera verkligt bra. Däremot brukar någonstans mellan 3-5km vara den sträcka där ens maximala syreupptagningsförmåga (VO2-max) spelar störst roll. Längre sträckor än så handlar mycket om att kunna hålla i en och samma marschfart i lägre pulszon, ofta på bekostnad av andra löpkvaliteter. Ytterligare ett skäl till att t ex relativt tunga hockeyspelare brukar kunna prestera förvånansvärt bra under korta lopp med andra ord, medans de samtidigt skulle falla igenom totalt under en halvmara utan grenspecifik träning.

Vid sprinter mellan 100-400m spelar i stället löparens anaeroba förmåga en avgörande roll (ju större desto kortare sträcka). Här är löparens vikt så gott som helt ointressant utan ju mer muskler tränade till att blixtsnabbt kunna svara på uppgiften desto bättre. Vid allt över 400m ligger i stället den huvudsakliga begränsningen i den aeroba förmågan, och löparens vikt börjat således spela en betydligt större roll.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Även i löpning gör egentligen vikten mindre skillnad än man kan tro. Man brukar räkna med att varje kg kroppsvikt motsvarar ungefär 2-3s/km. Visserligen en rejäl skillnad när det kommer till tävling, men knappast något som duger som förklaring till dåliga milen-tider hos oss vanliga dödliga.

Skillnaden upplevs självklart större ju längre sträckan är, fast även 5km är egentligen alldeles för långt för att tungviktare ska kunna prestera verkligt bra. Däremot brukar någonstans mellan 3-5km vara den sträcka där ens maximala syreupptagningsförmåga (VO2-max) spelar störst roll. Längre sträckor än så handlar mycket om att kunna hålla i en och samma marschfart i lägre pulszon, ofta på bekostnad av andra löpkvaliteter. Ytterligare ett skäl till att t ex relativt tunga hockeyspelare brukar kunna prestera förvånansvärt bra under korta lopp med andra ord, medans de samtidigt skulle falla igenom totalt under en halvmara utan grenspecifik träning.

Vid sprinter mellan 100-400m spelar i stället löparens anaeroba förmåga stor roll (ju större desto kortare sträcka). Här är löparens vikt så gott som helt ointressant utan ju mer muskler tränade till att blixtsnabbt kunna svara på uppgiften desto bättre. Vid allt över 400m ligger i stället den huvudsakliga begränsningen i den aeroba förmågan, och löparens vikt börjat således spela en betydligt större roll.

Ja, jag förstod att 5km är tufft för den som är tränad men inte har bra syreupptagning men jag bedömde det som fortfarande görbart. Det är ju trots allt få idrottare som inte har lite aerob träning inkluderad i sin träning.

I mitt fatt så skulle ju de där 2-3 sekunderna alltså bli 30-45 sekunder per km.
Och 5:00-7:30 på milen, men nu orkar jag nog inte ens springa milen. Och jag tror att 15kg bidrar ganska starkt till att jag tar stopp före milen.
Eller skulle jag springa milen idag så skulle det nog spoliera all träning de efterföljande två veckorna.

Men visst, mina +15 kg är ju bara en bråkdel av förklaringen till att jag idag springer 6km på samma tid jag sprang 10km för 20 år sedan.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Sen ska knäna hålla för löpning vilket inte mina gör. Cykel är en bra sport för gubbar :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sen ska knäna hålla för löpning vilket inte mina gör. Cykel är en bra sport för gubbar :)

Ja gubbkroppen tål ju betydligt fler timmar på cykeln än med jogging men jag vill alternera.
Knän och ben går ofta att träna upp men man måste ju börja försiktigt. Jag har för tung kropp kombinerat med ett riktigt dåligt knä, avslitna korsband och skadad menisk. Jag springer ganska korta sträckor och undviker asfalt.

Jag hade flera år med nästan obefintlig träning och egentligen var det nog svärfar som sparkade igång mig igen för några år sedan under semestern.
Troligen trodde han att den där tjockisen orkar nog inte mycket men någon slags kondition hade jag ändå kvar och vi sprang väl bara 2km.
Jag fick stanna och göra armhävningar för att hålla uppe pulsen medans jag väntade på svärfar. Sen ville han inte springa mer och det är svårt klandra en gubbe på kanske 70 år som rökt hela livet, han gjorde ändå bra ifrån sig.
Men jag fick med svågern på samma 2km någon dag senare, 10 år yngre än mig men efter en tur var inte heller han intresserad av fler gånger.
Så nästa gång blev det svägerskans tvillingar som fick springa stafett. Inte heller dom orkade mer än en gång.

Sedan dess brukar jag skoja och säga att jag sprungit ihjäl tre generationer av fruns familj.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Ja, jag förstod att 5km är tufft för den som är tränad men inte har bra syreupptagning men jag bedömde det som fortfarande görbart. Det är ju trots allt få idrottare som inte har lite aerob träning inkluderad i sin träning.

I mitt fatt så skulle ju de där 2-3 sekunderna alltså bli 30-45 sekunder per km.
Och 5:00-7:30 på milen, men nu orkar jag nog inte ens springa milen. Och jag tror att 15kg bidrar ganska starkt till att jag tar stopp före milen.
Eller skulle jag springa milen idag så skulle det nog spoliera all träning de efterföljande två veckorna.

Men visst, mina +15 kg är ju bara en bråkdel av förklaringen till att jag idag springer 6km på samma tid jag sprang 10km för 20 år sedan.

Ja, det är ju trots allt väldigt ont om löpare på +90kg. Har också gjort försökt att löpa på den kroppsvikten men det fungerar inte alls. (Värst för knäna tyckte jag med). Någonstans går ju gränsen när det liksom inte blir genomförbart längre. Och då är såklart alla generaliseringar, "om" och "men" ute ur leken.

Att cykling fungerar mycket bättre, framför allt i platta Sverige, är verkligen guld värt för oss alla som kanske inte har de perfekta fysiska förutsättningarna för löpning men ändå gillar att ta i.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
För en annan med dåliga knän. Båda miniskarna trasiga och opererade. Plus korsbandet av i båda knäna. Ena är rekostruerat men de glappar som fan endå. Passar cyklingen väldigt bra. Vågar inte utmana knäna med att springa....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Passande nog har DN en artikel om skadade löpare idag: https://www.dn.se/vetenskap/nastan-varannan-motionslopare-blir-skadad/

Den korta sammanfattningen är att under ett år så skadas hälften av alla löpare i Sverige. Jag vill inbilla mig att det ser bättre ut bland cyklister.

Mycket av det där är ju knappt att definiera som skada.
Vader tex, jag fick gubbvad för 1-2 år sedan, så jag kunde inte alls springa ett tag men jag kunde fortfarande gå och cykla som vanligt.
Samma med tjejen i länken, hon simmade och cyklade när hon var skadad.

Jag fortsätter nog att försöka alternera träningen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top